لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

اکثر اسرائیلی‌ها درباره صلح با فلسطینی‌ها «بدبین» هستند


بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی در مراسم خاکسپاری شیمون پرز
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی در مراسم خاکسپاری شیمون پرز

تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که اکثر اسرائیلی‌ها نسبت به تحقق صلح با فلسطینیان به‌شدت بدبین هستند و آن را «تا به ابد» دور از دسترس می‌دانند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل در روز یکشنبه یازدهم مهر، این نظرسنجی مایوس‌کننده در شب سال نو عبری یهودیان و بعد از حضور محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در خاکسپاری شیمون پرز سیاستمدار اسرائیلی تازه فوت شده، انجام شده است.

به گزارش وبسایت خبری اسرائیلی «والانیوز» نظرسنجی از بیش از ششصد تن از شهروندان یهودی و عرب اسرائیل صورت گرفته است.

شصت و چهار درصد اسرائیلی‌ها در این نظرسنجی گفته‌اند «دو ملت یهودی و عرب هرگز به صلح نمی‌رسند».

تنها ۲۴ درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند، ممکن است در آینده توافق صلح با فلسطینی‌ها امضا شود اما این احتمال را برای پنج سال دیگر محتمل دانسته‌اند.

فقط چهار درصد گفته‌اند که امضای توافق صلح اسرائیلی- فلسطینی قطعی است و هشت درصد نیز نظر نداده‌اند.

به گزارش وبسایت «والانیوز» در بدبینی نسبت به دستیابی به صلح، میان یهودیان و عرب‌های ساکن محدوده ۱۹۴۸ هیچ تفاوتی نیست.

حضور محمود عباس در مراسم خاکسپاری پرز در روز جمعه نهم مهر و دست دادن او با بنیامین نتانیاهو و رئوون ریولین رییس جمهوری اسرائیل بحث‌های زیادی را در رسانه‌های اسرائیل در پی آورده است.

نخست‌وزیر اسرائیل در این مصاحفه با «قدردانی عمیق» از آمدن «پرزیدنت عباس» به مراسم او را به خانه خود برای گفت‌وگو دعوت کرد و آقای عباس گفت «خیلی وقت است که خانه شما نبوده‌ام».

آقای ریولین نیز در استقبال از هیات ارشد فلسطینی چند بار از دستیاران آقای عباس در حالی که خود رییس تشکیلات فلسطینی نیز گوش می‌کرد، از آنها خواست هر چه زودتر ترتیب ملاقات میان آقای عباس با نخست‌وزیر اسرائیل را به امید از سرگیری گفت‌وگوهای صلح فراهم کنند.

تحلیلگران اسرائیلی هوادار صلح در مباحثات رسانه‌ای نخست‌وزیر راستگرای کشور را به لزوم استفاده از این فرصت و از سرگیری گفت‌وگوهای راکد مانده اسرائیلی- فلسطینی تشویق کرده و از اینکه نتانیاهو در سخنرانی خاکسپاری پرز اشاره‌ای به حضور محمود عباس نکرد، انتقاد کرده‌اند.

اما باراک اوباما در سخنرانی خاکسپاری پرز به حضور آقای عباس در مراسم اشاره کرد و آن را مهم نامید.

در این میان، آقای عباس که از سوی جناحی از فتح و نیز حماس به‌خاطر حضورش در خاکسپاری پرز در بیت‌المقدس مورد انتقاد قرار گرفته، از تصمیم خود دفاع کرده است.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، محمود عباس شنبه دهم مهر در سخنرانی در بیت‌اللحم گفت، «دست ما برای صلح هنوز دراز است».

مقامات فتح از جناح حامی تصمیم آقای عباس به بخش عبری رادیو اسرائیل گفته‌اند، حضور در خاکسپاری پرز، تصمیم خود آقای عباس بود و او «زیر فشار درخواست سران جهانی نبوده است».

این دسته از مقامات فتح افزوده‌اند، آقای عباس آگاه بود که رفتنش به خاکسپاری کسی که از پایه‌گذاران اسرائیل بوده، انتقاد بخشی از افکار عمومی فلسطینی را در پی می‌آورد اما با این کار خود چند هدف را در راه منافع مهم فلسطینی‌ها دنبال می‌کرد.

این مقامات فتح که نخواسته‌اند نامشان برده شود، به رادیو اسرائیل گفته‌اند، آقای عباس هم به دهها تن از سران جهان که در مراسم یاد شده حضور داشته‌اند و هم به افکار عمومی اسرائیل نشان داد که این نتانیاهو است که از تجدید گفت‌وگوهای صلح دوری می‌کند.

«یهودیان بیش از عرب‌ها مایل به ترک اسرائیل هستند»

در این میان، در نظرسنجی اسرائیلی در شب سال نو عبری، ۲۳ درصد گفته‌اند که فکر رفتن از اسرائیل برای زندگی در کشور دیگری را بررسی کرده‌اند.

طبق این نظرسنجی، درصد یهودیانی که فکر رفتن همیشگی از اسرائیل را بررسی کرده‌اند بیشتر از فلسطینیان عرب ساکن محدوه اراضی سال ۱۹۴۸بوده است.

تنها ۱۳ درصد از فلسطینی‌های دارای شهروندی اسرائیل گفته‌اند که فکر زندگی همیشگی در کشور دیگری آنها را به خود مشغول کرده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آماری که وزارت کشور در شب سال نو عبری منتشر کرده، نشان می‌دهد که جمعیت اسرائیل به هشت میلیون و پانصد و هزار تن رسیده است که ۷۵ درصد آنها یهودی، ۲۱ درصد عرب و چهار درصد دیگر فرقه‌ها و قومیت‌های دیگر هستند.

در همین حال، هاآرتص نیز یکشنبه یازدهم مهر در مقاله‌ای یادآور شده است که اسرائیل با داشتن جمعیت ۶۵ درصدی سکولار، در میان ده کشوری است که اکثریت مردمش غیرمذهبی هستند.

XS
SM
MD
LG