لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

روحانی و رونمایی از چهار پروژه صنعت هوایی


حسن روحانی روز یکشنبه دوم شهریور در دومین روز از هفته دولت از سازمان هوایی ایران بازدید کرد. رییس جمهوری اسلامی ایران در این مراسم از چهار پروژه صنعت هوایی رونمایی کرد.

روحانی و رونمایی از چهار پروژه صنعت هوایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:48 0:00
لینک مستقیم

حسین آرین تحلیل‌گر مسائل نظامی درباره رونمایی موشک‌ها و پهبادهای جدید به رادیو فردا چنین می‌گوید:

«موشک‌هایی را که رونمایی کردند مثل موشک کروز دریایی نصیر و یا موشک قدیر به ویژه موشک قدیر موشک ساحل به دریا که ایران در گذشته هم انواع موشک‌ها را داشته. ولی با توجه به بهینه‌سازی این موشک‌ها، هربار نوع جدیدش را رونمایی می‌کنند. در رابطه با پهباد کرار، در گذشته ایران این نوع پهبادها را ساخته و این آخرین نوعش است. پهبادهای کرار پهبادهای تهاجمی هستند و مهاجر ۴ هم که در واقع از مهاجر ۱ شروع شده بهینه‌سازی شده است. یعنی برای کارهای تجسسی، جمع‌آوری اطلاعات،‌ گرفتن عکس و به طور کلی هر نوع کاربردی را که بخواهند به این پهباد بدهند، دستگاه‌های مختلف را رویش تعبیه می‌کنند و این پهباد کار را انجام می‌دهد.»

رئیس جمهوری ایران درباره از سازمان هوایی کشور بدون نام بردن از کشوری گفت در حالی که کشورهای دیگر در راه توسعه و پیشرفت گام برمی‌دارند دنیای اسلام گرفتار افراط‌ گرایی و خشونت است:

«در حالی که کشورهای صنعتی و پیشرفته و وابستگان آنها در مسیر پیشرفت در حال حرکتند، جهان اسلام و منطقه در آتش نفاق و اختلاف می‌سوزند و همه مسیر توسعه و ترقی زیر پای افراط و خشونت له شده است.»

مهدی مهدوی آزاد، روزنامه نگار و تحلیل‌گر مقیم آلمان درباره گفته‌های آقای روحانی به رادیو فردا می‌گوید:

«از ابتدای انقلاب اسلامی و مشخصا‌ً بعد از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی همواره دو راهبرد و دکترین در جمهوری اسلامی حاکم بوده. اولین راهبرد راهبرد تکنوکرات‌ها است که آقایان هاشمی و خاتمی در راس‌ آن قرار داشتند. و راهبرد دوم راهبرد نظامیان است که چهره‌های شاخص آن را می‌توانیم آیت‌الله خامنه‌ای و آقای احمدی‌نژاد بدانیم. تفاوت اصلی این دو راهبرد در همین چند جمله آقای روحانی آشکار است. یعنی در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای‌ای می‌گوید اختلافات جهان اسلام ناشی از عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی غربی و قدرت‌های بزرگ است،‌ آقای روحانی به صراحت اعلام می‌کند که این اختلافات ناشی از افراط و خشونت است. و این یکی از تفاوت‌های این دو راهبرد است. در بعد بعدی آقای روحانی تاکید می‌کند که کشورهایی که با کشورهای غربی تعامل می‌کنند در حال پیشرفتند. حال آنکه آیت‌الله خامنه‌ای حداقل در یک سال گذشته چهار بار تاکید کرده که رابطه با آمریکا وقدرت‌های بزرگ هیچ تاثیری ندارد و شرایط ایران را بدتر می‌کند.»

آقای روحانی با دفاع از سیاست‌های نظامی جمهوری اسلامی این سیاست را سیاست دفاع از خود خواند و گفت:

«دکترین دفاعی ما بر مبنای دفاع است. ما بر مبنای تجاوز هیچ سلاحی را طراحی نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. همه تحقیقات دفاعی ما و همه صنعت دفاعی ما بر این مبنا است که یا چگونه دفاع کنیم و یا چگونه دشمن را بازداریم از تجاوز.»

حسین آرین به رادیو فردا می‌گوید که گفته‌های آقای روحانی در این زمینه در چارچوب همان سیاستی است که تا به حال جمهوری اسلامی بر آن تاکید داشته است:

«آقای روحانی صحبتی را که دارند می‌کنند این سابقه دیرینه دارد و همیشه جمهوری اسلامی این را بیان کرده. به این معنا که دکترین نظامی ایران دفاعی است، یعنی ما قصد تهاجم نداریم. و دیگر مسئله بازدارندگی است. یعنی ما داریم این سلاح‌ها را توسعه می‌دهیم برای اینکه دشمن را از حمله باز داریم و در عین حال از خودمان دفاع کنیم. ولی به هر حال در نهایت هر نوع دکترین، حتی دفاعی و بر مبنای بازدارندگی باشد یک بعد تهاجمی هم در این وجود دارد.»

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه همچنین گفت امنیت، توسعه و مردمسالاری در منطقه خاورمیانه بدون ایران معنا ندارد.

XS
SM
MD
LG