لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

شاراپووا برای نخستین بار فاتح رولان گاروس شد


رقابت‌های انفرادی زنان از دومین گرنداسلم سال، با قهرمانی ماریا شاراپووا از روسیه به پایان رسید.

بانوی شماره ۲ تنیس جهان تاکنون در این رقابت‌ها قهرمان نشده بود. او که سابقه قهرمانی در هر سه گرنداسلم ملبورن، ویمبلدون و آمریکا را دارد، حالا به جمع نخبگانی پیوسته که در هر چهار گرنداسلم به قهرمانی رسیده‌اند.

پس از این قهرمانی، سایت‌های غیر رسمی تنیس از بازگشت او به صدر جدول تنیس بازهای حرفه‌ای جهان خبر داده‌اند. این رده بندی، روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

آخرین قهرمانی شاراپووا در گرنداسلم‌ها، سال ۲۰۰۸ و در استرالیا رخ داده بود. او که از سال ۲۰۰۳ سابقه حضور در رقابت‌های فرنچ اوپن را دارد، هرگز حتی به فینال این رقابت‌ها نیز نرسیده بود.

شاراپووا در دیدار پایانی مقابل سارا ارانی از ایتالیا که پدیده این دوره از رقابت‌ها لقب گرفته است، در دو ست پیاپی به برتری رسید.

ماریا شاراپووا در نخستین گرنداسلم امسال نیز به فینال رسید اما با ناکامی مقابل ویکتوریا آزارنکا از دستیابی به عنوان قهرمانی بازماند.

در رقابت‌های رولان گاروس پارسال، آسیایی‌ها با لی نا‌ تنیس باز چینی برای اولین بار جام قهرمانی گرند اسلم را نصیب خود کردند. آمادگی بالای شاراپووا در رقابت‌های سال قبل به قدری چشمگیر بود که به باور کار‌شناسان تنیس اگر در نیمه نهایی مغلوب لی نا‌ نمی‌شد، می‌توانست پس از سه سال مجدداً یک دوره از گرنداسلم‌ها را فتح کند.

حوادث مهم رولان گاروس ۲۰۱۲

در رولان گاروس ۲۰۱۲، ویکتوریا آزارنکا بانوی شماره یک تنیس جهان با قبول شکست مقابل دومنیکا سیبولکوآ از اسلواکی، از دور رقابت‌ها حذف شد. این شکست می‌تواند به قیمت از دست رفتن جایگاه شماره یک جهان، در رده بندی روز دوشنبه باشد.

لی نا‌ مدافع عنوان قهرمانی در برابر یاروسلاوا اشوه‌دووا (قزاقستان) تسلیم شد. تنیس باز قزاق، از مرحله گزینشی توانسته بود به جدول اصلی راه پیدا کند.

حذف سابینه لیسیکی از آلمان نیز دور از انتظار بود. او که حالا ویدئوهای تبلیغاتی‌اش برای شرکت‌های مشهور اتومبیل سازی آلمان در شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود، در‌‌ همان دور نخست مغلوب بتانی ماتک ساندز آمریکایی شد.

کارولینه ووزنیاکی از دانمارک (شماره یک سابق) به کایا کانه‌پی از استونی باخت. رادونسکای لهستانی از کوزنتسووای روس شکست خورد و ماریون بارتولی امید فرانسوی‌ها نیز ناباورانه مغلوب پترا مارتیچ از کرواسی شد.

آرانتزا ریوس ۲۱ ساله از هلند را نیز می‌توان یکی از معدود پدیده‌های این رقابت‌ها دانست. او در دور اول بر سرینا ویلیامز از اسطوره‌های تاریخ تنیس غلبه کرد.

فرانچسکا اسکیاوونه فاتح سال ۲۰۱۰ این مسابقات هم از ناکامان نامدار تورنمنت امسال بود. اما ایتالیایی‌ها حذف زودهنگام او را حس نکردند؛ زیرا سارا ارانی با یکه تازی، شگفتی ساز بزرگ مسابقات لقب گرفت.

ارانی ابتدا کیسی دلاکووا از استرالیا را مغلوب کرد. سپس ملانی اودن آمریکایی را از پیش رو برداشت. غلبه بر آنا ایوانوویچ صربستانی (شماره یک سابق)، نخستین نتیجه مهم او در این تورنمنت بود.

ارانی ۲۵ ساله پس از ایوانوویچ، مقابل کوزنتسووا (شماره دو سابق) نیز برنده شد. در یک چهارم نهایی بر آنگلیکا کربر آلمانی چیره شد و در نیمه نهایی هم سامانتا استوسر استرالیایی را از سد راه خود کنار زد.

کارنامه شاراپووا

فاتح رقابت های ۲۰۱۲ رولان گاروس، در گام اول با نتیجه جالب توجه ۶-۰ و ۶-۰ از سد الکساندرا کادانچیو (رومانی) گذشت.

شاراپووا در دور دوم هم آیومی موریتا از ژاپن را با نتایج مشابه ۶-۱ شکست داد تا آمادگی خود را به رخ تمام حریفانش بکشد.

پنگ شائویی (چین) نیز در دو ست پیاپی با نتایج ۶-۲ و ۶-۱ به شاراپووا باخت. یعنی ستاره روس تنیس جهان در شرایطی به دور چهارم رسید که مجموع گیم‌های باخته‌اش برای بردن یک ست نیز کافی نبود!

اما کلارا زاکوپالووا از جمهوری چک به شدت شاراپووا را آزار داد و حتی یک ست نیز از او گرفت. زاکوپالووای ۳۰ ساله در گیم سوم و به دلیل خستگی، نتیجه را به شاراپووا واگذار کرد.

زاکوپالووا تنها کسی بود که در کل تورنمنت امسال، یک ست را از شاراپووا برد.
شاراپووا سپس کایا کانه‌پی از استونی را مغلوب کرد. پس از او نیز در دیداری که تکرار فینال ویمبلدون ۲۰۱۱ بود، از سد پترا که‌ویتووا دیگر نماینده جمهوری چک گذشت تا به فینال برسد و ضمن غلبه بر سارا ارانی، جام قهرمانی را در دست بگیرد.
XS
SM
MD
LG