لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

آغاز اعلام نتایج انتخابات زیمبابوه در سایه نگرانی


مورگان تسوانگيرای، رهبر «جنبش تغيير برای دمکراسی» و سرشناس ترين مخالف رابرت موگابه در انتخابات رياست جمهوری است.(عکس:AFP)
مورگان تسوانگيرای، رهبر «جنبش تغيير برای دمکراسی» و سرشناس ترين مخالف رابرت موگابه در انتخابات رياست جمهوری است.(عکس:AFP)

کميسيون انتخابات زيمبابوه پس از تاخير در اعلام آراء که موجب نگرانی از بروز خشونت شده بود از صبح روز دوشنبه نتایج اولیه انتخابات را اعلام کرد.



اوتويل سيلايوانا، افسر مسئول انتخابات، صبح روز دوشنبه در راديو و تلويزيون ملی اين کشور ظاهر شد و اعلام کرد که تاکنون سه کرسی پارلمان از آن حزب حاکم و سه کرسی از آن مخالفان شده است. پارلمان زيمبابوه ۲۱۰ کرسی دارد.

وی پس از آن اعلام کرد:« ما زمانی که به نتايج بيشتری برسيم، باز خواهيم گشت.»


اين در حالی است که نتايج انتخابات قبلی، تنها چند ساعت پس از انتخابات اعلام شد.


نيروهای امنيتی از ترس بروز خشونت به مانند انتخابات کنيا در ماه ژانويه، همگی در حال آماده باش هستند و گشت های پليس ضد شورش در شهرها حضور دارند.

پس از انتخابات سال ۲۰۰۲، هيچ ناظر اروپايی و آمريکايی اجازه نظارت بر انتخابات زيمبابوه را نداشتند.


نيروهای امنيتی از ترس بروز خشونت به مانند انتخابات کنيا در ماه ژانويه، همگی در حال آماده باش به سر می برند و گشت های پليس ضد شورش در شهرها مستقر شده اند.


نوئل کوتووا، رئيس شبکه ای از ۳۸ تشکل مدنی و مذهبی گفت:«اين که نتيجه با تاخير اعلام می شود، آشکارا نشان می دهد که ممکن است در پشت پرده اتفاقی در حال رخ دادن باشد.»


با اين حال، حزب مخالف رابرت موگابه، رياست جمهوری اين کشور، پیشاپیش مدعی پيروزی شده است.


تندايی بيتی، دبير کل «جنبش تغيير برای دمکراسی» که حزب اصلی مخالف رابرت موگابه است، اعلام کرد که در انتخابات پيروز شده است ولی دولت را متهم کرد که «امکان دارد اين پيروزی را از آنها بدزدد.»


اين اعلام، مخالفت هايی را در زيمبابوه برانگيخته است. با اين حال ناظرانی از آفريقای جنوبی که متحد حزب مخالف هستند، گفته اند که مشاهدات و منابع آنها تاکيد می کند که در اکثر مناطق، مخالفان رای اکثريت را به دست آورده اند.


يک تيم ناظر از ۱۴کشور عضو جامعه توسعه جنوب آفريقا، اعلام کردند که انتخابات زيمبابوه در آرامش برگزار شده و «معتبر» است.


مورگان تسوانگيرای، رهبر «جنبش تغيير برای دمکراسی» و سرشناس ترين مخالف رابرت موگابه در انتخابات رياست جمهوری است.


به گفته اين حزب، سيمبا ماکونی، وزير سابق اقتصاد زيمبابوه و از مخالفان کنونی موگابه نيز که به عنوان کانديدای مستقل در اين انتخابات شرکت کرده، تعداد قابل توجهی از آرا را بدست آورده است.


رابرت موگابه ۸۴ ساله سعی می کند تا برای ششمين بار به عنوان رياست جمهوری زيمبابوه انتخاب شود.


آقای موگابه در ۲۸ سال گذشته، رييس جمهوری زيمبابوه بوده است و اعلام کرده که «بخت خوبی برای برنده شدن دارد.»


پنج ميليون و ۹۰۰ هزار نفر از شهروندان زيمبابوه واجد شرایط رای در انتخابات بوده اند.


روز شنبه همچنين انتخابات مجلس نمايندگان، سنا و شوراهای محلی نيز همزمان با انتخابات رياست جمهوری برگزار شد.


تندايی بيتی همچنين در يک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «ما تمامی سعی خود را می کنيم تا از آرای خود مراقبت کنيم و اعتمادی به کميسيون انتخاباتی زيمبابوه نداريم چرا که مستقل از دولت زيمبابوه نيست. ما در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ اشتباه کرديم و پيروزی خود را اعلام نکرديم.»


دولت زيمبابوه پيشتر به «جنبش تغيير دمکراسی» هشدار داده بود که از اعلام زودهنگام خبر پيروزی در انتخابات اجتناب کند. مقامات زيمبابوه چنين عملی را برابر با «کودتا» دانسته اند..


زيمبابوه با يک بحران بسيار جدی اقتصادی که ۱۰۰هزار درصد تورم را به همراه آورده، روبروست.


آقای موگابه اتحاديه اروپا و آمريکا را مسئول اين تورم می داند، چرا که آنها زيمبابوه را پس از به قدرت رسيدن مجدد رابرت موگابه در انتخابات سال ۲۰۰۲ که ناظران اروپايی و آمريکايی گفتند با تقلب همراه بوده است، تحريم کرده اند.


XS
SM
MD
LG