لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

رویترز: افزایش صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی


خبرگزاری رویترز بر اساس داده‌‌های منابع صنعت نفت گزارش داده است که صادرات نفت ایران در ماه آوریل نسبت به ماه قبل مقداری افزایش خواهد یافت و به بالای یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

صادرات نفت ایران طی ماه گذشته به کمترین مقدار خود از زمان اعمال تحریم‌های نفتی غرب علیه ایران در ماه ژوئیه ۲۰۱۲ رسیده بود.

رویترز در گزارش جمعه، ۱۶ فروردین ماه خود می‌نویسد که انتظار می‌رود صادرات نفت ایران از روزانه ۸۱۰ هزار بشکه در ماه مارس به یک میلیون و هشتاد هزار بشکه در ماه آوریل افزایش یابد.

به رغم افزایش نسبی صادرات ایران در ماه جاری، محاسبات نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران در این ماه نسبت به ماه آوریل سال ۲۰۱۲ تا ۳۶ درصد کاهش یافته است.

ویکتور شان، مشاور نفت در شرکت سنگاپوری «آی اچ اس»، به رویترز گفته است که با توجه به این نکته که تحریم‌های آمریکا علیه ایران احتمالا سنگین‌تر خواهد شد، انتظار نمی‌رود که فروش نفت ایران افزایش یابد.به اعتقاد وی، افزایش نسبی صادرات نفت ایران موقتی است.

آمریکا و اتحادیه اروپا به ترتیب از ۲۸ ژوئن و اول ژوئیه تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران را به اجرا گذاشتند؛ موضوعی که باعث نصف شدن صادرات نفت ایران در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۱ شد.

رویتر می‌افزاید که بیشترین جهش فروش نفت ایران در آوریل نسبت به مارس به‌خاطر افزایش سه برابری خرید نفت ایران توسط کره جنوبی بوده است. یک منبع شرکت پالایشگاهی «اس کا انرژی» کره جنوبی به این خبرگزاری گفته است که بعد از راه‌اندازی دوباره یکی از پالایشگاه‌های در دست تعمیر، این شرکت به واردات نفت ایران بر اساس حجم قرارداد سالانه برگشته است.

کره جنوبی طی ماه جاری روزانه ۱۹۰ هزار بشکه نفت از ایران خواهد خرید، در حالی که این رقم برای ماه گذشته تنها ۶۰ هزار بشکه در روز بود.

ژاپن نیز به‌خاطر راه‌اندازی مجدد برخی واحدهای پالایشگاهی در اواخر ماه آینده، واردات نفت از ایران را برای ماه جاری به ۱۷۹ هزار بشکه در روز خواهد رساند، در حالی که ماه گذشته تنها ۱۴۸هزار بشکه واردات نفت از ایران داشت.

چین، بزرگترین مشتری نفت ایران، نیز انتظار می‌رود طی ماه جاری روزانه ۴۱۵ هزار بشکه نفت خام از ایران بخرد؛ این کشور ماه گذشته مشتری روزانه ۳۷۹ هزار بشکه نفت ایران بود.

تایوان نیز برای نخستین بار طی سال جاری از ایران نفت خواهد خرید. این کشور در نظر دارد برای ماه جاری میلادی روزانه ۶۷ هزار بشکه نفت از ایران بخرد.

هند، دومین مشتری عمده نفت ایران، به‌خاطر مشکلات بیمه واردات نفت از ایران را طی ماه مارس در مقایسه با ماه قبل آن تا ۶۰ درصد کاهش داد و به ۱۱۷ هزار بشکه در روز رساند.

رویترز می‌نویسد که شرکت‌های پالایشگاهی «نفت هند» و «اسار» برای ماه جاری مجموعا روزانه ۱۲۳ هزار بشکه نفت از ایران وارد خواهند کرد.

شرکت پالایشگاهی دولتی «مانگلور» و «هندوستان پترولیوم» نیز می‌گویند که منتظر حل مشکل بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران توسط دولت خود هستند و برای ماه جاری نفتی از ایران وارد نخواهند کرد. به این ترتیب کل واردات نفت هند از ایران در ماه آوریل ۱۲۳ هزار بشکه در روز خواهد بود.

ترکیه نیز برای ماه آوریل تنها روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت از ایران خواهد خرید. این کشور که پنجمین مشتری عمده نفت ایران است، ماه گذشته روزانه ۱۰۷ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود. ترکیه در سال ۲۰۱۱ بطور متوسط مشتری روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت ایران بود.
XS
SM
MD
LG