لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

معاون فرهنگی سپاه: اصلاح‌طلبان با پررویی برای نظام شرط می‌گذارند


 حمیدرضا مقدم‌فر
حمیدرضا مقدم‌فر
معاون فرهنگی سپاه پاسداران می‌گوید اصلاح‌طلبان نباید از «لطف نظام» سوء استفاده بکنند و اگر هم می‌خواهند در انتخابات حضور یابند باید اقرار کنند که دوستانشان پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ خیانت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی سپاه پاسداران با «خائن» توصیف کردن اصلاح‌طلبان گفت: «موقعیت اصلاح‌طلبان امروز شبیه وضعیت جریان نهضت آزادی و ملی-مذهبی‌ها در دهه اول انقلاب و دوران امام است.»

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس همچنین اصلاح طلبان را متهم به اجرای «عملیات براندازانه علیه نظام» کرد و گفت: «جای تعجب دارد که امروز طیف افراطی این جریان با کمال پررویی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام حضور کرده و حتی برخی از آنها برای نظام نیز شرط و شروط می‌گذارند.»

وی تصریح کرد: «اصلاح‌طلبان نباید از لطف نظام در حق شان سوء استفاده کنند.»

معاون فرهنگی سپاه سپس «لطف جمهوی اسلامی» به اصلاح‌طلبان را در این دانست که به آنهایی که در «جریان فتنه» حضور نداشتند اجازه داده تا بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: «متاسفانه این دسته از اصلاح‌طلبان نیز به خاطر رفتار افراطی بخش دیگری از هم طیفی‌های خود که لیدر آنها نیز آقای خاتمی بوده است، آسیب فراوانی دیدند.»

معاون فرهنگی سپاه با بیان اینکه نظام برای حضور این بخش از اصلاح‌طلبان شرط دارد گفت: «این طیف از اصلاح‌طلبان نیز برای حضور در انتخابات باید مرزبندی ها را مراعات کرده، اعلام برائت کنند و اعلام نمایند که رفتار دوستان و هم حزبی‌هایشان خیانت به نظام بوده است.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شماری از از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب در روزها و هفته‌های اخیر با هشدار نسبت به منافع ملی ایران خواستار «بازگشت» مردم به صحنه سیاسی کشور شده‌اند.

از جمله عبدالله نوری، وزیر کشور محمد خاتمی، به تازگی خواستار تشکیل «اتاق فکر» اصلاح‌طلبان شده و گفته است نباید این طیف به بهانه‌ فشارهای امنیتی فعالیت و نشست‌های خود را متوقف کند.

مقایسه ایران و شوروی از سوی عبدالله نوری

آنگونه که وبسایت کلمه گزارش کرده عبدالله نوری همچنین با یادآوری دوران جنگ سرد، به فروپاشی شوروی و شیوه‌های غرب برای تضعیف این ابرقدرت اشاره کرده است.

به گفته عبدالله نوری در دوران جنگ سرد، ایالات متحده با کشاندن شوروی به مسابقه تسلیحاتی این کشور را به فروپاشی از درون سوق داد.

عبدالله نوری در ادامه هشدار داده است که برنامه هسته‌ای نیز نباید در نهایت به تضعیف بنیه‌های ایران منجر شود و از حاکمیت خواسته است که نظرهای کارشناسان در این باره را بشنود.

محمدرضا خاتمی: گروهی در ایران به دنبال درگیری با آمریکا هستند

در همین زمینه محمدرضا خاتمی، نائب رئیس مجلس ششم و دبیرکل سابق جبهه مشارکت، هم در مصاحبه با نشریه «سرو» که در سایت کلمه منعکس شده، راه دفع تهدید خارجی را بازگشت مردم به صحنه سیاسی کشور دانسته است.

محمدرضا خاتمی گفت: «راه اصلی این که ما طمع خارجی‌ها را نسبت به کشورمان قطع کنیم، بازگشت به پشتوانه و اعتماد مردم است. این تجربه را ما در دوم خرداد ۷۶ داریم. به لحاظ امنیت خارجی ما بسیار آسیب‌پذیر شده بودیم و یک انتخابات نسبتا آزاد همه تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. آن زمان، به خاطر حوادثی که اتفاق افتاده بود همه موشک‌های کروز در خلیج فارس روی ایران نشانه‌گیری شده بودند. یک انتخابات، نه تنها سر آن موشک‌ها را برگرداند بلکه دنیا مشتاق شد که بیاید و با ایران ارتباط سازنده برقرار کند. الان هم راهش این است.»

نائب رئیس مجلس ششم افزود: «به اعتقاد من ما اکنون سه راه بیشتر نداریم. یا تسلیم مردم شویم، یا تسلیم قدرت های خارجی شویم و یا فشارهای مضاعف و خدای ناکرده جنگ را بپذیریم. ... ما می‌رویم کنار. اما اجازه دهید بقیه بیایند و فعالیت داشته باشند، مشارکت داشته باشند. از این یک جانبه‌نگری و یک سویه نگری در تبلیغاتتان، در رادیو و تلویزیونتان، در رسانه‌های عمومی‌تان دست بردارید و بگذارید مردم حرفشان را بزنند. در نهایت هم مردم هر چه گفتند همه بپذیریم. مطمئن باشید در عرض مدت کوتاهی، به چند ماه نمی رسد که همه این تهدیدات برطرف خواهد شد.»

برادر رئیس جمهوری پیشین ایران با بیان به این که مواضع محمد خاتمی به نوعی «عقب‌نشینی» بوده، گفت: «شما آقای خاتمی را در نظر بگیرید. ایشان با یک لحن خاصی که دارد آمد و گفت که اگر این طرف اشتباه کرده، بیاید و پوزش بخواهد. اگر آن طرف هم اشتباهی کرده جبران کند. کلی هم بد و بیراه شنید به خاطر این اظهارات. خوب این یعنی چه؟ این یعنی عقب‌نشینی دیگر. نمی‌خواهم بگویم که عقب‌نشینی کار بدی است. این یعنی باز کردن فضا. بعد آقای خاتمی آمد و گفت که اگر انتخابات این شرایط را داشته باشد همه ما می‌خواهیم شرکت کنیم، کار کنیم و برنامه داشته باشیم. جواب آن را هم که آن طوری دادند. بعد هم که خود آقای خاتمی آمد و رای داد که هنوز هم محل بحث است. خوب دیگر چه کار می‌بایست می‌شد؟ آیا باید میلیون‌ها نفر بیایند و نامه بنویسند که ما اشتباه کردیم؟»

وی افزود: «سیاست عرصه امور نسبی است. یک جا جلو می‌روی، در جایی عقب می‌نشینی. زمانی فضا را برای طرف مقابلت باز می‌کنی، زمانی از او فضا می‌گیری. کاری که آقای خاتمی حداقل در طول یک سال گذشته انجام داده این است که مدام فضا را برای طرف مقابل باز کرده است... اما متاسفانه هیچ پاسخ مثبتی از طرف مقابل دیده نشد.»

محمدرضا خاتمی با بیان اینکه در درون «حاکمیت اقتدارگرا» گروهی هستند که «نانشان در خشونت است»، گفت: «باور کنید بعضی از اینها خوششان می‌آید آمریکا به ایران حمله کند. برای اینکه فکر می‌کنند دوران حکومت و اقتدار اینها تداوم پیدا می‌کند. این گروه از این که فضا باز شود، فضا از حالت نظامی- امنیتی خارج شده و سیاسی شود نگران است و اجازه نمی‌دهد این کار صورت گیرد.»
XS
SM
MD
LG