لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

درخواست فعالان هنری برای آزادی مدیران گالری «آن»


جمعی از هنرمندان و فعالان صنف هنرهای تجسمی و همچنین مدیران گالری‌های هنری در ایران، با انتشار بیانیه‌ای خواستار روشن شدن وضعیت دو مدیر بازداشت شده گالری «آن» شدند.

امضاکنندگان این بیانیه که حدود ۲۰۰ نفر هستند، می‌گویند با گذشت پنج ماه از بازداشت آفرین نیساری و همسرش کارِن وفاداری، هنوز وضعیت آنها روشن نیست. افراد بازداشت شده مدیران و موسسان گالری و بنیاد هنری «آن» در تهران هستند که از مرداد ماه امسال در بازداشت به سر می‌برند.

آقای وفاداری که زرتشتی است، و همسرش آفرین نیساری تابعیت دوگانه ایرانی -آمریکایی دارند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هنرمندان و فعالان حوزه هنرهای تجسمی در نامه خود «خواستار شفافیت نهادهای قضایی» درباره بازداشت آفرین نیساری و کارن وفاداری شده‌ و نوشته‌اند: «دادرسی عادلانه و علنی حق همه اقشار جامعه از جمله اقلیت‌های مذهبی و نهادهای اجتماعی است و با توجه به پیشینه فعالیت‌های فرهنگی این خانواده و اهمیت حضور آنان در میان اهالی هنر، تسریع روند اطلاع‌رسانی شفاف، به رفع نگرانی‌های موجود در این مورد کمک خواهد کرد.»

پیشتر در روز ۱۲آذر کاته وفاداری خواهر کارِن وفاداری در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران با اعتراض به بازداشت برادر و همسر برادرش از اقدام افراد «ناشناس» برای «اخاذی» از خانواده این دو زندانی در قبال آزادی آنها شکایت کرده بود.

او نوشته بود «اعضای خانواده با پاپوش‌دوزی برای اخاذی مالی، تصرف اموال، و تهدیدات امنیتی مواجه بوده‌اند.»

اواسط مرداد ماه امسال عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، گفته بود که ضابطان قضایی خانه‌ای متعلق به دو ایرانی با تابعیت مضاعف را «کشف کرده‌اند» که به گفته او در آن «چهار هزار لیتر مشروب الکلی» بوده و اساسا این خانه به منظور «برگزاری مجالس مختلط و فساد برای برخی دیپلمات‌های کشورهای خارجی و ایرانیان مهیا شده بود».

کاته وفاداری در نامه خود فاش کرده بود که اظهارات دادستان تهران درباره دستگیری «دو ایرانی با تابعیت مضاعف» و «کشف مشروبات الکلی» از خانه آنها اشاره به کارن وفاداری و همسر او دارد. او در عین حال یادآوری کرده بود که در آیین زرتشتی به نوشته او «تفاوتی میان مشروبات الکلی و مثلا سکنجبین نیست و هر دو از محصولات مورد استفاده در خانه و زندگی است» به‌طوری که یک فرد زرتشتی در سوگواری نیز «شراب می‌نوشد و این امری عادی است.»

او در نامه خود خبر داده بود که یک روز پس از بازداشت آفرین نیساری و کارن وفاداری، ماموران این دو را با دستبند به منزل مسکونی شان برده‌اند، آثار هنری را از در و دیوار منزل کنده‌اند، برخی را در حیاط خانه خرد و برخی را توقیف کرده‌اند. پس از آن این دو را به گالری‌ برده و پس از توقیف و شکستن برخی از آثار، گالری را مهر و موم کرده‌اند.

در واکنشی دیگر به بازداشت آفرین نیساری و کارن وفاداری، روبرتو توسکانو، سفیر سابق ایتالیا در ایران در یک نامه سرگشاده، خواستار آزادی آنها شده بود. آقای توسکانو در نامه خود که کمپین بین‌المللی حقوق بشر آن را منتشر کرده بود، از افراد بازداشت شده به عنوان دو تن از «محترم‌ترین افرادی که طی پنج سال حضور در تهران دیده و شناخته» نام برده بود.

XS
SM
MD
LG