لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

«دو تن از متهمان حوادث بازداشتگاه کهریزک اعدام شده‌اند»


عبدالحسین روح‌الامینی؛ پدر محسن روح‌الامینی از قربانیان حادثه کهریزک
عبدالحسین روح‌الامینی؛ پدر محسن روح‌الامینی از قربانیان حادثه کهریزک
برخی از گزارش‌ها از ایران حاکی است که دو تن از متهمان پرونده کهریزک که از مأموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بودند، به رغم گذشت خانواده‌های قربانیان این حادثه اخیراً اعدام شده‌اند.

برخی از سایت‌های خبری غیررسمی روز یکشنبه به نقل از وب سایت خبری «خبرنامه دانشجویان ایران» نوشتند که عبدالحسین روح‌الامینی، پدر یکی از قربانیان حادثه کهریزک با تأیید اینکه سعید مرتضوی «متهم اصلی پرونده کهریزک» به زودی محاکمه خواهد شد، از اعدام دو تن از متهمان این پرونده خبر داده است.

این خبر هنوز توسط منابع رسمی در ایران تأیید یا تکذیب نشده است اما انتشار آن در حالی است که پیشتر خانواده‌های محسن روح الامينی، محمد کامرانی و امير جوادی‌فر که در بازداشتگاه کهريزک کشته شدند، در نامه‌ای اعلام کرده بودند دو محکوم به اعدام در اين پرونده را بخشيده‌اند و خواهان مجازات و پيگرد قانونی آمران اين پرونده هستند.

دادگاه نظامی تهران که رسیدگی به پرونده کهریزک را بر عهده داشت، پيش از اين در نهم تيرماه و به دنبال جلسه غيرعلنی رسيدگی به اتهامات ۱۲ متهم پرونده کهريزک که اسفندماه سال ۸۸ برگزار شده بود، اعلام کرد ۱۱ نفر از متهمان مجرم شناخته شده‌اند و يک نفر هم به دليل احراز نشدن جرم از اتهامات وارده تبرئه شده است.

این دادگاه دو نفر از متهمان را به قصاص و ۹ متهم ديگر به «فراخور اتهامات منسوب»، «به تحمل حبس، پرداخت ديه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزيری» محکوم کرده بود.

با این حال خانواده سه قربانی کهریزک در نامه خود که مهرماه امسال انتشار یافت تأکید کرده بودند که «ما صاحبان خون به ناحق ريخته شده فرزندانمان، با گذشت از قصاص دو مجری اين جنايت که محکوم به اعدام شده‌اند و تأکيد بر اجرای ساير مجازات‌ها در مورد آنها بيش از پيش خود را در مسير خونخواهی و پيگرد آمران و عاملان اصلی جنايت که مصونيت‌های رسمی و غيررسمی آنها در حال فروريختن است، قرار خواهيم داد.»

این نامه اندکی پس از آن انتشار یافت که غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، در شهریور امسال بدون ذکر نام تأیید کرد که سه مقام قضایی در ارتباط با پرونده کهریزک از سمت خود تعلیق شده‌اند.

گرچه به گفته منابع آگاه از پرونده قضات تعلیق‌شده این سه مقام قضایی سعید مرتضوی، حسن حداد و علی‌اکبر حیدری‌فر بودند اما مسئولان تا مدتی حاضر به افشای نام آنها نشدند تا آنکه چندی بعد در اواخر شهریور ماه عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، تأیید کرد که سعید مرتضوی شاخص‌ترین فرد در پرونده کهریزک است.

قاضی ذی‌نفوذی که گرچه به گفته دادستان کل کشور از سمت قضایی خود به عنوان معاون دادستان‌کل معلق شده، اما همچنان به عنوان مشاور محمود احمدی‌نژاد و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت می‌کند.

چند پس از این اظهارات دادستان تهران، دادستان انتظامی قضات نیز تأیید کرد که پرونده سعید مرتضوی به دادسرای کارکنان دولت ارسال شده است.

خواست اصلی محاکمه مرتضوی است

عبدالحسین روح‌الامینی که در زمان انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸ از مشاوران محسن رضایی بود و پس از ماجرای کشته شدن فرزندش در بازداشتگاه کهریزک تاکنون چندین بار با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده، همچنین تأکید است که خواست اصلی خانواده‌های قربانیان کهریزک، محاکمه هر چه سریع‌تر سعید مرتضوی است.

وی گفته است که گرچه سعید مرتضوی، متهم اصلی پرونده، به دنبال فرار از محاکمه است، اما به زودی محاکمه وی آغاز خواهد شد.

به دنبال افشای فجایع کهریزک و تعطیلی آن، کمیته ویژه مجلس برای رسیدگی به حوادث پس از انتخابات اسفندماه گذشته در گزارشی تأکید کرد که انتقال بازداشت‌شدگان ۱۸ تیر ۱۳۸۸ به کهریزک با «دستور و اصرار» سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، صورت گرفته و دستگاه قضایی باید در این زمینه پاسخ‌گو باشد.

اما آقای مرتضوی در واکنش به این موضوع ادعا کرد که به هنگام اعزام بازداشت‌شدگان به کهریزک اصلاً در مرخصی بوده و در نتیجه بی‌گناه است، و «اتهامی متوجه او نیست».

بازداشتگاه کهریزک که محل نگهداری شمار زیادی از معترضان بازداشت‌شده پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بود به دنبال افشای بدرفتاری، کشته شدن برخی از بازداشت‌شدگان و شکنجه شمار زیادی از آنها و نیز اتهام تجاوز جنسی به برخی از دستگیرشدگان، از سوی رهبر جمهوری اسلامی به دلیل «غیراستاندارد» بودن تعطیل شد.
XS
SM
MD
LG