لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

برنامه ایران برای ۸ برابر کردن صادرات گاز


عزیزالله رمضانی مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز از آغاز صادرات گاز ایران به عراق در مردادماه جاری خبر داد و گفت که تا سال ۱۴۰۰، صادرات سالانه حداقل ۶۸ میلیارد متر مکعب گاز برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس گزارش اوپک ایران در سال گذشته ۸٫۴ میلیارد متر مکعب صادرات و ۹ میلیارد متر مکعب واردات گاز داشته است.

به گزارش شانا، رمضانی ۴ مرداد با بیان اینکه تراز صادرات گاز ایران به ترتیب با ارسال و دریافت ۲٫۵ و ۱٫۹ میلیارد مترمکعب گاز در چهار ماه امسال مثبت شد، گفت: صادرات گاز ایران به عراق در مردادماه آغاز می‌شود.

بر اساس قرارداد میان ایران و عراق، ایران باید روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به بغداد ارسال کند.

در مرحله اول ایران صادرات گاز به بغداد را از ۵ میلیون متر مکعب در روز آغاز خواهد کرد.

دو کشور همچنین قرارداد دیگری گازی دارند که به ایران اجازه می‌دهد روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به بصره صادر کند. هنوز خط لوله برای عملیاتی کردن این قرارداد احداث نشده است.

هدفگذاری صادرات ۶۸ تا ۸۰ میلیارد متر مکعبی گاز

رمضانی در ادامه با اشاره به برنامه‌های صادرات گاز در برنامه ششم توسعه (تا سال ۱۴۰۰) گفت که ٦٨ تا ٨٠ میلیارد متر مکعب گاز تولیدی کشور به بخش صادرات اختصاص خواهد یافت. به‌گفته وی ٥٠ میلیارد متر مکعب باید به کشورهای همسایه صادر شود و ظرفیت اضافی ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز برای صادرات به اروپا وجود خواهد داشت.

رمضانی ادامه داد: هم‌اکنون از ١٥ کشور همسایه ایران، ١٠ کشور ظرفیت دریافت گاز دارند و ارسال گاز به کشورهای هند و چین نیز در دستور کار است.

به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران، صادرات گاز به کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز از دیگر برنامه‌های این شرکت بشمار می‌رود که پس از تکمیل پروژه ال ان جی امکان‌پذیر است.

تولید و مصرف گاز ایران



بر اساس گزارش‌های رسمی، ایران هم‌اکنون روزانه ۷۳۵ میلیون متر مکعب تولید گاز خام دارد که تقریباً ۳۵ میلیون متر مکعب آن در مشعلها سوزانده می‌شود و حدود ۹۰ میلیون متر مکعب نیز به چاه‌های نفتی برای حفظ تولید نفت تزریق می‌شود.



به گزارش خبرگزاری فارس، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز 4 مرداد گفت که هم‌اکنون روزانه ٧٠٠ میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های مختلف، مصرف می‌شود.

عراقی در رابطه با چشم انداز تولید و صادرات گاز ایران گفت که بر اساس برنامه ششم توسعه باید سالانه نزدیک به ۳۸۵ میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید شود که از این میزان سالانه ۱۰۰ میلیارد مترمکعب به بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده تخصیص داده می‌شود و ۸۵ میلیارد مترمکعب به نیروگاه‌ها و همچنین حداقل ۶۸ میلیارد مترمکعب نیز صادر خواهد شد.

وی گفت که اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در برنامه ششم توسعه امکان افزایش روزانه ١٢٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت صادرات کشور را فراهم می‌کند.

ایران در نظر دارد با صرف ۱۶ میلیارد دلار به پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی طی ۱۰ سال آینده، اتلاف انرژی را کاهش دهد و مجموعاً ۱۶۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی انرژی داشته باشد.

بر اساس گزارش‌های رسمی مصرف انرژی ایران در سال گذشته بیشتر از ۲ میلیارد بشکه معادل نفت خام بوده است. گاز طبیعی سهمی ۷۰ درصدی در این رقم دارد. تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته بنا به ارزیابی بانک جهانی حدود ۳۹۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

XS
SM
MD
LG