لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

ده‌ها کشته و زخمی در حمله به دانشگاه حلب


 دانشگاه حلب
دانشگاه حلب
دانشگاه حلب سه‌شنبه ۲۶ دی هدف حمله قرار گرفت و ده‌ها نفر در آن کشته و زخمی شدند. اما روایت‌ها درباره این حمله ضد و نقیض است. در حالی که منابع دولتی سوریه از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در دانشگاه سخن می‌گویند، منابع مخالفان تاکید می‌کنند که دانشگاه هدف حمله جنگنده‌های ارتش سوریه قرار گرفته است.
از سوی دیگر نخست‌وزیر سوریه در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی به تهران رفت و قرار است با مقام‌های ایرانی دیدار و گفت‌و‌گو کند. در همین حال روسیه با ارائه پرونده سوریه با دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی، اعلام مخالفت کرد.

حمله به دانشگاه حلب و دو روایت

خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده است که «انفجاری تروریستی توسط یک خودروی بمب‌گذاری شده» به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر در دانشگاه حلب انجامید.

این خبرگزاری به نقل از خبرنگار خود افزوده است که کشته‌ها از میان دانشجویانی بودند که در نخستین روز امتحانات، به دانشگاه آمده بودند.

این گزارش ادامه داده است که شماری از سوری‌هایی که از مناطق آسیب‌دیده و شاهد درگیری به دانشگاه پناه برده بودند نیز در میان قربانیان دیده می‌شوند.

دانشگاه حلب در بخشی از این شهر واقع است که همچنان در کنترل نیروهای دولتی سوریه قرار دارد.

در مقابل خبرگزاری فرانسه به نقل از شورای عالی انقلاب سوریه به نقل از «شاهدان عینی» گزارش داد که دانشگاه حلب هدف حمله جنگنده‌های ارتش سوریه قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، آمار اولیه، از کشته شدن دستکم ۶۹ نفر در دانشگاه و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر حکایت می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم تاکید کرده است که اخبار درباره علت انفجار همچنان ضد و نقیض است.

حادثه دانشگاه حلب در حالی روی داده است که خشونت‌ها در سوریه روز سه شنبه جان ده‌ها نفر را گرفت. در کنار درگیری‌های پراکنده میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح، اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌ها از حملات توپخانه‌ای و هوایی به مناطقی در حمص، حلب و ادلب توسط نیروهای دولتی خبر داده است. شمار زیادی از کشته شدگان روز سه شنبه از کودکان هستند.

نخست وزیر سوریه در تهران

وائل نادر الحلقی نخست وزیر سوریه سه‌شنبه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی، به تهران رفت.

الحلقی مورد استقبال رسمی محمد رضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

به گزارش خبرگزای ایرنا، رحیمی در دیدار با الحلقی گفته است: «روابط دوستانه و صمیمانه دو ملت از نخستین روزهای پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته و استحکام این روابط در مقاطع و عرصه‌های مختلف، بر همگان به اثبات رسیده است.»

رحیمی، ایران و سوریه را دو کشور دارای آرمان‌ها و دشمنان مشترک دانست و تصریح کرد: «دشمنان ما امروز برای ضربه زدن به هر دو کشور برنامه ریزی و هماهنگی کرده‌اند، اما اراده و اعتقاد راسخ دو ملت، توطئه‌های نظام استکبار را خنثی خواهد کرد.»

معاون احمدی نژاد با تاکید بر حمایت ایران از طرح اخیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه که «برای برای خاتمه یافتن خشونت‌ها در این کشور» ارائه شده است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران از هر طرحی که موجب پایان یافتن درگیری‌ها و حفظ یکپارچگی سوریه شود و بر اساس خواست ملت این کشور باشد، حمایت خواهد کرد.»

طرح یاد شده که دولت کنونی سوریه را در راس مدیریت مرحله انتقالی قرار می‌دهد، با مخالفت اپوزیسیون سوریه و همچنین غرب و اکثر کشورهای عربی روبرو شده است.

از سوی دیگر نخست‌وزیر سوریه نیز در این دیدار با تقدیر از تلاش‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از روزهای نخستین بحران در سوریه، اظهار امیدواری کرد که این سفر فصل جدیدی را در روابط دو کشور ایجاد کند.

مخالفت روسیه با ارائه پرونده سوریه به دادگاه جنایت‌های جنگی

وزات امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای مخالفت این کشور را با درخواست ارائه پرونده سوریه به دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دوشنبه بیش از ۵۰ کشور درخواست ارائه پرونده سوریه به دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی را تسلیم شورای امنیت سازمان ملل متحد کردند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود تاکید کرده است که این اقدام، کمکی به حل و فصل بحران سوریه نخواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «معتقد هستیم که این در خواست در زمان خود ارائه نشده و می‌تواند نتایج عکس داشته باشد که همانا افزایش خونریزی در سوریه خواهد بود.»

سوریه و چین تاکنون سه بار قطعنامه‌های ارائه شده برای افزایش فشار بر نظام بشار اسد را در شورای امنیت سازمان ملل متحد، وتو کرده‌اند.

در همین حال فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه با سرویس جهانی بی‌بی سی گفته است که باید بشار اسد تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۴ در قدرت بماند و پس از آن در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

او افزود که صندوق‌های رای آینده رهبری سوریه را که بر سر آن چند نامزد رقابت می‌کنند، مشخص خواهد کرد.

المقداد خاطرنشان کرد که «دولت سوریه راه را در مقابل دموکراسی گشود.»
XS
SM
MD
LG