لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

احتمال راهیابی نامزد اخوان المسلمین و آخرین نخست وزیر مبارک به دور دوم انتخابات مصر


 محمد مرسی (چپ) و احمد شفیق
محمد مرسی (چپ) و احمد شفیق
نتایج اولیه غیر رسمی انتخابات ریاست جمهوری مصر، نشان از احتمال راهیابی محمد مرسی نامزد گروه اسلامگرای اخوان المسلمین و احمد شفیق آخرین نخست وزیر مصر در دوره حسنی مبارک، به دور دوم انتخابات دارد.

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری آزاد و رقابتی در تاریخ مصر است که حدود یک سال و چهار ماه پس از سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک در انقلابی مردمی، برگزار می‌شود.

برپایه نتایج غیر رسمی اعلام شده در رسانه‌های مصر، محمد مرسی با کسب ۵. ۲۵ درصد آرا، در مرتبه نخست ایستاد و احمد شفیق با کسب ۶. ۲۴ درصد آرا، دوم شد.

این نتایج دریرگیرنده همه حوزه‌های رای گیری انتخابات ریاست جمهوری مصر نیست. تا شامگاه جمعه آرای همه استان‌های مصر به جز قاهره و الجیزه شمرده شده است.

تاکنون، حمدین صباحی نامزد سوسیالیست انتخابات ریاست جمهوری مصر، با کسب
۶. ۲۰ درصد آرا، در مرتبه سوم ایستاد.

عبد المنعم ابو الفتوح نامزد اسلامگرای جدا شده از گروه اخوان المسلمین که سلفی‌ها از او اعلام حمایت کرده‌اند، با ۷. ۱۷درصد آرا چهارم شد. عمرو موسی دبیرکل پیشین اتحادیه عرب هم با ۷. ۱۱درصد آرا، در مرتبه چهارم پنجم ایستاد.

۱۲ نامزد در انتخابات ریاست جمهوری مصر با یکدیگر رقابت کردند. عمر سلامه عضو دبیرخانه کمیسیون عالی انتخابات مصر اعلام کرده که نسبت مشارکت در انتخابات از ۵۱ درصد واجدان شرایط تجاوز کرده است. حدود ۵۰ میلیون نفر واجد شرایط مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر بودند. قرار است نتایج رسمی انتخابات روز سه شنبه اعلام شود.

در صورت تغییر نیافتن نتایج پس از اعلام نتایج آرای قاهره و جیزه، محمد مرسی و احمد شفیق، به مرحله دوم راه خواهند یافت.

بدین ترتیب مصری‌ها ناچار خواهند شد در دور دوم انتخابات که روزهای ۲۷ و ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود، یکی از این دو نامزد را برای ریاست جمهوری کشورشان برگزینند.

احتمال راه یابی احمد شفیق به دور دوم انتخابات، نگرانی گروه‌های اسلامگرا و همچنین نیروهای شرکت کننده در انقلاب مصر را در پی داشته است. از همین رو عبد المنعم ابو الفتوح اعلام کرد که در دوره دوم انتخابات، از محمد مرسی در رقابت با احمد شفیق، حمایت خواهد کرد.

ابو الفتوح در بیانیه‌ای که بر روی سایت ستاد انتخاباتی خود منتشر کرده، نامی از گروه اخوان المسلمین به میان نیاورده است. او در این بیانیه چنین نوشته است: «اختلاف‌های سیاسی و حزبی خود را به کناری خواهیم نهاد و تنها منافع ملی را سرلوحه خود قرار خواهیم داد. یکپارجه در مقابل چهره‌های نظام فساد و ظلم خواهیم استاد.»

ابو الفتوح همچنین یادآور شد که تماس‌های خود را با «نیروهای ملی» برای «نجات انقلاب مصر» در مرحله دوم انتخابات، آغاز کرده است. او تاکید کرده است که همه باید در این لحظه اختلاف‌های سیاسی خود را فراموش کنند.

از سوی دیگر، ده‌ها نفر در میدان التحریر قاهره تجمع کرده و علیه احمد شفیق شعار دادند. آنها در پلاکاردهایی که حمل می‌کردند هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی شفیق در انتخابات «انقلابی دیگر شعله ور خواهد شد و مردم ریاست جمهوری او را نخواهند پذیرفت.»

یاسر علی عضو ارشد حزب عدالت و آزادی، بازوی سیاسی گروه اخوان المسلمین نیز در کنفرانسی خبری «گروه‌های ملی» مصر را به گفت‌و‌گوی فراگیر برای جلوگیری از «باز تولید نظام سابق مصر» دعوت کرد.

او همچنین گفت که سیاستمداران برجسته‌ای که از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری کنار رفته‌اند، برای شرکت در جلسه‌ای به منظور بحث بر سر تشکیل دولت ائتلافی، دعوت خواهند شد.
XS
SM
MD
LG