لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

ادامه تغییرات در مدیران صدا و سیما


محمد سرافراز رئیس صدا و سیما
محمد سرافراز رئیس صدا و سیما

تغییرات در میان مدیران سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، معاون سیاسی این مهمترین رسانه صوتی و تصویری داخل ایران هم تغییر کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:33 0:00
لینک مستقیم

معاونت سیاسی از مهمترین بخش‌های مدیریتی رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که مسئول محتوای تمام بخش‌های خبری این رسانه است و بر عملکرد گروه‌های سیاسی تمام شبکه‌ها نظارت می‌کند.

روسای خبر سیما و واحد مرکزی خبر نیز توسط این معاونت انتخاب و نظارت می‌شوند. در سال‌های اخیر مجید آخوندی مسئولیت معاونت سیاسی صدا و سیما را بر عهده داشت و حالا پیمان جبلی جایگزین او شده است.

رسانه‌های ایران می‌گویند آقای جبلی فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق است و پیشتر سفیر ایران در تونس بوده و مدیریت شبکه العالم را هم بر عهده داشته است. همچنین گفته شده در زمان دبیری سعید جلیلی بر شورای عالی امنیت ملی آقای جبلی مدیر رسانه‌ای این نهاد مهم امنیتی بوده است.

رضا حقیقت‌نژاد روزنامه نگار و تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره سوابق و جایگاه سیاسی آقای جبلی چنین می‌گوید:

«آقای جبلی که عضو تیم هسته‌ای بوده در دوره آقای جلیلی، از دانشگاه امام صادق آمده و این پیشینه رفتاری‌اش به طیف تندرو تعلق دارد و الان آمده در مرکز ثقل تصمیم‌گیری‌های سیاسی رسانه ملی قرار گرفته که اتفاقا‌ً اکثر دولت‌ها با همین بخش مشکل داشتند. یعنی محتوای تولید شده در این بخش هست که به طور عمده نسبت رسانه ملی را با دولت مستقر تعیین می‌کند. الان هم ایراد دولت آقای روحانی و مشکلش با این بخش است. در دولت احمدی‌نژاد و خاتمی هم بیشتر با این حوزه درگیری داشتیم. به هر صورت الان از این نظر که با توجه به انتصاب‌های قبلی در صدا و سیما که احساس می‌شد یک طیف میانه‌رو آمده‌اند دست بالا را گرفته‌اند، این انتخاب تندرو نشان می‌دهد که آن رویکرد تقابلی صدا و سیما با دولت و گیر دولت با این رسانه کماکان ادامه خواهد داشت و نمی‌شود چشم انداز امیدوارکننده‌ای برایش متصور بود.»

محمد سرافراز از زمان انتخاب به عنوان رئیس جدید سازمان صدا و سیما همه مدیران شبکه‌های تلویزیونی را تغییر داده و همچنین از لزوم تغییر رویکرد برخی شبکه‌های رادیو و تلویزیونی صحبت کرده است. او همچنین علی‌اصغر پورمحمدی را جایگزین علی دارابی در پست معاونت سیما کرده و در اقدامی کم سابقه هم یک زن نسرین آبروانی را به عنوان معاون صدا مسئول مدیریت بر عملکرد رادیویی سازمان کرده است.

رضا حقیقت‌نژاد در ارزیابی این تغییرات چنین می‌گوید:

«من فکر می‌کنم که صدا و سیما را باید رویکردی بررسی کرد. یعنی آدم‌ها در یک مجموعه ای از سیاست‌ها و رفتارهای سازمانی‌شان بیشتر خودشان را نشان می‌دهند. در یک رویکرد کلی الان ما در چند ماه اخیر تغییر محسوسی ندیدیم. مثلا‌ً‌ از نظر سیاسی در جریان ۹ دی دیدیم که صدا و سیما رویکرد تندتری از لحاظ سیاسی هم نسبت به قبل داشت. از نظر تخصصی و مدیران فنی زود است که بخواهیم ارزیابی کنیم که چه اتفاقی افتاده.»

رهبر جمهوری اسلامی پانزدهم آبان‌ماه امسال محمد سرافزار را جایگزین عزت‌الله ضرغامی به عنوان رییس سازمان صدا و سیما کرد. آقای سرافراز پیشتر به عنوان معاون برونمرزی سازمان صدا و سیما فعالیت می‌کرد.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG