لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

سناتورهای آمریکایی: اسناد کافی برای متهم کردن اسد به جنایات جنگی موجود است


باب کروکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا
باب کروکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا

سناتورهای آمریکایی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه روز پنجشنبه پنجم اسفند خواستار اقدام مناسب رکس تیلرسون وزیر خارجه در مورد «کشتار سیستماتیک» زندانیان سوری توسط حکومت بشار اسد شدند.

باب کروکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا، به همراه چندین سناتور دیگر اعمال حکومت سوریه را که عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود به آن اشاره کرده، محکوم کردند.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش اخیر خود اعلام کرده است نزدیک به ۱۳هزار تن از مخالفان بشار اسد، در طول سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در زندان صيدنايا اعدام شده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید در این زندان شمار بیشتری نیز به خاطر شکنجه و گرسنگی کشته شده‌اند و جنازه‌های آنها در دو گور دسته جمعی اطراف دمشق دفن شده است.

این سناتورها در نامه خود به وزیر خارجه آمریکا نوشته‌اند با توجه به گزارش‌های قانع‌کننده و روشن و معتبر از اعمال بشار اسد، و از جمله استفاده از سلاح‌ شیمیایی، بمب‌های بشکه‌ای علیه غیرنظامیان و توسل به شکنجه و گرسنگی دادن غیرنظامیان، اسناد کافی برای متهم کردن بشار اسد به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت وجود دارد.

سناتورها از رکس تیلرسون پرسید‌ه‌اند که آمریکا چگونه این اسناد و مدارک را جمع‌اوری می‌کند و چگونه از آنها در مذاکرات آتی بهره می‌جوید.

سناتورها آمریکایی همچنین خواستار پاسخگو کردن روسیه در مورد حمایت از بشار اسد شده‌اند.

دولت سوریه گزارش عفو بین‌الملل را جعلی خوانده است.

XS
SM
MD
LG