لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

شناورهای نظامی عربستان «سه صیاد ایرانی» را بازداشت کردند


رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند که شناور‌های نظامی عربستان سعودی سه صیاد ایرانی را به همراه قایق آنها در حوالی سکوی «مرجان» توقیف کرده است.

خبرگزاری فارس روز پنجشنبه (۲۷ خرداد) نوشته نیروی‌های نظامی عربستان اعلام کرده‌اند این قایق به خاطر ورود به آب‌های این کشور توقیف شده است.

هویت سه خدمه این قایق سعید و وحید خسروی و مجید ماهینی اعلام شده و از سرنوشت آنها تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

سایت محلی «آفتاب آبپخش» هم با انتشار خبر بازداشت این سه صیاد٬ از «بی‌دقتی» برخی صیادان درباره ورود به آب‌های کشور‌های همسایه ایران انتقاد کرده است.

این سایت نوشته در پی متشنج شدن روابط ایران با برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس «رفتارهای سختگیرانه و مجازات‌های شدیدی علیه صیادان دستگیر شده اعمال می‌شود.»

این سایت محلی وضعیت آن‌دسته از صیادانی که از سوی نیرو‌های عربستان سعودی دستگیر می‌شوند را «بسیار وخیم‌تر» دانسته است.

۱۵ بهمن ماه سال گذشته نیز سه صیاد ایرانی از سوی نیروهای کویتی بازداشت و به داخل خاک این کشور منتقل شدند که تاکنون از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

هویت صیادان این عبدالحسن باختر، ایمان دریاپور و عباس عباسی اعلام شده‌ است.

جنوب ایران مرزهای آبی مشترک قابل توجهی با برخی کشورهای عربی هم‌چون کویت دارد که همه ساله گزارش‌هایی از بازداشت صیادان در این آب‌ها منتشر می‌شود.

صیادان محلی به طور معمول به اتهام ورود «غیرقانونی» به آب‌های کشوری که اقدام به بازداشت آنها کرده‌ است، دستگیر و برای مدتی زندانی و پس از رایزنی‌ها آزاد می‌شوند.

با وجود این سایت محلی «آفتاب آب‌پخش» نوشته پس از قطع روابط ایران و عربستان٬ امکان پیگیری دیپلماتیک سرنوشت صیادان بازداشت شده به صفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG