لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

آیا دولت پرسپولیس و استقلال را به خودش واگذار می‌کند؟


مزایده چهارم دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد.‌‌ همان روز، بازی سرنوشت‌ساز پرسپولیس مقابل الهلال عربستان از مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شود.

سه مزایده قبلی برای واگذاری دو باشگاه، بی‌نتیجه به پایان رسید. برخی منابع رسمی ورزشی و سیاسی از تصمیم دولت برای واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا خبر داده‌اند.

اگر این اتفاق رخ دهد، دولت در فرایند واگذاری، دو باشگاه پرطرفدار پایتخت را به خودش واگذار خواهد کرد! نخستین مسئولانی که این موضوع را مطرح کردند، محمود اسلامیان نایب رئیس فدراسیون و مهدی تاج رئیس سازمان لیگ بودند.

تاج به خبرنگاران گفت: «ما مؤلفه‌های خصوصی‌سازی را در فوتبال کشورمان نداریم و پیشنهاد داد ایران خودرو و سایپا، پرسپولیس و استقلال را بخرند.»

حضور دو بنگاه اقتصادی سر‌شناس، ممکن است دغدغه‌های مالی پرسپولیس و استقلال را برطرف کند اما چنین اتفاقی با وعده‌های مکرر دولت فعلی و دولت‌های پیشین مبنی بر واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی در تضاد است.

میزان بدهی‌ این دو شرکت بزرگ خودروسازی نیز تردیدهایی را در خصوص نحوه عملکرد آینده‌شان پدید آورده اما خبرگزاری فارس در گزارش خود نوشته است، ایران‌خودرو و سایپا مکلف به در اختیار گرفتن این دو باشگاه شده‌اند.

با توجه به حضور دو باشگاه سایپا و پیکان در لیگ بر‌تر، مشخص نیست چگونه دو تیم دیگر به مسئولیت‌های دو شرکت مزبور اضافه خواهد شد؟ چنین مسئله‌ای مطابق مقررات نیز با ابهاماتی مواجه است. گرچه در موضوعی مشابه، تیم‌های مختلفی تحت مدیریت وزارت نفت در لیگ بر‌تر حضور داشته‌اند.

بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس، ورود خودروسازان به مزایده استقلال و پرسپولیس را مصداق خصولتی شدن آن دو و مخالف اصل ۴۴ قانون اساسی دانست. او در مصاحبه با خانه ملت گفت: «شرکت‌های خودروسازی به جای فوتبال، در پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان، تلاش برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان اقدام کنند.»

با وجود ناکامی دو شرکت بهنام پیشرو کیش و استیل آذین در مزایده‌های قبلی، آنها حاضر به برداشت سپرده خود نشده و قصد دارند در مزایده چهارم نیز شرکت کنند.

شرکت بهنام پیشرو نتوانسته بود سپرده قانونی را تا قبل از آغاز مزایده سوم واریز کند. استیل آذین نیز با مشکل بدهی به سیستم بانکی مواجه است. قرار شد این شرکت برای حضور در چهارمین مزایده، بدهی بانکی خود را تسویه کرده و یا ترکیب سهامدارانش را اصلاح کند.

نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن مخالفت با حضور سایپا و ایران خودرو در مزایده، می‌گوید: واگذاری پرسپولیس و استقلال به این دو موجب می‌شود مردم به شرکت‌ها رنگی نگاه کنند و ضمن افزایش حاشیه‌، باعث رکود خواهد شد.

مدیرعامل سابق استقلال می‌گوید: «از اول واضح و روشن بود که دولت قصد واگذاری این دو باشگاه چه در قالب حقیقی و حقوقی را ندارد و تلاش بر این است که این دو تیم در سیستم دولت دست به دست شوند.»

قائم‌مقام پیشین سازمان تربیت بدنی یادآور شد: ایران خودرو و سایپا به ظاهر خصوصی هستند اما در واقع سهام آنها به شرکت‌های اقماری یا شرکت‌هایی که از دولت ارتزاق می‌کنند اختصاص دارد.

به گفته واعظی آشتیانی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور «به واسطه عواملی مثل محمود اسلامیان» به دنبال انجام این کار هستند.

او تاکید می‌کند: اگر سایپا و ایران‌ خودرو خصوصی هستند طبیعتاً باید سهامداران آنها نسبت به این اقدام اعتراض کنند. زیرا ۲۹۰ میلیارد تومان پول هزینه خرید یکی از این دو باشگاه است با ۳۰ میلیارد هزینه سالانه. در شرایطی که این دو تیم سودی هم ندارند. پس دچار زیان می‌شوند.

XS
SM
MD
LG