لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

امارات خواستار مقابله با اخوان المسلمین شد


عبدالله بن زاید آل نهیان
عبدالله بن زاید آل نهیان
عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی روز دوشنبه هفدهم مهرماه گفت کشورهای‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس باید جلوی تلاش‌های گروه اخوان المسلمین برای توطئه علیه حکومت‌های منطقه را بگیرند.

نیروهای امنیتی امارات متحده متحد در سال جاری حدود ۶۰ اسلامگرا را به اتهام وابستگی به گروه اخوان المسلمین که فعالیتش در این کشور ممنوع است، دستگیر کرده‌اند. این افراد متهم به توطئه برای سرنگونی حکومت امارات شده‌اند.

تاکنون امارات از دچار شدن به نا‌آرامی‌هایی که در دو سال اخیر در برخی کشورهای عربی روی داده و به سرنگونی نظام‌های حاکم انجامید، دور مانده است.

اما کشورهای عربی خلیج فارس بیم آن دارند که به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر و دیگر گروه‌های اسلامی در کشورهای دیگر عربی در پی انقلاب‌های اخیر، به تشویق اپوزیسیون این کشور‌ها بینجامد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه امارات در کنفرانس خبری مشترک با همتای اوکراینی خود گفت: «اخوان المسلمین در اندیشه خود به دولت ملی و حاکمیت ملی ایمان ندارد، به همین دلیل بعید نیست که تشکیلات بین المللی اخوان المسلمین برای نفوذ در کشور‌ها و نقض حاکمیت و قوانین آن‌ها اقدام کند.»

او افزود: «هیچ کس مخالف فعالیتی که افرادی که به حاکمیت قانون و کشور‌ها انجام می‌دهند نیست. اما چالش آنجا است که سازمان‌هایی وجود داشته باشند که معتقدند می‌توانند حاکمیت ملی را نقض کرده و خود را تشکیلاتی فراگیر بالا‌تر از همه نظام‌ها می‌دانند.»

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی ادامه داده است: «ما در کشورهای شورای همکاری باید برای تببین دیدگاه‌های خود بیشتر با هم در تماس باشیم.»

گروه اخوان المسلمین که در پی انتخابات اخیر مصر در این کشور به قدرت رسید، بسیار تلاش کرده است که کشورهای عربی خلیج فارس را قانع کند که فعالیتش هاش برای تغییر تنها در داخل مرزهای مصر محدود می‌شود.

محمد مرسی رئیس جمهور اسلامگرای مصر که نامزد گروه اخوان المسلمین در انتخابات پیشین ریاست جمهوری این کشور بود، در دوره تبلیغات انتخابات تاکید کرد که هیچ طرحی برای «صدور انقلاب» ندارد.

پیشتر برخی از رسانه‌های محلی اماراتی خبر داده بودند که برخی از معترضان، پذیرفتند که گروه‌شان دارای شاخه‌ای نظامی است و برای سرنگونی نظام حاکم و برپایی دولتی اسلامی تلاش می‌کردند. جمعیت اسلامگرای اصلاح که دستگیر شدگان به آن وابسته هستند، این گزارش‌ها را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG