لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

آیت‌الله دستغیب از احکام صادر شده علیه شاگردانش به شدت انتقاد کرد


آیت‌الله دستغیب در مسجد قبا
آیت‌الله دستغیب در مسجد قبا
آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، از مراجع شیعه مقیم شیراز و عضو منتقد مجلس خبرگان رهبری، از فشارهای موجود به طلاب و شاگردانش انتقاد کرده و بار دیگر خطاب به حاکمیت گفت که راه درستی را در اداره جامعه پیش نگرفته است.

به گزارش وب‌سایت حدیث سرو، نزدیک به آیت‌‌الله دستغیب، به تازگی، حدود ده نفر از طلاب و شاگردان این مرجع و در ارتباط با حمله نیروهای لباس شخصی در «روز قدس» سال گذشته به مسجد قبا، از جمله به پرداخت جزای نقدی و حبس و نفی بلد و خلع لباس محکوم شده‌اند.

در واکنش به این احکام آیت‌الله دستغیب با انتقاد شدید از برخورد با طلابش گفت: «آقایى که براى طلبه‌هاى این حوزه، حکم بریدى که حق ندارید پیش سید على محمّد دستغیب بروید، دو سال باید تبعید شوید، سه سال از درس محرومید، مدتى خلع لباس شوید. این روش‌ها صحیح نیست.»

این مرجع مقیم شیراز افزود: «نصیحت قبول کنید. این احکامى که شما صادر مى‌کنید احکام اسلامى نیست. بى‌جهت افراد را زندان نکنید. اگر مى‌خواهید زندانى شوند، اول بیاورید اتهامشان را معلوم کنید، محاکمه‌شان کنید.»

آیت‌الله دستغیب تصریح کرد: «از یک طرف شهریه‌شان را قطع کرده‌اید، از یک طرف باید سربازى بروند، از یک طرف از نماز اخراجشان کردید، حالا لباس هم از تنشان درمى‌آورید تا کت و شلوار بپوشند؟ یعنى این لباس اینقدر خراب شده که اهل تقوا آن را نپوشند و کسان دیگر بپوشند؟»

در مهرماه سال گذشته بعد از راهپیمایی روز قدس، نیروهای طرفدار حکومت به داخل مسجد قبا رفته و بر پایه گزارش‌های منتشر شده، به «تخریب» مسجد اقدام کرده و کسانی را که در مسجد بوده‌اند را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.

در آن هنگام یک شاهد عینی به رادیو فردا گفته بود که حمله‌کنندگان به مسجد قبا، «از دفتر آیت‌‌الله ایمانی، امام جمعه شیراز، سازماندهی شده بودند و طلاب و نمازگزاران نیز از مسجد دفاع می‌کردند.»

‌آیت‌الله دستغیب به ويژه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به شدت از حاکمیت به خاطر سرکوب‌ معترضان انتقاد کرده و به کارگیری روش‌های «غیراسلامی» مورد انتقاد شدید قرار داده است.

آیت‌الله دستغیب همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری است اما به گفته وی به آخرین جلسه این مجلس خبرگان در اسفندماه سال گذشته دعوت نشد.

وی منتقد مجلس خبرگان است و به صراحت گفته است که اعضای این مجلس به وظیفه خود که طبق قانون اساسی نظارت به رهبر جمهوری اسلامی است عمل نمی‌کنند.

آیت‌الله دستغیب در اسفندماه سال گذشته و در آستانه نشست اعضای مجلس خبرگان با اشاره به نقش شورای نگهبان در غربال نامزدهای این مجلس تصریح کرد، به جای آنکه این مجلس محور کار خود را «مواظبت دقیق بر رهبری در انجام وظایف قانونی‌اش» بداند و بر دستگاه‌های زیر مجموعه وی نیز نظارت کند به نهادی تبدیل شده است که به گفته او «بی‌چون و چرا» از رهبری «تبعیت می‌کند.»

وی همچنین از جمله روحانیونی بلندپایه‌ای است که نسبت به حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی و فاطمه کروبی اعتراض کرده است.
XS
SM
MD
LG