لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

انتقاد نماینده رهبر از برخی مدارس اهل سنت در سیستان و بلوچستان


مسجدی در زاهدان
مسجدی در زاهدان
نماینده آیت الله خامنه‌ای در استان سیستان و بلوچستان از آموزش‌های مذهبی افراطی در برخی مدارس اهل سنت انتقاد کرده است.

حجت الاسلام عباسعلی سلیمانی، امام جمعه زاهدان گفته است در این مدارس مُدرسانی با تفکر وهابیگری و آموزش‌های انحرافی، طلبه‌ها را شستشوی مغزی می‌دهند.

حجت الاسلام سلیمانی گفته است در این مدارس طلبه‌هایی را که بیشتر آنها نوجوان و یا جوان هستند و هنوز قدرت تحلیل ندارند، با آموزش‌های وهابی منحرف می‌کنند.

اعلام نظر نماینده آیت الله خامنه‌ای درباره مدارس مذهبی اهل سنت در حالی است که پیش از این مولوی عبدالحمید، رهبر اهل سنت سیستان و بلوچستان از دخالت‌های نمایندگان ولی فقیه در امور مدارس اهل سنت به شدت انتقاد کرده بود:
«نشسته اند نمایندگان ولی فقیه مناطق سنی نشین... مناطق قومی، گفته‌اند که نمی‌دانم جلسه فلان، جلسه چندم نمایندگان ولی فقیه در امور اهل سنت. آقا! نمایندگان ولی فقیه چرا برای مدارس اهل سنت تصمیم بگیرند. تصمیم مدارس اهل سنت با خود علمای اهل سنت است.»


با وجود چنین انتقاداتی از سوی مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، عباسعلی سلیمانی نماینده آیت الله خامنه‌ای در استان با اشاره به ساماندهی مدارس و حوزه های علمیه اهل سنت گفته است برخی از این مدارس هنوز از این طرح ساماندهی تمکین نمی‌کنند.

پیش از مولوی عبدالحمید گفته بود اهل سنت این نوع دخالت‌های حکومت در امور مدارس اهل سنت را قبول ندارد و سرسختانه پای این نظر خود خواهد ایستاد:
«میثاق ملی ما قانون اساسی است. وقتی قانون اساسی به ما آزادی مذهبی می‌دهد، ما را در تعالیم آزادی داده، ما حوزه‌های خود را، مساجد خود را در دست دولت بدهیم و در دست علمای شیعه بدهیم. علمای شیعه برادران ما هستند. ولی همین دنیایی را که ما به دست دولت دادیم بسیاری پریشانیم. و لهذا ما چگونه می‌توانیم که دینمان و مذهب مان را به دست شما بدهیم؟ ما نمی توانیم اعتماد کنیم مسئله را. ولهذا شرط اخوت و برادری ما اینست که شما با مسائل مذهبی ما کاری داشته نداشته باشید. نظارت کنید دولت ما می‌پذیریم. ما اطاعت می کنیم از دولت، اطاعت می کنیم از مقام معظم رهبری ولی مسائل مذهبی مان را نمی‌توانیم در اختیار شما بگذاریم. مسائل مذهبی تا آخر تا زمانی که جمهوری اسلامی است و بعد از جمهوری اسلامی، در دست هیچ حکومتی، ما مذهبمان را نمی‌گذاریم. ما را نه از زندان بترسانید و نه از اعزار بترسانید و نه از مرگ ما هراسی داریم.»

حالا علی رغم این انتقادات مولوی عبدالحمید، عباسعلی سلیمانی به عنوان نماینده آیت الله خامنه‌ای در استان مدارس اهل سنت را به دو دسته مدارس با افکار تقریبی و مدارس با افکار تخریبی تقسیم کرده است.

به همین دلیل حجت الاسلام عباسعلی سلیمانی گفته است حکومت طرح ساماندهی پنج ساله مدارس اهل سنت را در دست اجرا دارد و بر اساس آن از این به بعد طلبه‌های اهل سنت در چارچوب یک طرح خاص جذب شده، تحصیل خواهند کرد و مدرک خواهند گرفت و دقت خواهد شد که از لحاظ فکری افراطی نباشند.

عباسعلی سلیمانی در حالی این سخنان را به نمایندگی از آیت الله خامنه‌ای عنوان کرده که مولوی عبدالحمید پیش از این از شخص آیت الله خامنه‌ای خواسته بود تا جلوی این نوع فشارها بر اهل سنت را بگیرد:
«ما را در تولا نگذارید. ما را فشار نیاورید. بازداشت نکنید علمای ما را. احضار نکنید. گفتمان... بنشینید با ما. ما اگر حرف بی منطق زدیم، حرف ما را رد کنید. و من یک چیزی که تعجبم اینست که هیچ جایی در هیچ حکومتی در هیچ جای دنیا عرض کنم که این قدر حرف وحدت زده نمی‌شود که در ایران زده می شود. و هیچ جا عدالت این قدر صحبت نمی‌شود که در ایران صحبت می‌شود. متاسفانه صحبت وحدت هست اما وحدت رعایت نمی‌شود. به علمای شیعه می‌گویم و به شخص مقام معظم رهبری ما انتظار پدری از مقام معظم رهبری داشتیم که پدری بکنند بین شیعه و سنی و تفاوت نباشد. و نامه‌هایی که ما می فرستیم و شکایت می‌کنیم، فریاد می‌کنیم، فریاد ما را جواب بدهند.»

سخنان نماینده آیت الله خامنه‌ای در سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که حکومت از انفجارهای انتحاری چاه بهار که توسط دو جوان صورت گرفت، به شدت خشمگین شده است. در مقابل هنوز از واکنش مولوی عبدالحمید به این اظهارات جدید نماینده آیت الله خامنه ای خبری گزارش نشده است.
XS
SM
MD
LG