لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

برتری جمهوری چک؛ تساوی روسیه و لهستان


در آغاز دور دور از مرحله گروهی جام ملت‌های اروپا؛ تیم ملی فوتبال جمهوری چک مقابل یونان به برتری ۲-۱ رسید. دیدار روسیه و لهستان نیز به تساوی ۱-۱ انجامید.

چکی‌ها که چهار گل از روسیه خورده بودند با این برد مجدداً به متن رقابت‌ها بازگشتند و امیدهای صعود را زنده کردند. اما یونان که در بازی نخست یک امتیاز گرفته بود، حالا در مرز حذف از یورو ۲۰۱۲ ایستاده است.

روسیه حالا با ۴ امتیاز صدرنشین است. جمهوری چک ۳ امتیاز دارد و لهستان ۲ امتیاز. یونان نیز با یک امتیاز در رده آخر قرار گرفته است.

در جدال چک و یونان، مردان میخال بیلک در این بازی با دو گل پیش افتادند و در ادامه نیز مانع از آن شدند که یونانی‌ها مانند دیدار افتتاحیه، شکست را به تساوی تبدیل کنند.

یونانی‌ها ناباورانه در ششمین دقیقه با نتیجه ۲-۰ عقب افتاده بودند. زوج ناهماهنگ پاپادوپولوس و کاتسورانیس در خط دفاع، روی ثبت این نتیجه دور از انتظار، تاثیر گذار بود.

ابتدا توماس هوبشمان در سومین دقیقه از فاصله بین این دو مدافع استفاده کرد و توپ را به پتر ییراچک سپرد تا این هافبک تیم ولفسبورگ، تیمش را پیش بیاندازد.

سپس تئودور گبر سلاسی از سمت راست، توپ را ارسال کرد که با خوش‌اقبالی واتسلاو پیلار، با اشاره پای او وارد دروازه کوستاس چالکیاس شد. پیلار در دیدار با روسیه نیز تک گل تیمش را به ثمر رسانده بود.

این دروازه‌بان در دقیقه ۲۳ مصدوم شد و با دو گل خورده جای خود را به میچالیس سیفاکیس داد.

چک در نیمه دوم هم مالک توپ و میدان بود اما یونان در دقیقه ۵۳ یکی از گل‌ها را جبران کرد. ارسال ساماراس را پتر چک سنگربان بلندآوازه چک، مقابل پای تئوفانیس گیکاس انداخت و او نیز بیست و دومین گل ملی‌اش را به ثمر رساند.

در پایان بازی، پیلار زننده گل دوم جمهوری چک به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.
پ‌تر چک که تا اینجای جام چهاردهم، کارنامه‌ای ضعیف به جا گذاشته، بعد از بازی گفت: «خوشحالم که بردیم. شروع خوبی داشتیم و آن ۱۰ دقیقه ابتدایی بسیار پرشکوه بود. درباره اشتباهم باید بگویم که دیدم توماس سیووک تلاش کرد توپ را بزند. او بسیار نزدیک به من بود اما از دستش ناراحت نشدم، عصبانیت من به دلیل این بود که چرا توپ را لو دادیم.»

لهستان ۱ روسیه ۱

لهستان در دومین بازی متوالی‌اش به تساوی ۱-۱ رسید. آنها حالا برای صعود، نیازمند هر سه امتیاز بازی آخر مقابل جمهوری چک هستند.

دو کشور که مشکلات تاریخی و سیاسی متعددی با هم داشته‌اند، پیش از بازی نیز با زدوخورد هوادارانشان مواجه شدند. این جنجال به قدری شدید بود که منجر به بازداشت ۵۶ نفر شد.
لهستان بازی را بهتر آغاز کرد و ضربه روبرت لواندوفسکی زننده گل افتتاحیه جام چهاردهم، از کنار دروازه ویاچسلاو مالافی‌یف بیرون رفت.

وقتی اوژن پولانسکی توپ را به تور دروازه روسیه رساند، غوغایی در ورزشگاه به پا شد اما کمک‌داور به درستی گل او را آفساید اعلام کرد.

لهستان توپ و میدان را در دست داشت که روسیه به گل رسید. ضربه ایستگاهی آندری آرشاوین در دقیقه ۳۷ را آلان زاگوئف به گل تبدیل کرد تا این مهاجم زسکا مسکو سومین گل خود را در یورو ۲۰۱۲ زده باشد و به تنهایی در صدر جدول گلزنان بایستد.

در این بازی فیزیکی و پربرخورد، لهستان توانست در دقیقه ۵۷ به گل مساوی برسد. لهستانی‌ها با بازی تکضرب و پاس‌های سریع، توپ را به یاکوب بلاژیکوفسکی رساندند و این بازیکن تیم بوروسیا دورتموند هم از روی خط محوطه جریمه با ضربه‌ای زیبا، ورزشگاهی که میزبان ۵۶ هزار تماشاگر بود را به وجد آورد.

بلاژیکوفسکی به خاطر شوت تماشایی و گشودن دروازه شاگردان دیک ادووکات، به عنوان بهترین بازیکن میدان معرفی شد.

آندره آرشاوین کاپیتان روس‌ها معتقد بود همبازیانش مقابل لهستان فضای زیادی را در اختیار آنها قرار دادند و زمینه‌ساز گلزنی عقاب‌های سفید شدند.

آرشاوین در ادامه گفت: «در این بازی کمی خسته بودیم. در نیمه دوم انرژی ما تحلیل رفت و نتوانستیم آن گونه که می‌خواستیم به لهستان فشار وارد کنیم.»

روز چهارشنبه در ادامه رقابت‌ها دانمارک به مصاف پرتغال می‌رود و در یکی از نبردهای کلاسیک و پرماجرای فوتبال اروپا، مردان هلند و آلمان مقابل هم صف آرایی خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG