لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

خریداری هفت نفتکش غول‌پیکر از سوی ایران


سازمان انتشاردهنده اطلاعات دریایی «آی اچ اس» گزارش داده است که شرکت ملی نفتکش ایران، ظرفیت ناوگان ابرنفتکش‌های خود را در سال جاری میلادی تا ۲۳ درصد افزایش داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ از «آی اچ اس» افزایش ناگهانی خرید نتفتکش‌ها توسط شرکت ملی نفتکش ایران که بزرگترین ناوگان کشتی‌های نفتی ایران را در اختیار دارد، در میانه تحریم‌های سنگین غرب و فشار بر شرکت‌های خارجی حمل کننده نفت برای قطع سرویس دهی به ایران بوده است.

شرکت «آی اچ اس» که برای سازمان ملل اطلاعات کشتیرانی را فراهم می‌کند گزارش داده است که شرکت ملی نفتکش ایران طی سال جاری ۷ ابرنفتکش که هر کدام قابلیت حمل دو میلیون بشکه نفت خام دارند را به ناوگان خود اضافه کرده است.

هم‌اکنون شرکت ملی نفتکش ایران با مالکیت بر ۳۷ ابرنفتکش (و نفتکش‌های کوچکتر) ظرفیت حمل ۸۶ میلیون بشکه نفت را دارد که این حجم برابر با ۶۵ روز نفت صادراتی ایران است.

خبرگزاری رویترز نیز با استناد به گزارش سازمان انتشاردهنده اطلاعات دریایی می‌نویسد که ایران در اوایل سال جاری سه نفتکش و از ماه مه تا پایان ماه گذشته، ژوییه، چهار نفتکش دیگر به ناوگان خود اضافه کرده است.

تمامی این کشتی‌ها، بخشی از سفارش‌های ۱٫۲ میلیارد دلاری ایران است که در سال ۲۰۰۹ برای تحویل ۱۲ ابرنفتکش به دو شرکت چینی داده شده بود.

البته این گزارش می‌گوید که ایران در سال جاری به تعداد نفتکش‌های کوچکتر از نوع افراماکس و سوئزماکس خود نیفزوده است.

اول ژوئیه سال گذشته، اتحادیه اروپا تحریم‌های سختی بر صادرات نفت ایران وضع کرد که بخشی از آن، ممنوعیت ارائه بیمه‌نامه به کشتی‌های حامل نفت ایران بود. شرکت‌های اتحادیه اروپا بیش از ۹۰ درصد از بیمه نامه کل کشتی‌های جهان را ارائه می‌کنند.

بلومبرگ با استناد به آمار مرکز تجارت جهانی، وابسته به سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی گزارش داده که صادرات نفت ایران در سال گذشته تا ۴۸ درصد کاهش یافته و کل درآمد نفتی ایران در این سال با افت ۳۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ کلا ۵۲٫۷ میلیارد دلار بوده است.
XS
SM
MD
LG