لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

زیدان در رئال


فلورنتینو پرز مدیر باشگاه رئال مادرید، دو ساعت مانده به نیمه‌شب در سانتیاگو برنابئو حاضر شد تا خبر برکناری رافائل بنیتز را اعلام کند. او گفت از این پس زین‌الدین زیدان هدایت کهکشانی‌ها را به عهده خواهد داشت.

زیدان که در اقدامی نه چندان متعارف همراه همسر و چهار فرزندش در سالن کنفرانس حضور یافته بود، ضمن تشکر از پرز برای فرصتی که به او داده، گفت: ما بهترین تیم و بهترین هواداران دنیا را داریم. قصد دارم ‌‌نهایت توانم را به خرج دهم تا بتوانیم در انتهای فصل به قهرمانی برسیم.

زیدان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال است که سال‌هایی پربار و موفقیت‌آمیز را در یوونتوس، رئال و تیم ملی فرانسه سپری کرد. سه بار به عنوان بهترین بازیکن سال جهان انتخاب شد. جایزه بازیکن سال اروپا را گرفت و باارزش‌ترین بازیکن جام باشگاه‌های اروپا و جایزه بهترین بازیکن جام جهانی را دریافت کرد.

قهرمانی جام جهانی، جام ملت‌های اروپا، جام باشگاه‌های اروپا، لیگ ایتالیا و لیگ اسپانیا در فهرست افتخاراتش درج شده. زیدان پس از نایب‌قهرمانی در جام جهانی ۲۰۰۶ از فوتبال خداحافظی کرد. در همین فینال ضربه سر او به شکم ماتراتزی و کارت قرمزی که گرفت، جنجالی‌ترین لحظه دوران فوتبالش را رقم زد.

نخستین آزمون سرمربیگری زیدان در کهکشانی‌ها نهم ژانویه در ورزشگاه خانگی و مقابل دپورتیوو لاکورونیا برگزار خواهد شد. بازی‌های بعدی‌اش هم مقابل اسپورتینگ گیخون، رئال بتیس (در خانه حریف)، اسپانیول، گرانادا (در خانه حریف) و بیلبائو انجام می‌شود. دیدارهایی که حتی کسب ۱۸ امتیاز کامل نیز در آن متصور است. اتفاقی که اگر رخ دهد، موقعیت زیدان را در تیمش و نزد هواداران، کاملاً تثبیت خواهد کرد.

بنیتز مربی بزرگی است و چه اگر غیر از این بود، صندلی سرمربیگری رئال به او نمی‌رسید. با والنسیا هم لالیگا را فتح کرد و هم جام یوفا. با لیورپول فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد. با اینترمیلان به قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان دست یافت. با چلسی در لیگ اروپا به قهرمانی رسید و در ناپولی هم سوپر کاپ و جام حذفی ایتالیا را نصیب خود کرد.

چنین کارنامه‌ای او را در جمع بهترین مربیان جهان قرار داده اما عمر سرمربیگری‌اش در مادرید فقط هفت ماه بود. باشگاهی که دو دهه قبل، سه سال در تیم جوانانش زحمت کشیده و سه جام گرفته بود. بنیتز در حالی از رئال برکنار شد که شش هفته قبل، پرز حمایت کامل خود را از او ابراز کرده بود.

دستیار رافا، به روزنامه مارکا گفته بازیکنان رئال دست به دست هم دادند تا زمینه را برای اخراج سرمربی فراهم کنند.

آنتونیو گونزالز گفت: از‌‌ همان هفته نخست که با تساوی مقابل گیخون متوقف شدیم، بازیکنان هیچ توجهی به بنیتز نداشتند. درحالی که بنیتز صحبت می‌کرد آنها با کفش‌های خود بازی می‌کردند و بعضی هم می‌خندیدند. انگار نه انگار که سرمربی تیم به آن‌ها صحبت می‌کند.

صرف نظر از افشاگری‌های گونزالز، مشهود بود که رابطه رافا با ستاره‌های تیمش خوب نیست. از روز اول که رونالدو از انجام تمرین کوبیدن توپ به تیر دروازه تمرد کرد تا اخبار و مستنداتی از اختلافات ایسکو، تونی کروس، جیمز رودریگز و لوکا مودریچ، اوضاع ناآرامی در رختکن رئال برقرار بود. بنیتز هم در مقابله با بازیکنان نافرمان و نا‌آرام، هرگز اقدام و اقتداری متناسب باشان این باشگاه را بروز نداد. هواداران هم آشکارا سمت بازیکنان بودند.

تساوی ۲-۲ رئال مقابل والنسیا، آخرین روزی بود که بنیتز سکان فرماندهی این تیم را در دست داشت. زیدان که مدتی هم دستیار کارلو آنچلوتی در رئال بود، بعد از ۱۸ ماه حضور روی نیمکت تیم دوم رئال با عنوان رئال مادرید کاستیا، حالا باید هدایت کهکشانی‌ها را برعهده ‏بگیرد.

نشریه آ. اس یک نظرسنجی درباره گزینه مورد علاقه هواداران برای ‏هدایت رئال انجام داده بود که ۷۲ درصد آرا به زیدان اختصاص یافت‏. ویکتور فرناندز مدیر تیم‌های پایه‌ای رئال ۱۵ درصد و بنیتز فقط ۱۲ درصد رای گرفتند.

زیدان اولین سرمربی فرانسوی تاریخ باشگاه است. تاکنون ۲۴ سرمربی خارجی در این باشگاه فعالیت کرده‌اند. سه آرژانتینی (کارینگیا، دی استفانو و خورخه والدانو) و سه انگلیسی (آرتور یوهانسون، رابرت فریتس، مایکل کپینگ) بیشترین سهم را داشته‌اند.

آلمان با یوپ هاینکس و برند شوستر، هلند با لئو بین‌هاکر و گاس هیدینک، پرتغال با مورینیو و کارلوس کی‌روش، صربستان با بوسکوف و آنتیچ،اروگوئه‌ با انریکه فرناندز و هکتور اسکارونه، ایتالیا هم با فابیو کاپلو و آنچلوتی هر کدام دو سرمربی در رئال داشته‌اند.

واندرلی لوکزامبورگو از برزیل، مانوئل پلگرینی از شیلی، هترسکای مجاری، میلیانیچ از مقدونیه، جان توشاک از ولز و فلیتاس پاراگوئه‌ای سایر سرمربیان خارجی در تاریخ باشگاه ر‌ئال‌ ماد‌رید بوده‌اند.

برخی سرمربیان این تیم مثل زیدان، پیش‌تر بازیکن رئال بوده‌اند. قبل از او شوس‌تر نیز بازیکن و سرمربی رئال بوده.گارسیا رامون، آنتونیو کاماچو، ویسنته دل‌بوسکه، خورخه والدانو و آلفردو دی استفانو نیز از جمله سرمربیان رئال هستند که سابقه بازی برای این تیم را داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG