لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

اردوغان: شورشیان سوری مورد حمایت آنکارا شهر جرابلس را از کنترل داعش خارج کرده‌اند


بمباران جرابلس توسط هواپیماهای ترکیه
بمباران جرابلس توسط هواپیماهای ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، می‌گوید که شورشیان سوری مورد حمایت آنکارا شهر جرابلس در سوریه را از کنترل گروه حکومت اسلامی، داعش، خارج کرده‌اند.

وی روز چهارشنبه سوم شهریور در یک نشست خبری مشترک با جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، گفت: «بعضی‌ها ما را به چالش می‌کشند و می‌گویند که برای نیروهای ترکیه، این یا آن اتفاق در سوریه رخ می‌دهد. خیر. ما می‌خواهیم به آنها بگوییم شما بایستی به فکر آن باشید که چه اتفاقی برای خودتان خواهد افتاد».

این اظهارات احتمالا واکنشی به موضع صالح مسلم، رهبر «حزب اتحاد دمکراتیک» کردستان سوریه است. همزمان با اعلام خبر ورود شورشیان مورد حمایت ترکیه و نیروهای ويژه این کشور به جرابلس، صالح مسلح در توییتر نوشته بود: «ترکیه وارد باتلاق سوریه شده. همچون داعش شکست خواهدخورد».

آقای اردوغان در ادامه، مخالفتش با هرگونه نقش بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در آینده این کشور را تکرار کرد و گفت که سوریه هرگز با رهبری وی «به دمکراسی نخواهد رسید».

نیروهای ارتش ترکیه از صبح چهارشنبه حملات توپخانه‌ای و هوایی به مواضع داعش در جرابلس را آغاز کردند.

مقامات ترکیه می‌گویند این حملات با هماهنگی و موافقت ایالات متحده صورت می‌گیرد. علاوه بر داعش، توپخانه‌های ارتش ترکیه مواضع نیروهای کرد در شمال شهر منبج را نیز هدف قرار داده‌اند. منبج، شهری است که اخیرا از سوی نیروهای کرد و همپیمانان عرب آنها و با حمایت آمریکا، از داعش پاکسازی شده بود.

اما ورود نیروهای ترکیه به خاک سوریه، اعتراض کردهای این کشور را در پی داشته است.

آلدار خلیل، یکی از رهبران کردستان سوریه، در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت: «دولت ترکیه می‌خواست از راه حمایت از داعش و جبهه النصره، کردهای سوریه را تضعیف کند. اما وقتی منبج آزاد شد و داعش شکست خورد، متوجه شدند که داعش نمی‌تواند چنین خواسته‌ای را عملی کند. برای همین ناچار شدند که خودشان در اوضاع مداخله مستقیم کنند. در همین راستا بود که دولت ترکیه روابطش با دولت اسد و روسیه و برخی نیروهای کرد را به روز کرد. و در نهایت جرابلس را اشغال کرد».

مقامات ترکیه، اتهام همکاری با داعش را رد می‌کنند و همزمان یگان‌های مدافع خلق کردستان سوریه را متهم به همسویی با حزب کارگران کردستان می‌کنند.

نخست وزیر ترکیه، در روزهای گذشته ضمن تاکید بر ضرورت حفظ «یکپارچگی خاک سوریه» گفته بود که آنکارا اجازه نخواهد داد یک حکومت کردی در شمال سوریه شکل بگیرد.

آلدار خلیل، از رهبران کردستان سوریه در واکنش به این اظهارات و همچنین حضور ترکیه در خاک سوریه گفت: «مداخله در جرابلس به معنای اشغال بخشی از خاک سوریه است. به این دلیل که ارتش ترکیه و دولت ترکیه یک نیروی خارج از سوریه هستند. آنها بخشی از انقلاب سوریه نیستند. برای همین حق ندارند در امور سوریه مداخله کنند. این خلاف موازین بین المللی است. دولت ترکیه می‌خواهد خودمدیریتی کردهای سوریه راهدف قرار دهد».

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت ادامه حملات ترکیه علیه مواضع کردها، آنهاچه واکنشی خواهندداشت، گفت: «ما ناچار می‌شویم از خودمان دفاع کنیم».

از سوی دیگر، جو بایدن، معاون ریيس جمهوری آمریکا، در دیدار با مقامات ترکیه بر ضرورت عقب نشینی نیروهای کرد از غرب رود فرات سخن گفته است. او تاکید کرده بود که در غیر این صورت کردها حمایت آمریکا را از دست خواهند داد.

آلدار خلیل در پاسخ به این اظهارات جو بایدن، گفت: «آمریکا تا این لحظه به شکل رسمی چنین درخواستی از ما نکرده است. اما یک واقعیت وجود دارد. نیروهای ما ممکن است در آزادسازی شهرهای دیگر به نیروهای بومی کمک کنند. اما بعد از آزادسازی آن مناطق دیگر منطقه را تخلیه می‌کنیم و تحویل نیروهای همان جا می‌دهیم. فرضا در منبج نیروهای ما در آزادسازی شهر نقش داشتند. اما بعد از آنکه منطقه آزاد شد، شهر را تسلیم مجلس نظامی منبج کردیم. نیرویی که از اهالی خود منبج تشکیل شده است».

در همین ارتباط، ردور خلیل، سخنگوی «یگان‌های مدافع خلق» هم عقب‌نشینی نیروهای کرد از غرب رودخانه فرات را رد کرد و گفت: «هیچ نیرویی نمی‌تواند به ما بگوید که از خاک خودتان عقب نشینی کنید. ما در چارچوب نیروی سوریه دمکراتیک در غرب فرات هستیم. ما بر اساس میل و خواسته ترکیه و یا نیروی دیگری رفتار نمی‌کنیم».

XS
SM
MD
LG