لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری در تونس


مردم تونس، يکشنبه ۳۰ آذر، در دور دوم انتخابات رياست جمهوری اين کشور شمال آفريقایی شرکت کردند.

این نخستین بار از زمان استقلال تونس از فرانسه در سال ۱۹۵۶ است که مردم تونس رئیس جمهور خود را در یک انتخابات آزاد انتخاب می‌کنند.

خبرگزاری‌های بين‌المللی از جمله خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌اند که رقابت بين منصف مرزوقی، رئيس جمهور کنونی که در اتحاد با حزب اسلامگرای ميانه‌روی النهضه به سر می‌برد و باجی قائد سِبسی، رهبر حزب ضد اسلامی ندا است.

در نخستين دور انتخابات که دوم آذر برگزار شد، آقای سبسی ۸۸ ساله ۳۹ درصد و آقای مرزوقی ۶۹ ساله، ۳۳ درصد آرا را به دست آورده بودند.

رويترز اما گزارش داده که حزب آقای سبسی به دنبال رسيدن به توافقی با حزب النهضه برای غلبه بر بحرانی است که به دنبال کشته شدن دو رهبر سکولار در سال گذشته، ايجاد شد.

بر اساس اين توافق، هر کدام از دو نامزد که برنده انتخابات بشوند، دولت آينده بايد با تهديد ناشی از شبه‌نظاميان اسلامگرا مقابله کند.

هزاران سرباز و مامور پليس، وظيفه تامين امنيت انتخابات را بر عهده دارند.

وزارت دفاع تونس اعلام کرده که چند ساعت پيش از آغاز رای‌گيری، نيروهای امنيتی که از برگه‌های انتخاباتی حفاظت می‌کردند، با مهاجمان درگير شدند، يک نفر از آنها را کشته و سه نفر ديگر را دستگير کردند.

حدود پنج ميليون و ۳۰۰ هزار تونسی واجد شرايط شرکت در انتخابات هستند.

تونس نخستين کشوری بود که با برکناری زين‌العابدين بن علی، رئيس جمهور ۲۳ ساله‌اش در دی‌ماه ۱۳۸۹، آغازگر انقلاب‌هايی در کشورهای متعدد شد که به بهار عربی مشهور شدند.

اين کشور به دنبال برگزاری انتخابات دموکراتيک مجلس و گردش مسالمت‌آميز قدرت ميان احزاب اسلامگرا و سکولار، به نمونه‌ای از دموکراسی و تکثرگرايی در ميان کشورهای اسلامی تبديل شده است.

XS
SM
MD
LG