لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

«شکاف چشمگير» در رشد حجم و ارزش صادرات ميعانات گازی ايران


ايران در چهار ماهه اول امسال هفت ميليون و ۷۴۹ هزار تن صادرات ميعانات گازی داشته است که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۲.۳ برابر شده است.

گزارش ماهانه ۲۳۰ صفحه‌ای گمرک ايران که روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه در سايت رسمی آن منتشر شد، می‌گويد که در چهار ماه اول امسال، ارزش صادرات ميعانات گازی ۱.۷ برابر شده و به رقم پنج ميليارد و ۱۸۰ ميليون دلار رسيده است.

ميعانات گازی نوعی نفت خام بسيار سبک و گران قيمت است که از ميدان‌های گازی توليد می شود.

هنوز معلوم نيست که چرا ميان رشد حجم و ارزش صادرات ميعانات گازی چنين اختلاف چشمگيری وجود دارد، اما قبلا نيز گزارش‌هايی درباره پيشنهاد تخفيف‌های چشمگير ايران به مشتريان نفتی خود برای ترغيب آنها به افزايش واردات نفت ايران منتشر شده بود.

با اين حساب، ايران در بازه زمانی ياد شده روزانه ۵۲۵ هزار بشکه صادرات ميعانات گازی داشته و با توجه به آمارهای گمرک، قيمت هر بشکه آن حدود ۸۰ دلار است.

بر اساس آمارهای گمرکی، صادرات ميعانات گازی ايران در دوران قبل از تحريم‌ها در سال ۹۰، روزانه حدود ۲۶۰ هزار بشکه بود که قيمت هر بشکه آن حدود ۹۶ دلار بود.

قيمت ميعانات گازی ايران بر اساس آمارهای گمرکی سال ۹۱ نيز حدود ۱۱۰ دلار به ازای هر بشکه بوده است.

بعد از تحريم‌ها، تا اواسط سال گذشته صادرات ميعانات گازی ايران به حدود ۱۹۵ هزار بشکه در روز سقوط کرد، اما بعد از توافق هسته‌ای ژنو، آمارهای گمرکی نشان از اوج گرفتن دوباره صادرات آن دارد.

ايران هم‌اکنون کمی بيش از ۴۰۰ هزار بشکه توليد ميعانات گازی توليد می‌کند.

بر اساس گزارش‌های ماهانه آژانس بين‌المللی انرژی، ايران در خرداد پارسال بيش از ۳۰ ميليون بشکه نفت انبار شده در تانکرهای لنگر انداخته در خليج فارس داشت که بدون مشتری مانده بود. اين محموله‌ها شامل ميعانات گازی نيز می‌شد.

محسن قمصری مدير امور بين‌الملل شرکت ملی نفت ايران ۱۴ مرداد ماه اعلام کرد که ايران هم‌اکنون ۵ ميليون بشکه ميعانات گازی ذخيره شده در نفتکش‌ها دارد که در سواحل چين لنگر انداخته‌اند و در گزارش‌های اخير آژانس بين‌المللی انرژی نيز چيزی درباره نفت روی آب ايران منتشر نشده است.

اداره اطلاعات انرژی آمريکا در آخرين گزارش خود که دو هفته پيش منتشر کرد، می‌گويد که ايران در چهار ماه اول سال ۲۰۱۴، صادرات نفت و ميعانات گازی خود را روزانه تا ۳۰۰ هزار بشکه افزايش داده و به رقم يک ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

چين بزرگترين مشتری نفت خام و ميعانات گازی ايران است. بر اساس گزارش گمرک چين، اين کشور در نيمه اول ۲۰۱۴ روزانه ۶۳۰ هزار بشکه نفت و ميعانات گازی از ايران داشته است که نسبت به دور مشابه سال گذشته تا ۴۸ درصد افزايش يافته است.

تجارت خارجی غيرنفتی ايران

علاوه بر اوج گرفتن صادرات ميعانات گازی، صادرات محصولات پتروشيمی ايران نيز افزايش يافته است. ایران در چهار ماه اول سال ۴ ميليارد و ۳۸۳ ميليون دلار صادرات محصولات پتروشيمی داشته که نسبت به دور مشابه سال قبل حدود ۲۴ درصد افزايش يافته است.

کل صادرات غيرنفتی ايران (شامل ميعانات گازی) در اين بازه زمانی با افزايشی ۲۱ درصدی به ۱۶ ميليارد دلار رسيده است.

از طرفی واردات ايران نيز در چهارماه اول سال با رشدی نزديک به ۳۶ درصدی به ۱۷ ميليارد و ۶۵۵ ميليون دلار رسيده است.

در اين ميان صادرات ايران به چين بيش از ۳۲ درصد افزايش يافته است. حدود ۲۷.۵ درصد از کل صادرات ايران راهی چين شده است. واردات ايران از چين نيز بيش از ۷۲ درصد افزايش يافته که برابر ۲۲ درصد از کل واردات ايران است.

در ميان اقلام وارداتی، خريد گندم با رشدی ۱۴۰ درصدی به ۲.۵ ميليون تن رسيده است. همچنين ايران از فروردين تا تيرماه، واردات وسايل نقليه را بيش از ۲۳۰ درصد افزايش داده و به رقم ۶۳۳ ميليون دلار رسانده است.

۷۹ درصد از واردات ايران از کشورهای آسيايی و بيش از ۹۲ درصد از صادرات ايران راهی بازارهای آسيايی شده است.

XS
SM
MD
LG