لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

کاهش «۳۹ درصدی» واردات نفت ترکیه از ایران در ماه ژوئن


خبرگزاری رویترز طی گزارشی که روز جمعه منتشر کرد، با استناد به داده‌های آماری از سیر نزولی واردات نفت ترکیه از ایران نسبت به سال گذشته خبر داد.

این گزارش می‌گوید که داده‌های آماری گمرکی که هفته جاری منتشر شده است، نشان می‌دهد که ترکیه طی ماه گذشته، ژوئن، تنها سه محموله ۱۵۰ هزار تنی نفت ایران را در دو بندر «علی آقا» و «توتون چیفتلیک» تحویل گرفته است که برابر با واردات روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت است.

این درحالی است که ترکیه، پنجمین مشتری بزرگ نفت ایران، طی سال گذشته بطور متوسط روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود که واردات ماه گذشته این کشور از ایران نسبت به سال گذشته کاهشی ۳۹ درصدی نشان می‌دهد.

ترکیه به خاطر کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ایران، ماه گذشته موفق شد که در لیست معافیت از تحریم آمریکا قرار بگیرد. آمریکا به همراه ترکیه به ۱۹ کشور دیگر وارد کننده نفت ایران، به خاطر کاهش «چشمگیر» خرید نفت خام ایران اجازه داده است که تا ۱۸۰ روز آینده خرید نفت از ایران را ادامه دهند.

ترکیه در سال گذشته بطور متوسط ۱۸۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود، اما در چهار ماه اول سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را افزایش داده و به طور متوسط به روزانه ۲۱۰ هزار بشکه رسانده بود.

این کشور در ماه مه، واردات نفت از ایران را به صورت ناگهانی کاهش داد و به رقم ۱۶۰ هزار بشکه در روز رساند.

این گزارش در ادامه می‌گوید که کاهش شدید واردات نفت ترکیه از ایران در حالی است که این کشور طی چند ماه اول سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را بعضا به ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار بشکه هم رسانده بود.

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌نویسد آمار‌ها نشان می‌دهد که فروش نفت ایران هم اکنون نسبت به سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

برپایه این گزارش،‌ایران طی سال گذشته در مجموع موفق به فروش ۷۲ میلیارد دلار نفت خام شده بود اما بنا به ارزیابی مرکز مطالعات جهانی انرژی، سی جی‌ ای اس، انتظار می‌رود که ایران طی سال جاری حداکثر قادر به فروش ۴۲ میلیارد دلار نفت باشد.

لئو درولاس، رئیس مرکز مطالعات جهانی انرژی به خبرگزاری رویترز گفته است که نرخ تورم در ایران خیلی بیشتر از رقم رسمی اعلام شده، ۲۰ درصد، است و این نرخ در حال افزایش است و ایران در همه اقلام مصرفی دچار کسری و کمبود شده است. به گفته وی، ایران هم اکنون به مدد ذخایر ارزی خود طی سال‌های گذشته روی پا ایستاده است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید که شرکت‌های چینی هنوز با ایران بر سر هزینه حمل و نقل نفت ایران به توافق نرسیده‌اند. به تازگی هند و چین از ایران خواستند که خود بار مسئولیت حمل نفت به این کشور‌ها را بر دوش گیرد.

پالایشگاه‌های هند نیز برای ماه جاری، در نظر دارند که تا زمان پیدا شدن نفتکش‌هایی که آبخور آنها مناسب با بنادر این کشور باشد، واردات نفت از ایران را کاهش دهند. هند طی ماه گذشته واردات روزانه نفت از ایران را نسبت به سال ۲۰۱۱ حدود ۱۸ درصد کاهش داد.

کره جنوبی و ژاپن نیز برای ماه جاری قصد واردات هیچ محموله نفتی از ایران را ندارند. آقای درولاس می‌گوید که خیلی درباره صادرات نفت ایران بدبین نیست و به گفته وی ایران احتمالا قادر به فروش روزانه ۱.۲ تا ۱.۳ میلیون بشکه نفت باشد.

ایران سال گذشته، روزانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت داشت.
XS
SM
MD
LG