لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

بادهای نمک دریاچه ارومیه به آذربایجان شرقی رسید


 بادهای نمک دریاچه ارومیه
بادهای نمک دریاچه ارومیه
در حالی که طی چند روز گذشته خبرگزاری‌های ایران با انتشار گزارش‌هایی از وقوع تندباد همراه با نمک در شهرهای اطراف دریاچه ارومیه از جمله بناب و تبریز خبر داده بودند، خبرگزاری مهر دوشنبه ۲۹ مهرماه هشدار داد که با ادامه روند فعلی دریاچه ارومیه به زودی کاملا خشک خواهد شد.

خبرگزاری مهر می‌افزاید که «با وجود دستور ویژه دولت برای اجرای ۱۹ راهکار جلوگیری از خشکی کامل دریاچه ارومیه و در صورت طولانی شدن مطالعه بر روی طرح‌های بزرگی مانند انتقال آب دریای خزر و رودخانه مرزی ارس، به زودی و در پی خشکی ۸۰ درصدی فعلی دریاچه و خطر وقوع توفان‌های نمکی، از بین رفتن کشاورزی و تغییرات آب و هوایی به ویژه در غرب کشور، اثری از دومین دریاچه آب شور جهان در نقشه ایران باقی نخواهد ماند».

این گزارش از قول عابد فتاحی نماینده ارومیه در مجلس می‌گوید که متاسفانه به دلیل بی‌توجهی مسئولان ۸۰ درصد کل دریاچه ارومیه خشک شده است و اگر به این موضوع رسیدگی نشود در آینده کشور با بحران توفان‌های نمکی مواجه خواهد شد.

خبرگزاری فارس ۲۷ مهرماه با انتشار عکس‌هایی از وزش بادهای نمکی در مناطق جنوبی استان آذربایجان شرقی خبر داد. این گزارش با اشاره به بادهای چند روز گذشته شهرستان بناب می‌گوید که «با توجه به خشک شدن دریاچه ارومیه و ازدیاد عرض سواحل این دریاچه در شهرستان بناب و سمت وزش این تندباد از طرف دریاچه ارومیه، متأسفانه در میان گرد و خاک ناشی از این تند باد مقادیر قابل توجهی نمک نیز به چشم می‌آید که در صورت ادامه این وضع و فرود آمدن این نمک‌ها در اراضی کشاورزی منطقه موجب غیرقابل کشت شدن آن‌ها خواهد شد».

در همین زمینه نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران دوشنبه ۲۹ مهرماه هزینه‌های ناشی از خسارات خشک‌ شدن دریاچه ارومیه و احیای مجدد این دریاجه را بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، محسن جلال‌پور در مراسم روز جهانی صادرات افزود: «در حالی که فقط دو میلیارد دلار از محل دریاچه ارومیه درآمدزایی شده است، اما احیای مجدد این دریاچه و جبران خسارت ناشی از خشک‌ شدن آن هزینه‌ای معادل ۲۰۰ میلیارد دلار دارد.»

هم اکنون چند سالی از طرح‌های دولتی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه می‌گذرد؛ طرح‌هایی مانند انتقال آب رود ارس و دریای خزر به دریاچه ارومیه که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بودجه نزدیک به یک میلیارد دلاری نیز برای این پروژه‌ها اختصاص یافت، اما گام موثری برداشته نشد.

در دولت جدید حسن روحانی نیز مساله دریاچه ارومیه به چالش‌های اساسی دولت تبدیل شده است، اما حمید چیت چیان وزیر نیرو اواخر شهریور ماه درباره احتمال اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه گفت: «طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه در مرحله مطالعه است و در این باره در حال انجام مطالعات زیست محیطی و فنی هستیم تا ببینیم این انتقال ممکن است یا خیر؟»

خبرگزاری مهر با استناد به گفته‌های کار‌شناسان می‌نویسد که وجود بیش از ۱۳۰ هزار حلقه چاه آب غیرمجاز و ۷۲ سد بزرگ و کوچک در حوضه دریاچه ارومیه و استفاده از آبیاری سنتی در کشاورزی باعث دامن زدن به روند خشکی و نابودی دریاچه ارومیه شده است.
XS
SM
MD
LG