لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در امنیتی‌ترین بازی آسیا


 بازی روز سه‌شنبه در میان تدابیر شدید امنیتی
بازی روز سه‌شنبه در میان تدابیر شدید امنیتی
تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی ۴-۱ مقابل لبنان ضمن تداوم صدرنشینی در گروه دوم مرحله مقدماتی، در فاصله یک بازی تا پایان این رقابت‌ها توانست به جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ استرالیا صعود کند.

این بازی در حالی برگزار شد که انفجار بمب مقابل سفارت ایران در بیروت که صبح روز مسابقه رخ داد، مسابقه را تا آستانه تعطیلی پیش برد و تا ساعاتی قبل از انجام مسابقه نیز برگزاری این دیدار با ابهام مواجه بود.

فدراسیون فوتبال ایران هم در مکاتبه با فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، با استناد به ماده ۱۱ مربوط به تروریسم در مقررات ایمنی برگزاری مسابقات و همچنین ماده ۶۵ آئین‌نامه انضباطی فیفا به دلیل بالا بودن ریسک برگزاری مسابقات در بیروت تقاضای لغو بازی را کرد.

نامه را علی کفاشیان با مهر «خیلی خیلی فوری» به سوئیس و مالزی فرستاد. کارلوس کی‌روش نیز راضی به برگزاری مسابقه نبود.

سرانجام با تصمیم ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا، این بدون تماشاگر برگزار شد. آنهم در حالی که حوالی ورزشگاه شبیه پادگان‌های نظامی بود و محل تردد تانک‌هایی که مسئولیت تامین امنیت بازی را برعهده داشتند.

در آسیا تیم‌های عراق و سوریه بازی‌های خانگی خود را به خاطر مسائل امنیتی در کشورهای دیگری برگزار می‌کنند اما حادثه لبنان چنان ناگهانی بود که فرصت تغییر محل برگزاری بازی وجود نداشت و از این رو دیدار ایران و لبنان با نحوه تامین امنیت آن از سوی نیروهای نظامی لبنانی و جو سنگین حاکم بر آن را می‌توان امنیتی‌ترین بازی رسمی آسیا در یک سال‌ اخیر دانست.

این موضوع به ویژه در نیمه اول بر کیفیت بازی تأثیر منفی گذاشت. اولین فرصت خوب گلزنی توسط جهانبخش روی دروازه لبنان ایجاد شد که شوت او راهی خارج شد. سرانجام در دقیقه ۳۹ امیرحسین صادقی روی ضربه کرنر ارسالی شجاعی با ضربه سر زیبا دروازه لبنان را باز کرد و نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید.

در دقیقه ۵۱ اشکان دژاگه روی پاس قوچان‌نژاد با ضربه محکمی که نواخت، مثل بازی قبلی مقابل تایلند گلزنی کرد. در دقیقه ۵۵ هم مسعود شجاعی که بازی خوبش، پاسخ مناسبی به منتقدان بود، پنالتی گرفت تا کاپیتان جواد نکونام بر خلاف جهت حرکت دروازه‌بان، گل سوم را بزند.

در ادامه، رضا قوچان‌نژاد برای ششمین بازی پیاپی توانست برای تیم ملی ایران گلزنی کند. او روی پاس ارسالی شجاعی توپ را برای چهارمین بار وارد دروازه لبنان کرد تا در دهمین بازی ملی خود، هشتمین گل ملی‌اش را ثبت کند.

کارلوس کی‌روش که پیروزی تیمش را مسجل می‌دید، تصمیم گرفت به بقیه نیز بازی بدهد و تغییراتی در تیم ایجاد کرد که همین موضوع باعث شد ساختار دفاعی تیم به هم بریزد و علی حیدر از زاویه‌ای بسته دروازه دانیال داوری را باز کرد تا اندکی از سنگینی شکست لبنان بکاهد.

به این ترتیب تیم ملی ایران با ۱۳ امتیاز به عنوان تیم صدرنشین گروه دوم راهی جام ملت‌های آسیا شد. کویت نیز با نتیجه ۳ بر یک تایلند را شکست داد و با ۹ امتیاز جواز حضور در جام ۲۰۱۵ را کسب کرد. لبنان و تایلند از دور رقابت‌ها کنار رفتند تا دیدارهای دور پایانی این گروه جنبه تشریفاتی داشته باشد.

تاکنون صعود تیم‌های استرالیا میزبان مسابقات، ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، بحرین، امارات، عربستان، عمان، ازبکستان، قطر، ایران و کویت به مرحله نهایی قطعی شده است. جام ملت‌های آسیا فقط شش ماه پس از جام جهانی برگزار خواهد شد و تیم ملی ایران در استرالیا برای شکستن طلسمی ۳۹ ساله به میدان خواهد رفت.

در ترکیب تیم ملی ایران مقابل لبنان دانیال داوری، سیدجلال حسینی (۶۳- مازیار زارع)، حسین ماهینی، امیرحسین صادقی، مهرداد بیت‌آشور، رضا حقیقی (۶۶- محمد نوری)، جواد نکونام، اشکان دژاگه (۷۲- قاسم حدادی‌فر)، علیرضا جهانبخش، مسعود شجاعی و رضا قوچان‌نژاد به میدان رفتند. نکونام‌ در پایان بازی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از برد مقابل لبنان گفت: «تیم ایران در شرایط سختی این مسابقه را انجام داد چون روز غمگینی برای تمام دنیا بود. از طرف تیم ملی ایران به تیم ملی لبنان و به مردم این کشور تسلیت عرض می‌کنم و برای بازماندگان این واقعه دردناک آرزوی صبر دارم. ما از حادثه امروز بسیار متاثر هستیم. متاسفانه تصمیم گرفته شد این مسابقه برگزار شود. ما پس از بردی که مقابل لبنان به دست آوردیم هیچ جشنی برای این پیروزی نگرفتیم.»

کارلوس کی‌روش در ادامه گفت: «برای انجام یک بازی تنها تامین امنیت نیست که اهمیت ندارد، بلکه احساسات و احترام به یکدیگر نیز مهم است. ما برای احترام به احساسات دیگران قصد انجام بازی را نداشتیم. یک بار دیگر به خاطر کسانی که تصمیم گرفتند هر طور شده این بازی را برگزار کنند ابراز تاسف می‌کنم.»

کی‌روش در پاسخ به این سوال که آیا بازیکنان ایران ترسیده بودند، گفت: «شاید هر کدام از ما چند سالی را در ارتش سپری کرده باشیم اما به هر حال ما را مجبور به حضور در میدان کردند. شجاعت و ترس هر دو از احساسات انسانی است. ما وقتی وارد ورزشگاه شدیم پر از ماشین‌های نظامی بود. اینجا تانک وجود داشت و طبیعی است که ترسیده باشیم. ما فوتبالیست هستیم و فوتبال بازی می‌کنیم، باید جایی کار کنیم که تماشاگران حضور دارند.»
XS
SM
MD
LG