لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۷

سخنگوی اشتون: برای ایران پیشنهاد خوبی داریم


در آستانه گفت‌وگوهای اتمی در قزاقستان سخنگوی کاترین اشتون می‌گوید گروه ۱+۵ با پیشنهادی «خوب» به میز مذاکرات خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، روز دوشنبه هفتم اسفند اظهار داشت: «ما یک پیشنهاد خوب و به روز شده‌ای برای این گفت‌گوها آماده کرده‌ایم و بر این باوریم که این پیشنهاد متوازن است و مبنای منصفانه‌ای برای گفت‌وگوهای سازنده است.»

گفت‌وگوهای ایران و پنج قدرت صاحب وتو بعلاوه آلمان قرار است روز سه‌شنبه در آلماتی، پایتخت قراقستان، برگزار شود. هیات ایرانی که به سرپرستی سعید جلیلی در این مذاکرات شرکت می‌کند هم‌اکنون در قزاقستان به سر می‌برد.

مایکل مان، سخنگوی هماهنگ‌کننده این مذاکرات درباره پیشنهاد ۱+۵ به ایران گفت: «این پیشنهاد نگرانی‌های بین‌المللی را مد نظر دارد...اما همچنین ایده‌های ایران را نیز مد نظر می‌گیرد.»

سخنگوی اشتون ابراز امیدواری کرد که ایران در این گفت‌وگوها از خود «انعطاف» نشان دهد تا بتوان به یک «پیشرفت ملموس» برای «اعتمادسازی» دست یافت.

مایکل مان، همچنین در مصاحبه با رادیو فردا اظهار داشت: «...در مذاکره هر دو طرف باید انعطاف نشان دهند، اما این هم مشخص است که ما آن طرفی از مذاکره نیستیم که به تعهدات بین‌المللی عمل نکرده است. این روند برای اعتماد‌سازی است و ما احتیاج داریم که طرف ایرانی قدم‌هایی در این زمینه بردارد تا بتواند جامعه بین‌المللی را درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش متقاعد کند، چراکه هم اکنون نگرانی‌هایی جدی در این زمینه وجود دارد.»

خبرگزاری فرانسه به نقل یک منبع مطلع از محتوای پیشنهاد گروه ۱+۵ گزارش داده است که این گروه از ایران خواهد خواست غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در فردو را متوقف کند.

به گفته این منبع آگاه توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی « همچنان پایه درخواست‌های گروه ۱+۵» است.

پیشتر خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرده بود که گروه ۱+۵ احتمالا از ایران خواهد خواست غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند و در ازای آن تحریم‌ طلا و فلزات گرانبها لغو شود.

به گفته منابعی که رویترز با آنها مصاحبه کرده بود، پیشنهاد ۱+۵ تنها تغییر مختصری با پیشنهادهای قبلی دارد.

از سوی دیگر سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز شنبه در تهران گفته بود که فشار و تحریم باعث نمی‌شود ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کند.

وی اظهار داشت: ‌«امیدواریم اگر ۱+۵ به گفت‌وگو باز می‌گردند بتوانند با یک راهبرد جدید که اشتباه‌های گذشته را نداشته باشد وارد شوند. مسیری که آنها تاکنون طی کرده‌اند هزینه‌های متعدد زیادی برای آنها در بر داشته است.»

مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: «ایران در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی به عنوان یک عضو فعال و متعهد تمام تکالیف پادمانی خود را انجام می‌دهد.»
XS
SM
MD
LG