لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

نخست وزیر سابق تایلند خواهان بازگشت به کشورش است


تاکسین شیناواترا در پی یک کودتا در سپتامبر ۲۰۰۶ از کار برکنار شد.
تاکسین شیناواترا در پی یک کودتا در سپتامبر ۲۰۰۶ از کار برکنار شد.

تاکسین شیناواترا، نخست وزير سابق تايلند که در جریان یک کودتا خلع قدرت شده بود، روز سه شنبه گفت که در ماه فوريه به تايلند بازخواهد گشت.



آقای شيناواترا که از سپتامبر سال ۲۰۰۶ و پس از کودتای نظامی علیه او در لندن زندگی می کند، گفت که در پی پیروزی حزب اش در انتخابات پارلمانی تايلند به کشورش بازخواهد گشت.

با اين که حزب نخست وزیر سابق تایلند يعنی «حزب قدرت مردم» بزرگ ترين پيروز انتخابات پارلمانی این کشور بود ولی آقای شيناواترا اعلام کرد که قصد ندارد به صحنه سياست بازگردد.


نخست وزير سابق تايلند که اکنون صاحب باشگاه فوتبال منچستر يونايتد است، در نخستين واکنش نسبت به نتيجه انتخابات تايلند به خبرنگاران در هنگ کنگ گفت :« من می خواهم به تايلند برگردم، وقتی که بتوانم به عنوان يک شهروند زندگی آرامی داشته باشم.»


وی با تبريک به رای دهندگان برای بازگرداندن دموکراسی به تايلند، گفت: اين انتخابات برای همگان آشتی را به ارمغان خواهد آورد و از همه احزاب خواست که گذشته را فراموش کنند و به آينده روشن تايلند بينديشند.


آقای شيناواترا که در طول انتخابات با رهبران حزبش در تماس بود، بارها تاکيد کرد که قصد بازگشت به سياست را ندارد، اما در پايان اشاره کرد که اگر شرايط در تايلند تغيير کند، ممکن است نظرش را عوض کند.


در انتخابات روز يکشنبه تايلند، حزب قدرت مردم موفق شد ۲۳۲ کرسی از ۴۸۰ کرسی موجود در مجلس را از آن خود کند.


اوکريست پاتماناند، يک استاد علوم سياسی در دانشگاه بانکوک می گوید: حزب قدرت مردم برای تشکيل يک دولت قوی نياز به حداقل ۲۸۰ کرسی در مجلس دارد.


يونگيوت تياپايرات، قائم مقام حزب قدرت مرم گفت که اين حزب در نهايت ۲۸۰ کرسی را به دست خواهد آورد، اما اعلام نکرد که حزب او با چه احزاب ديگری ائتلاف خواهد کرد. حزب دمکرات که ۱۶۵ کرسی را بدست آورده است پيوستن به دولت ائتلافی حزب قدرت مردم را رد کرده است.


۸۳ کرسی باقيمانده پارلمان بين پنج حزب کوچکتر تقسيم شده است.


روزنامه انگليسی زبان بانکوک پست اعلام کرده است که سه حزب از اين پنج حزب کوچک، با حزب قدرت مردم در دولت جديد همکاری می کند.


XS
SM
MD
LG