لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

ابتکار: مقابله با گرد و غبار با بودجه کنونی ۳۰ سال زمان می‌برد


گرد و غبار در کرمانشاه
گرد و غبار در کرمانشاه

رئیس سازمان محیط زیست در گزارشی به نمایندگان مجلس اعلام کرد که ۸۰ درصد ایران «کم و بیش» تحت تاثیر موضوع گرد و غبار است و مقابله با کانون‌های این پدیده، با بودجه فعلی ۳۰ سال زمان می‌برد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، معصومه ابتکار روز یکشنبه، ۱۳ تیر، در جلسه علنی مجلس گفت که پدیده گرد و غبار در ایران دو منشا داخلی و خارجی دارد که منشا خارجی آن «عمدتا» غرب، شمال غرب و جنوب عراق است و این کشور ۸ میلیون هکتار «کانون بحرانی» گرد و غبار دارد.

به گفته خانم ابتکار، عربستان نیز ۱۱ میلیون هکتار «کانون بحرانی» گرد و غبار دارد و بیابان «ربع الخالی» در جنوب این کشور از کانون‌های گرد و غبار در منطقه است.
وی با اشاره به مذاکره تلفنی خود با وزیر محیط زیست عراق در هفته گذشته گفت که «تمام کانون‌های اصلی» گرد وغباری که استان‌های غرب ایران را تحت تاثیر قرار داده در اختیار گروه داعش است.

خانم ابتکار پیش از این اعلام کرده بود که ۲۳ استان در فصول مختلف درگیر ریزگرد‌ها هستند که منشاء خارجی آن کشور عراق است و اردن، سوریه و عربستان نیز در انتقال ریزگرد‌ها به ایران دخیل هستند.

وی همچنین گفته بود که به دلیل قدرت گرفتن گروه داعش در سوریه و عراق امکان همکاری مشترک با این کشور‌ها درباره این موضوع وجود ندارد و برای این کشور‌ها «اولویت‌های دیگری مطرح است».

در همین حال محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، روز شنبه، ۲۹ خرداد، ترکیه را متهم کرده بود که با «مهار» آب‌هایی که ‌ باید از کشورهای سوریه و عراق وارد بین‌النهرین یا میان‌رودان می‌شده، باعث «تشدید» پدیده ریزگرد‌ها در کشورهای منطقه شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز در جلسه روز یکشنبه با اشاره به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی درباره «دیپلماسی محیط زیست» از سازمان محیط زیست خواست که با کمک وزارت امور خارجه موضوع ریزگرد‌ها را پیگیری کند.

رئیس سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «ستاد ملی مقابله با گرد و غبار» که در دولت حسن روحانی تشکیل شده، برنامه مقابله با گرو غبار در ۱۵ استان را تدوین کرده است.

به گفته خانم ابتکار، برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار بیش از هشت میلیون هکتار از بیابان‌های ایران باید «مدیریت» شوند و این اقدام با بودجه فعلی ۳۰ سال زمان می‌برد.

وی همچنین از نمایندگان مجلس دهم خواست که لایحه‌های ارائه شده از سوی دولت که در مجلس نهم تصویب نشده از جمله لایحه‌های «هوای پاک» و «حفاظت از خاک» را تصویب کنند.

مقامات سازمان محیط زیست پیش از این اعلام کرده‌اند که مقابله با پدیده ریزگرد‌ها راه حل سریع و کوتاه‌مدت ندارد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب، روز یکشنبه، ۳۰ خرداد، اعلام کرده بود که طرح تعدادی از نمایندگان مجلس برای مقابله با پدیده ریزگرد‌ها که درسال ۹۱ به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده بود، پس از ۴ سال هنوز به صحن علنی مجلس ارسال نشده است.

به گفته آقای فلاحت پیشه، دولت نیز برای «خنثی کردن» طرح نمایندگان یک لایحه به مجلس ارسال کرده بود اما این لایحه هم در مجلس برررسی نشده است.

XS
SM
MD
LG