لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

تماشای بمب و راکت از تپه‌های سدروت


 ساکنان شهر سدروت شنبه شب ۱۲ ژوییه بر فراز تپه‌ای که مشرف به نوار غزه است، درگیری‌ها را تماشا می‌کنند.
ساکنان شهر سدروت شنبه شب ۱۲ ژوییه بر فراز تپه‌ای که مشرف به نوار غزه است، درگیری‌ها را تماشا می‌کنند.

در اوج عمليات نظامی اسرائيل در غزه و راکت‌اندازی‌های شبه‌نظاميان فلسطينی از غزه به سوی شهرهای مختلف اسرائيل، يکی از سرگرمی‌های مردم عوام اسرائيل ديدن عملکرد موفق سامانه دفاع ضدراکتی «گنبد آهنين» است.

عملکرد موفق اين سامانه پس از هر شکار راکتی، صدای کف زدن و سوت بلند و شادمانی «تماشاچی‌ها» را در می‌آورد.

سامانه «گنبد آهنين» با رادار خود تشخيص می‌دهد راکتی که از سوی دشمن پرتاب شده، به کدام نقطه اصابت می‌کند؛ اگر تشخيص دهد که راکت دشمن به سوی نقطه‌ای مسکونی می‌رود، راکت سامانه به پرواز در می‌آيد تا راکت دشمن را در هوا شکار و منهدم کند.

راکت‌های شليک شده از «گنبد آهنين» ابتدا راکت دشمن را از مسيری که در آن پرواز می‌کند، به سوی مسير ديگری که جهت آن يک نقطه غير مسکونی باشد، منحرف، و سپس آن را در هوا متلاشی می‌کند؛ تمامی اين روند چند ثانيه تا حدود يک دقيقه طول می‌کشد.

مردم اسرائيل برای اين موفقيت نظامی عظيم ارتش خود اهميت زيادی قائل هستند و برای ديدن عملکرد آن، هورا می‌کشند.

در روزهای اخير، شماری از ساکنين شهرهای جنوبی اسرائيل که نزديک به غزه است، برای «تفريح» ساعاتی به بالای تپه‌هايی می‌روند که بر غزه مشرف است و شاهد مقابله با راکت‌ها می‌شوند.

اين اسرائيلی‌ها که گويی به پيک نيک می‌روند، صندلی‌های ساحلی خود را همراه برده و «اوقات فراغت» خود را با اين «خوشحالی» سپری می‌کنند.

الن سورنسن، خبرنگار دانمارکی ساکن بيت‌المقدس، که خود همسر اسرائيلی دارد و سالهاست در اسرائيل زندگی می‌کند، چهارشنبه گذشته عکس‌هايی را از اين گردهمآيی عوام اسرائيلی در اطراف شهر راکت زده «سدروت» منتشر کرد و آن را به طعنه «سينما سدروت» ناميد.

اين «بينندگان» شاهد دود برخاسته از حملات جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائيلی به بخش‌های شمالی نوار غزه نيز هستند؛ در شش روز عملياتی که ارتش اسرائيل آن را «صخره استوار» ناميده است، بيش از هزار سورتی پرواز عملياتی بر فراز غزه صورت گرفته است.

رسانه‌های جهانی نيز به عملکرد موفق «گنبد آهنين» توجه زيادی نشان داده و با عباراتی مانند «حيرت‌انگيز»، «برهم زننده همه قواعد پيشين» (تعبير آسوشيتدپرس) و «محبوب‌تر از حُمُص» ياد کرده‌اند.

ديلی تلگراف بريتانيا نوشته است: «گنبد آهنين تنها در شصت ثانيه».

گاردين و تايم نوشته‌اند که کمترين شمار زخمی‌ها و اين واقعيت که صدها راکت شليک شده فلسطينی‌ها با بردهای مختلف هيچ تلفاتی به اسرائيلی‌ها وارد نکرده است، اين سامانه را به «دقيق‌ترين در نوع خود در جهان» مبدل کرده است.

اسرائيل برای دفاع از مردم خود تنها به هشت باطری اين سامانه نياز داشته ولی اعلام کرده است که در صورت نياز، باطری نهم نيز مستقر خواهد شد.

در حالی که صدها راکت با بردهای مختلف، حتی از غزه به سوی بندر حيفا در شمالی‌ترين نقطه اسرائيل پرتاب شده است، تلفاتی در طرف اسرائيلی به بار نيآمده است؛ تنها يک مرد راننده در حريق ايجاد شده از اصابت ترکش‌های يک راکت به يک پمپ بنزين آسيب ديد.

سامانه «گنبد آهنين» موجب شده است که در اين دور از تنش نظامی ميان اسرائيل و تشکل‌های مسلح فلسطينی، روند عادی زندگی اسرائيلی‌ها برخلاف بحران ۲۲ روزه زمستان ۲۰۰۹ و عمليات هشت روزه نوامبر ۲۰۱۲، چندان مختل نشود.

در تل آويو و اورشليم لحظاتی پس از هر آژير خطر و شکار راکت‌های شليک شده از سوی «گنبد آهنين»، مردم به زندگی عادی باز می‌گردند و سواحل دريا و رستوران‌ها همچنان از مردم و حتی از گردشگران موج می‌زند.

در همين حال، برخی از برنامه‌های هنری تابستانی مانند کنسرت‌هايی که قرار بود هنرمندان بزرگ در روزها و هفته‌های آينده اجرا کنند، با ابهام روبرو شده است.

کنسرت نيل يانگ که چهارشنبه آتی موعد برگزاری آن بود، و نيز اجرای باله گروه بين‌المللی «لورن» در تل آويو با تاخير روبرو شده اما هنوز معلوم نيست که کنسرت هنرمندان ديگری مانند ليدی گاگا در موعد مقرر برگزار خواهد شد يا نه.

مادونا، خواننده مشهور آمريکايی نيز که به يهوديت گرويده و خود را «استر» می‌نامد، در بيانيه‌ای خواهان «صلح برای هر دو طرف» شد.

XS
SM
MD
LG