لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

چرا تیم ملی فوتبال زنان ایران حذف شد؟


تیم ملی فوتبال بانوان ایران با شکست ۱-۰ مقابل تایوان، در‌‌ همان مرحله نخست انتخابی المپیک حذف شد. ایران در بازی اول بر لائوس غلبه کرده بود و با تساوی مقابل تایوان هم می‌توانست راهی دور بعد شود.

تیم ملی زنان ایران اردویی سه ماهه با دو بازی تدارکاتی مقابل ازبکستان را سپری کرده بود.

در این تیم شبنم بهشت، پروین فرهادی‌خواه، مریم یکتایی، سارا ظهرابی‌نیا، فرشته خسروی، مهدیه آمیغی، کویستان خسروی و زهرا قنبری از کرمان، بیشترین تعداد بازیکنان از یک استان را تشکیل می‌دادند.

آذر موسوی و ندا عبدالله‌زاده از بوشهر، ملیکا متولی از مازندران، طنین نراقی، پریا نوروزی و فرشته کریمی از تهران، سارا قمی و فاطمه گرایلی از گیلان، فاطمه ارژنگی از هرمزگان، زهرا حاتم‌نژاد از ایلام، فاطمه رحمتی از زنجان و هلاله عبداللهی از کرمانشاه، دیگر بازیکنان تیم ملی ایران بودند. مهناز امیرشقاقی هم سمت سرمربیگری را برعهده داشت.

در جدول پایانی رده‌بندی گروه C‌ از آسیا، تایوان با شش امتیاز در صدر ایستاد تا راهی دور بعد شود. ایران با ۳ امتیاز دوم شد و لائوس بدون امتیاز در رده آخر قرار گرفت.

تیم ملی فوتبال زنان ایران با وجود محدودیت‌هایی که دارد از توان فنی غلبه بر تایوان برخوردار بود اما این اتفاق رخ نداد. برای بررسی دلایل فنی ناکامی ایران باید ماجراهای یک سال قبل و زمستان پرحاشیه ۱۳۹۲ بررسی شود.

تحت فشار گذاشتن خانواده فوتبال و فوتسال زنان، فضاسازی برای کمرنگ کردن فعالیت دختران در این دو رشته، لغو ناگهانی تمام برنامه‌های دو رشته موفق فوتبال و فوتسال در رده بزرگسالان و سرانجام، فشار از وزارت ورزش به فدراسیون برای تغییر سرمربیان دو تیم ملی فوتبال و فوتسال.

شهرزاد مظفر مدرس فیفا که نتیجه‌ای تاریخی در فوتسال زنان را رقم زده بود، همراه با مریم ایراندوست از سمت خود کنار رفتند. علی کفاشیان که تا پیش از این اتفاق، وجود هرگونه حاشیه در فوتبال و فوتسال زنان را در برنامه ۹۰ تکذیب کرده بود، موضع خود را به سرعت تغییر داد.

او گفت: «ایراندوست هیچ قراردادی با فدراسیون نداشته و در واقع سرمربی تیم ملی بزرگسالان نیست.» مریم ایراندوست هم پاسخ داد: شش سال بدون چشمداشت در فدراسیون کار کردیم هر چیزی جلویمان گذاشتند نگفتیم کم است. فدراسیون به ما ابلاغیه داده، پس چطور می‌گویند من سرمربی نبوده‌ام. فوتبال را بوسیدم و کنار گذاشتم، اما آقای کفاشیان، وجدان تا آخرت با انسان باقی می‌ماند. شما را به خدا می‌سپارم.

فریده شجاعی نایب ‌رئیس بانوان فدراسیون فوتبال هم به سرنوشت مظفر و ایراندوست دچار شد. در این بین، بازیکنان تیم ملی فوتبال بانوان به انتقاد از تعطیلی اردوهای تیم ملی پرداختند.

ندا عبدالله‌زاده به خبرگزاری فارس گفت: هم مظفر استفعا کرده و هم ایراندوست. استعفای مربیان جای تاسف دارد. این وضعیت نگران‌کننده است و شایسته بازیکنانی که ۱۰ سابقه ملی دارند نیست. جواب مربیانی که سال‌ها خون دل خوردند این است؟

فریده شجاعی گفته بود کمیته ملی المپیک مجوز اعزام تیم زنان به بازی‌های آسیایی اینچئون را صادر کرده اما کفاشیان گفت: خانم شجاعی در رویایش به سر می‌برد و این حرف‌ها نیست!

به این ترتیب، تیم ملی اعزام نشد تا فوتبال زنان که در مسیر رشد قرار گرفته بود، صدمه سنگین دیگری متحمل شود.

حالا الهه عرب عامری سرپرست کمیته بانوان فدراسیون فوتبال می‌گوید: «امیدوارم سال آینده با تاسیس خوابگاهی مخصوص بانوان در کمپ تیم‌های ملی بتوانیم فوتبال بانوان ایران را به دنیا معرفی کنیم.»

به رغم این ابراز امیدواری‌ها به نظر نمی‌رسد با تاسیس خوابگاه، مشکلات فوتبال زنان ایران از میان برداشته شود. دخالت‌های غیر فنی در فوتبال زنان، طرح موضوعاتی از قبیل «مشکل حراستی» و حذف معدود متخصصان شاغل در فوتبال زنان، از مهم‌ترین موانع پیشرفت فوتبال بانوان ایران است.

XS
SM
MD
LG