لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

بودجه ۸۷ و کاهش یارانه کتاب و مطبوعات


کاهش رایانه کتاب موجب افزایش قیمت آن شده است.
کاهش رایانه کتاب موجب افزایش قیمت آن شده است.

در لایحه بودجه سال آتی که از سوی محمود احمدی نژاد به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، بودجه بخش کتاب و مطبوعات کاهش یافته است، در حالی که بودجه کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر زیر مجموعه های آن افزایش یافته است.


در بودجه پيشنهادی برای سال ۸۷، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۵ درصد افزايش يافته است، اما بودجه مربوط به کتاب و مطبوعات، ۲۹ درصد کاهش يافته که اين امر به گمان کارشناسان به سياست های دولت احمدی نژاد مبنی بر تضعیف هرچه بیشتر بخش کتاب و مطبوعات باز می گردد که در دوران اصلاحات رونق بی سابقه ای را تجربه کرد.


در حالی که دولت محمود احمدی نژاد «افزايش بودجه فرهنگ و هنر» را نقطه قوت بودجه سال آتی می داند، با کاهش بودجه بخش کتاب و مطبوعات که شدیدا به یارانه های دولتی وابسته هستند، عملا مشکلات بیشتری در این حیطه ها بوجود خواهد آمد.


این در حالی است که بيشترين افزايش بودجه اين وزارتخانه در زیرمجموعه هایی چون «دانشگاه مذاهب اسلامی» با رشد ۴۲ درصدی صورت گرفته است.


افزایش بودجه


بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال ۳۸۰ ميليارد تومان بوده که برای سال آتی به ۴۳۸ ميليارد تومان افزايش يافته است.


بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال ۳۸۰ ميليارد تومان بوده که به ۴۳۸ ميليارد تومان برای سال آتی افزايش يافته است.

به گزارش خبرگزاری نيمه دولتی فارس، در ميان زير مجموعه های وزارت ارشاد، دانشگاه مذاهب اسلامی با ۴۲درصد بيشترين رشد را داشته است.


پس از اين دانشگاه، به ترتيب سازمان اوقاف و امور خيريه با ۳۵ درصد و خبرگزاری ايرنا با ۳۱ درصد قرار دارند.


همچنين مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی با سه درصد، سازمان حج و زيارت با چهار درصد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هفت درصد کمترين رشد را در ميان اين دستگاه ها داشته اند.


با توجه به افزایش بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زیر شاخه های آن هم - به جز کتاب و مطبوعات- با افزایش بودجه مواجه شده اند.


بر اساس گزارش منابع خبری ایران، بودجه سینما تحت عنوان «گسترش سينمای ملی» بيش از دو برابر شده است.


اين در حالی است که بسياری از سينماگران برجسته از وضعيت سينما در وزارت ارشاد به سرپرستی صفار هرندی، شديدا انتقاد می کنند و به عدم نمايش فيلم ها و سانسور شديد برای ساخت فيلم های جديد اعتراض دارند.


بسياری از هنرمندان از تقسيم آنها به عنوان «خودی» و «غير خودی» گله مندند.


گزارش ها حاکیست که بودجه سينما در سال جاری ۲۱ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان بوده که برای سال آتی به ۴۶ ميليارد و ۹۷ ميليون تومان افزايش يافته است.


بودجه هنرهای نمايشی هم با رشد ۶۷ درصدی از هشت ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان به ۱۴ ميليارد و ۶۰۸ ميليون تومان رسيده است.


بودجه موسيقی زير عنوان «حمايت و صيانت از موسيقی ملی» با رشد ۴۸ درصدی از پنج ميليارد تومان به هفت ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان افزايش يافته و بودجه هنرهای تجسمی زير عنوان حمايت و گسترش از هنرهای تجسمی، با ۲۶ درصد رشد، از پنج ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان به شش ميليارد و ۶۰۳ ميليون تومان رسيده است که به اين ترتيب بودجه هنرهای تجسمی که سال جاری ۲۰۰ ميليون تومان بيشتر از بودجه موسيقی بود، در سال آتی حدود يک ميليارد تومان کمتر از بودجه موسيقی است.


در حالی که دولت محمود احمدی نژاد «افزايش بودجه فرهنگ و هنر» را نقطه قوت بودجه سال آتی می داند، با کاهش بودجه بخش کتاب و مطبوعات که شدیدا به یارانه های دولتی وابسته هستند، عملا مشکلات بیشتری در این حیطه ها بوجود خواهد آمد.

در لایحه بودجه دولت،


بودجه سازمان تبلیغات اسلامی برای سال آتی ۳۷ درصد کاهش داشته است، اين در حالی است که حوزه هنری که زير مجموعه سازمان تبليغات اسلامی محسوب می شود، اما رديف بودجه جداگانه دارد، افزايش بودجه ۱۵ درصدی داشته است.

صدا و سيما هم با افزايش ۱۵ درصدی، جزو سازمان هايی است که افزايش بودجه نسبتا قابل توجهی یافته است.


وضعیت چاپ و نشر کتاب


سانسور کتاب و کمبود یارانه برای آن، در طول دوران رياست جمهوری احمدی نژاد و وزارت صفار هرندی، به حادترين دوران خود تبديل شده است.


تاخير در دادن مجوز چاپ کتاب، قطع برخی سوبسيدها، جمع آوری کتاب های چاپ شده مجوز دار و باطل کردن مجوز کتاب های چاپ مجدد، از جمله مواردی است که ناشران به آن اشاره می کنند.


به تازگی واکنش وزير ارشاد اسلامی در جمع آوری و ممنوع الچاپ کردن کتاب خاطرات «روسپيان سودازده من» نوشته گابريل گارسيا مارکز که با عنوان «دلبرکان غمگين من» چاپ شده بود، تشديد سانسور در ايران در دوران وزارت آقای صفار هرندی و سرنوشت نويسندگان ممنوع القلم و صدها کتاب ممنوع الچاپ را به يکی از موضوع های روز بدل کرده است.


تهيه فهرستی از کتاب های ممنوع الچاپ شده در دوران وزارت صفار هرندی به دليل کميت بالا می تواند به موضوع چند کتاب تحقيقی بدل شود، اما نگاهی نمونه وار به برخی از موارد نشان می دهد که شدت و دامنه گسترده تر شده سانسور همه عرصه ها، از ادب کلاسيک فارسی و عرفان ايرانی تا کتاب های آموزشی دانشگاهی، از مهمترين آثار ادبی جهان تا آثار برخی از چهره های حکومت اسلامی را در بر گرفته است.


به گفته کارشناسان و صاحبنظران امور نشر، در دو سال گذشته که آقای صفار هرندی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده، بيش از ۷۰ درصد کتاب هايی که در دو دهه گذشته با مجوز رسمی وزارت ارشاد اسلامی منتشر شده بودند، ممنوع الچاپ اعلام شده اند.


XS
SM
MD
LG