لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

نیاز به نفت اوپک تا پنج سال آینده «سیر نزولی» خواهد داشت


یک گزارش محرمانه اوپک که خبرگزاری رویترز می‌گوید به نسخه‌ای از آن دست یافته است، حاکی است که نیاز به نفت اوپک در پنج سال آینده سیر نزولی خواهد داشت.

رویترز روز چهارشنبه سیزده آبان ماه خبر داد که پیش نویس این گزارش که برای ۱۲ عضو سازمان تهیه شده است، می‌گوید که تولید نفت اوپک نیز از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با آهنگی آهسته کاهش خواهد یافت.


هم‌اکنون سقف تولید نفت اوپک ۳۰ میلیون بشکه در روز تعیین شده است، اما تولید واقعی اعضا به بیش از ۳۱.۵ میلیون بشکه می‌رسد.

اکثر اعضای اوپک، به ویژه عربستان حفظ سهم خود در بازار نفت را به افزایش قیمت جهانی نفت ترجیح می‌دهند و حاضر به کاهش تولید نیستند.

رویترز می‌نویسد که نمایندگان ۱۲ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز چهارشنبه در مقر این سازمان در وین گرد هم آمدند تا پیش‌نویس گزارش نهایی اوپک را تصویب کنند.

گزارش ۴۴ صفحه‌ای اوپک، همچنین شامل ضمیمه‌ای است که محتوای آن درخواست دو کشور ایران و الجزایر از اعضا برای تعدیل تولید نفت جهت حمایت از قیمت‌های جهانی نفت خام در سطح مطلوب است.

ایران همچنین خواهان توافق اعضا بر روی یک قیمت عادلانه و معقول قیمت نفت برای شش تا ۱۲ ماه آتی است. ایران می‌گوید که سقف تولید اوپک باید برای فواصل شش یا ۱۲ ماهه تعیین شود.

وزرای نفت اعضای اوپک ۴ دسامبر سال گذشته (آذرماه) گرد هم آمدند و استراتژی این سازمان برای حفظ سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه در روز را تمدید کردند، موضوعی که قیمت‌های جهانی نفت را دوباره پایین کشید.

از نوامبر ۲۰۱۴ تا کنون میزان تولید نفت اعضای اوپک حتی اوج نیز گرفت که باعث سقوط بیشتر قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی شد.

این گزارش می‌گوید که انتظار می‌رود متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری ۵۵ دلار به ازای هر بشکه باشد و تا سال ۲۰۲۰ سالانه ۵ دلار افزایش یابد و به ۸۰ دلار برسد.

قیمت نفت اوپک طی هفته جاری به حدود ۴۳ دلار رسیده است.

عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده این سازمان می‌گوید که سیاست حفظ سقف تولید در بلند مدت به نفع اوپک خواهد بود، چرا که رقبای اعضای این سازمان را که معمولا با هزینه بالایی تولید نفت انجام می‌دهند، مجبور خواهد کرد که برخی پروژه‌های خود را به‌خاطر عدم صرفه اقتصادی متوقف کرده و تولید خود را کاهش دهند.

رویترز می‌نویسد که هیچ نشانه‌ای از تغییر رویه عربستان دیده نمی‌شود.
گزارش اوپک نیز حاکی است که در بلندمدت، سهم اعضای اوپک در تامین نفت جهان افزایش خواهد یافت، چرا که استخراج نفت شیل و مایعات گازی در بلند مدت کاهش خواهد یافت. این گزارش می‌افزاید که نفت شل و مایعات گازی تا سال ۲۰۲۰ به اوج خود خواهد رسید، اما بعد سیر نزولی خواهد داشت.


بر اساس ارزیابی اوپک، تولید نفت اعضا تا سال ۲۰۴۰ به حدود ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید و سهم اوپک در بازارهای جهانی نفت از ۳۳ درصد کنونی به ۳۷ درصد افزایش خواهد یافت.

با این‌حال، این گزارش می‌گوید که اگر تولیدکننده‌های نفت غیر عضو اوپک تولیدات خود را افزایش دهند، سهم اعضای این سازمان در بازار جهانی را تحت تاثیر قرار خواهند داد و حتی ممکن است تولید نفت اوپک در سال ۲۰۲۳ به ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG