لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

سقوط بن همام؛ تلنگری به جام جهانی ۲۰۲۲


مردی که سودای ریاست فیفا را داشت، از سوی کمیته اخلاقی فدراسیون جهانی فوتبال، برای تمام عمر از داشتن هرگونه سمت‌ اجرایی در این ورزش محروم شد.

حالا با این حکم، او غیر از برکناری از ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا، امکان ادامه مدیریت بر امور جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نیز از دست خواهد داد.

اگرچه میزبانی قطر در جام جهانی به قوت خود باقی است و ارتباط مستقیمی بین این دو مقوله وجود ندارد، اما به زعم کار‌شناسان فوتبال نمی‌توان تاثیرات منفی محرومیت بن همام را بر میزبانی قطر انکار کرد.

آیا این اقدام قاطع و عاری از انعطاف فیفا را می‌توان به عنوان ایجاد سدی در برابر بلندپروازی قطری‌ها در صحنه فوتبال جهان تعبیر کرد؟

جروم والکه دبیرکل فیفا، در نامه‌ای به جک وارنر نایب رئیس فیفا نوشته بود، بن‌همام که توانسته جام جهانی را به کشورش ببرد اکنون می‌خواهد کل فیفا را بخرد!

نایب رئیس اخراجی فیفا هم با انتقاد شدید از سپ بلا‌تر گفته بود که او خودش در لپ‌تاپ، پروژکتور و مبالغ میلیون دلاری اهدا می‌کرده.

فیفا در حالی بن‌همام را به اتهام رشوه دادن در کنفدراسیون آمریکای مرکزی محروم کرد که به اعتقاد وارنر، در‌‌ همان نشست بلا‌تر به تمام اعضا، لپ تاپ و پروژکتور هدیه داد.

حالا بلا‌تر همچنان رییس فیفاست اما محمد بن‌همام در پی نشست اعضای کمیته اخلاقی فیفا که دو روز به طول انجامید، با این محکومیت سنگین مواجه شده.

او نه تنها به ریاست فیفا نرسید، بلکه کرسی ریاست فوتبال آسیا و تمام سمت‌های دیگرش را هم از دست داد.

اعضای این کمیته با اتفاق آرا به این نتیجه رسیدند که رییس قطری کنفدراسیون فوتبال آسیا در پرداخت رشوه مقصر بوده است.

بن همام در آستانه اعلام رای نهایی پرونده‌اش گفته بود که انتظار ندارد با او عادلانه برخورد شود.

او در وب سایت شخصی‌اش نوشته بود اگر من مجرم شناخته شوم، کسی نباید تعحب کند.

بن همام که پیش از این عضو کمیته اجرایی فدراسیون جهانی فوتبال و رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا بود، در شش هفته اخیر، نا‌امیدانه چشم انتظار رای نهایی کمیته اخلاقی فدراسیون جهانی فوتبال بود.

از نگاه فیفا؛ او قصد داشته رای آنها را برای انتخابش به عنوان رییس آتی فدراسیون جهانی فوتبال خریداری کند.

واکنش رییس موقت ای اف سی

کنفدراسیون فوتبال آسیا در سایت رسمی خود به ابراز موضع پیرامون این ماجرا پرداخته است.

موضعی نرمخویانه از سوی زیردستان سابق بن همام که در متن آن هیچ گونه واکنش منفی نسبت به تصمیم فیفا دیده نمی‌شود.

در این گزارش با امضای ژانگ جی لونگ نایب رییس چینی کنفدراسیون آسیا آمده است؛ شنبه روز غم انگیزی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا بود.

او در عین حال تاکید کرده که به تصمیم فیفا احترام می‌گذارد. آنها محمد بن همام را مطلع کرده‌اند که حق درخواست تجدید نظر درباره رای صادر شده را دارد.

مسئول حال حاضر این کنفدراسیون خطاب به خانواده بزرگ فوتبال آسیا گفته است: «می‌خواهیم همه طرفداران، فدراسیون‌های فوتبال، تیم‌ها، بازیکنان و شریکان تجاری خود را مطمئن کنیم که کمیته اجرایی ای اف سی با اتحاد، دنبال رفع مشکلات است و تلاش می‌کند سرعت پیشرفت فوتبال در آسیا حفظ شود.»

این کنفدراسیون مدعی شده که فوتبال در آسیا بهتر و قوی‌تر خواهد شد و ما روند حرکت برنامه‌ها را حفظ خواهیم کرد.

ژانگ جی لونگ گفته است؛ من به عنوان رئیس موقت کنفدراسیون فوتبال آسیا به اهمیت هدایت قدرتمند فوتبال و همکاری با فدراسیون‌ها اعتقاد دارم تا فضایی از اعتماد و امید را به وجود آوریم.
XS
SM
MD
LG