لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۱

محسن‌ رضایی: احمدی‌نژاد حرف‌هایش را پس بگیرد


‌محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص
‌محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص

درحالی که نزدیکان محمود احمدی‌نژاد مخاطب سخنان او در اهواز را حسن روحانی می‌دانند، محسن رضایی،دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تلویحا مخاطب این سخنان را رهبر جمهوری اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد که رییس جمهوری سابق ایران سخنان خود را تکذیب کند.

براساس گزارش خبرگزاری مهر در روز چهارشنبه،۹ فروردین،محسن رضایی در یک سخنرانی در مسجد سلیمان گفت: «شنیده‌ام که فردی به خوزستان، مشهد شهدای ایران آمده و یک حرف‌هایی زده است که امیدوارم هرچه زودتر حرف‌هایش را تکذیب کند».

وی اضافه کرد: «رهبر این انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستند و ما همه پیشرفت‌هایمان را مدیون رهنمودهای ایشان هستیم».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، روز دوم فروردین در یک سخنرانی در اهواز گفته بود: «کسانی که فکر می کنند ملت نمی‌فهمند، نفهم‌ترین افراد روی زمین هستند. این چه سلطنتی است که در وجود بعضی‌ها پیدا شده،... بسیج شدید تا به ملت بگویید یارانه‌ها بد است و انجام ندهید؟ ۹۷ درصد چیزی را می‌خواهند، تو چرا خلاف ملتی؟ ۸۰ میلیون نفر نمی‌فهمند، تو می‌فهمی، همین ملت تو را بالا آورد».

برخی از مقامات دولت حسن روحانی و اصولگرایان به این سخنان اعتراض کرده‌اند.

در همین حال پرویز کاظمی، از وزرای دولت اول محمود احمدی‌نژاد، در مصاحبه با وب‌سایت خبر آنلاین در واکنش به این سخنان گفت: «من واقعا متأسفم کسی که روزی بالاترین مقام اجرایی و دومین مقام رسمی کشور بود چنین رفتارهای سبک دور از شأن رئیس جمهور سابق را انجام می‌دهد».

وی تاکید کرد که عمر سیاسی احمدی‌نژاد تمام شده و «با این رفتارهایش هم ته‌مانده‌هایی اگر مانده از بین رفت».

حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران، روز یکشنبه ششم فروردین، سخنرانی آقای احمدی‌نژاد در اهواز را «ساختار شکن» و «جوسازی» در برابر نظر رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر نامزد نشدن او در انتخابات ریاست جمهوری دانسته بود.

در همین حال، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری ایران، با انتشار یک نظرخواهی در توییتر خود از مخاطبان پرسیده است که سخنرانی آقای احمدی‌نژاد در اهواز را «بیشتر» علیه چه کسی می‌دانند، رئیس جمهور، رهبر جمهوری اسلامی و یا اصولگرایان.

در این میان،‌ علی اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری‌اش، روز شنبه پنجم فروردین، در اعتراض به این نظرخواهی، اعلام کرده بود که مخاطب سخنان آقای احمدی‌نژاد، حسن روحانی بوده است.

وی تاکید کرده بود:‌ «کسی باور ندارد که آقای آشنا به عنوان یک همکار نزدیک و دیرباز رئیس‌جمهور کنونی، تا این اندازه دچار کندذهنی شده باشد که از سخنان روشن و شفاف دکتر احمدی‌نژاد در شهر اهواز، پی به مخاطب اصلی این سخنان نبرده باشد».

آیت‌الله خامنه‌ای روز پنجم مهر ۹۵،‌ تائید کرده بود که به آقای احمدی‌نژاد گفته است که «صلاح نیست» در انتخابات پیش رو شرکت کند.

با این حال، محمود احمدی‌نژاد در بیانیه‌ای ضمن حمایت از نامزدی حمید بقایی اعلام کرده، «مصمم» است «وظایف سیاسی و اجتماعی خود» را به گونه‌ای انجام دهد که برخلاف سال ۹۲ «افراد صالح» از «دایره انتخاب» حذف نشوند.

درهمین حال ناصر ایمانی، از چهره های اصولگرا، روز چهارشنبه در مصاحبه با وب‌سایت انتخاب گفت که حمایت آقای احمدی‌نژاد از حمید بقایی «در واقع به صراحت خلاف توصیه رهبری است چراکه فضای انتخابات را دوقطبی می‌کند».

به جز حمید بقایی تعداد دیگری از وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده‌اند که نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهند شد.

ائتلاف اصولگرای موسوم به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» که اوایل دی‌ماه ۹۵ اعلام موجودیت کرد نیز اعلام کرده که در انتخابات نامزد معرفی خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اصولگرا، ابراهیم رییسی، مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محمد خوش‌چهره، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، محمدمهدی زاهدی، عزت‌الله ضرغامی، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و علی نیکزاد، ۱۴ نامزد اولیه این گروه برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

پیش از تشکیل این گروه، حزب مؤتلفه اسلامی مصطفی میرسلیم وزیر ارشاد در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی را به عنوان نامزد خود در انتخابات پیش رو معرفی کرده بود.

در همین حال محمد حسین رحیمیان، رئیس شورای مرکزی این گروه، روز چهارشنبه در دیدار با حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید شیعه، گفت که «مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی هستند، اختلاس‌ها و مفاسد مالی و بانکی موجب ناراحتی و نارضایتی مردم شده است».

براساس این گزارش، آقای نوری همدانی نیز دراین دیدار خواستار آن شد که اصولگرایان یک نامزد واحد برای انتخابات معرفی کنند.

مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری اعلام کرده که این گروه با «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» همکاری نخواهد کرد.

محمد تقی مصباح یزدی که از او به عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» نام برده می‌شود، نیز گفته که که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ «هیچ ائتلافی» را نمی‌پذیرد و قول حمایت از هیچ نامزدی را نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG