لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

بعیدی‌نژاد ادعاهای جلیلی در مورد مذاکرات اتمی را زیر سوال برد


حمید بعیدی‌نژاد، رئیس گروه کارشناسان ایران در مذاکرات هسته‌ای، اظهارات سعید جلیلی درباره دستاوردهای مسئولان پیشین پرونده هسته‌ای ایران را رد کرد و تاکید داشت که آقای جلیلی در مقام مسئول این پرونده حتی نتوانست به مرحله مذاکره با قدرت‌های جهانی برسد.

سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ایران و مسئول گفت‌وگوهای هسته‌ای تا سال ۱۳۹۲، در روزهای اخیر انتقادات شدیدی را متوجه توافق هسته‌ای وین و گروه مذاکره‌کننده ایرانی کرده و مدعی شد که در دوره مسئولیت او، قدرت‌های جهانی آماده لغو کامل تحریم‌ها و پذیرش برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران بودند.

اما حمید بعیدی‌نژاد روز پنج‌شنبه، ۱۹ شهریور، در صفحه اینستاگرام خود با رد این ادعا گفت که مقایسه گفت‌وگوهای پیشین با مذاکرات اخیر هسته‌ای که به توافق وین منجر شد «منطقی به نظر نمی‌رسد».

به گفته وی، گفت‌وگوهای سعید جلیلی و گروه او با ۱+۵ در مرحله ابتدایی متوقف ماند، مرحله‌ای که «طرف‌ها شرایط را بررسی می‌کنند تا ببینند آیا می‌توانند نقاط مشترکی را بیابند که مذاکره را آغاز کنند یا نه» و از این رو «حتی دو طرف وارد مرحله پیش مذاکره هم نشده بودند، چه برسد به مرحله مذاکره».

در بخشی از این یادداشت آمده است: «برای بنده به عنوان یک کار‌شناس، خیلی تصورش سخت است که در دور قبلی گفت‌و‌گو‌ها که اصلا به مرحله مذاکره هم نرسیدیم و با توجه به آن که مدت اختصاص یافته به مذاکرات در آن زمان در مقایسه با این دوره بسیار کوتاه بود، این امکان وجود داشته است که ایران و کشورهای ١+۵ توانسته باشند، به چنین تفاهمی در خصوص لغو جامع تحریم‌ها و پذیرش غنی‌سازی دست پیدا کنند.»

آقای بعیدی‌نژاد سپس با محاسبه تعداد دفعاتی که آقای جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ به گفت‌وگو با اعضای ۱+۵ پرداخت و نیز در نظر گرفتن آن که گفت‌وگوها از طریق مترجم انجام گرفته و بنابراین نیمی از زمان گفت‌وگوها صرف ترجمه شده، نتیجه گرفته است که «زمان کل این گفت‌وگو‌ها در قیاس با نوع گفت‌وگوهای دور جدید حداکثر ۴ روز خواهد بود. و این در شرایطی بود که می‌دانیم بین دو طرف در خصوص بحث غنی‌سازی و لغو تحریم‌ها و این که تمام تحریم‌های اقتصادی و بانکی باید یکجا برداشته شوند، اختلاف نظرات عمده‌ای وجود داشت».

سعید جلیلی روز دوشنبه، ۱۶ شهریور، در نشستی با اعضای کمیسیون ویژه مجلس ایران برای بررسی سند توافق هسته‌ای گفت که این توافق قابل قبول نیست و این که در آن از «یکصد حق مسلم ایران» صرف‌نظر شده است.

وی کمتر از یک هفته قبل از آن نیز در مجلس خبرگان عنوان کرده بود زمانی که دولت حسن روحانی پروژه هسته‌ای را تحویل گرفت، «طرف مقابل به حقوق هسته‌ای ایران در چارچوب ان‌پی‌تی اذعان کرده و بر استثناء نبودن ایران در حقوق و تکالیف هسته‌ای اعتراف داشته و آمادگی عملی خود را برای شکل‌گیری معامله هسته‌ای و ورود به موضوع لغو تحریم‌ها از جمله تحریم‌های یک‌جانبه اعلام کرده بود».

XS
SM
MD
LG