لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

روسیه: اجازه برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را نمی‌دهیم


 قصیر
قصیر
روسیه می‌گوید اجازه برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را نمی‌دهد. این اعلام پیش از برگزاری نشست سران گروه هشت در ایرلند شمالی صورت گرفته که بحران سوریه یکی از موضوعات آن است.

از سوی دیگر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفته است که اروپا در صورت مسلح‌سازی مخالفانش، تاوان پرداخت خواهد کرد.

این مصاحبه با انتشار گزارشی مبنی بر ارسال اسلحه برای مخالفان اسد از سوی عربستان سعودی همزمان شده است.

گروه فلسطینی حماس هم از حزب‌الله لبنان خواست نیروهای خود را از سوریه خارج کند.



روسیه: اجازه برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را نمی‌دهیم

الکساند لوکاشیویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفته است که مسکو اجازه برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، لوکاشیویچ در کنفرانسی خبری تصریح کرد: «اجازه اجرای این سناریو را نمی‌دهیم.»

او افزوده است که دعوت‌ها برای برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه، عدم احترام به قانون بین‌المللی را نشان می‌دهد.

این سخنان پیش از گفت‌و‌گوهای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با همتای آمریکایی‌اش باراک اوباما در حاشیه نشست گروه هشت در ایرلند شمالی مطرح شده است.

رهبران فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایالتیا، ژاپن، آمریکا، روسیه و کانادا، در این نشست که دوشنبه برگزار شد، حضور دارند.

آمریکا و روسیه در تلاش هستند کنفرانس صلحی با حضور دولت و اپوزیسیون سوریه برگزار کنند. اما چند روز پیش، آمریکا از وجود اسنادی درباره به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی توسط نیروهای دولتی سوریه علیه مخالفان سخن گفت. پس از آن بود که اوباما، مجوز مسلح‌سازی مخالفان اسد را صادر کرد. همچنین خبرهایی از بررسی برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه توسط دولت آمریکا منتشر شده است.

اگرچه ایو دادلر سفیر آمریکا در پیمان ناتو گفته است که واشینگتن از این پیمان نخواسته است مساله برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را بررسی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است: «تمام این ماجراجویی‌ها درباره مناطق پرواز ممنوع یا تونل‌های انسانی، نتیجه احترام نگذاشتن به قانون بین المللی است.»

روسیه و چین تاکنون سه بار قطنامه‌های شورای امنیت برای افزایش فشار بر نظام اسد را وتو کرده‌اند.

اسد: اروپا تاوان می‌دهد

بشار اسد در مصاحبه با روزنامه آلمانی فرانکفور‌تر گفته است که اروپا در صورت مسلح سازی مخالفت حکومتش، تاوان پس خواهد داد.

او افزوده است: «اگر اروپایی‌ها اسلحه تحویل مخالفان دهند، حیاط پشتی اروپا تروریستی خواهد شد و اروپا بهای آن را پرداخت خواهند کرد.»

او همچنین نسبت به صدور «تروریسم» به اروپا هشدار داد.

اتحادیه اروپا در آخرین نشست خود، تحریم سلاح مخالفان حکومت اسد را لغو کرد. بریتانیا و فرانسه با وجود تاکید بر اولویت راه حل مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه، از احتمال مسلح‌سازی مخالفان اسد سخن می‌گویند.


«سعودی برای مخالفان اسد سلاح می‌فرستد»

در همین حال «یک منبع آگاه» در خلیج فارس به خبرگزاری رویترز گفته است که عربستان سعودی تصمیم گرفته برای مخالفان اسد، موشک‌های زمین به هوا ارسال کند.

این منبع افزوده است این موشک‌ها که بر روی کتف حمل می‌شود، از فرانسه و بلژیک به دست آمده و فرانسه هزینه حمل و نقل آن را پرداخت کرده است.

این گزارش ادامه داده است که این اسلحه به دست سلیم ادریس رئیس ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه -مخالفان مسلح اسد- خواهد رسید.

این منبع تاکید کرده است که عربستان سعودی در هفته‌های اندک گذشته، ایفای نقش فعال تری در بحران سوریه را آغاز کرده است.

تاکنون هیچ مقام دولتی سعودی به این گزارش واکنش نشان نداده است.

اما برخی از منابع دیپلماتیک گفته‌اند که ریاض از ورود حزب الله لبنان در سوریه برای حمایت از نظام اسد نگران است.


حماس: حزب الله از سوریه خارج شود

گروه فلسطینی حماس از حزب الله لبنان خواست نیرو‌هایش را از سوریه خارج کند و به جای آن سلاح خود را به سوی اسرائیل نشانه رود.

حماس زمانی از گروه‌های فلسطینی همپیمان نظام اسد بود بود. اما سال گذشته اعتراض‌ها علیه حکومت اسد را تایید کرد و پایگاه خود را از سوریه خارج کرد.

موسی ابو مرزوق یکی از رهبران حماس که در قاهره اقامت دارد، در صفحه فیس بوک خود نوشته است: «از حزب الله می‌خواهیم نیروهای خود را از سوریه خارج کند و سلاح خود را به سمت دشمن صهیونیستی نشانه رود. ورود نیروهای حزب‌الله در سوریه باعث افزایش تنش مذهبی در منطقه شده است.»

حزب‌الله لبنان گروهی شیعی است که از نظام بشار اسد که علوی مذهب است حمایت می‌کند. در مقابل اکثر مخالفان اسد سنی‌مذهب هستند. این وضعیت تنش‌های فرقه‌ای در لبنان را هم افزایش داده است.

حسن نصر الله دبیر کل حزب‌الله روز جمعه در سخنانی متعهد شد که نیروهای حزبش، جنگ در کنار نیروهای اسد را ادامه دهند. این حزب نقشی اصلی در باز پس‌گیری شهر استراتژیک قصیر از مخالفان اسد ایفا کرد.
XS
SM
MD
LG