لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

بهداد سلیمی قهرمان فوق سنگین وزنه‌برداری جهان شد


بهداد سلیمی
بهداد سلیمی
وزنه برداران فوق سنگین ایران در شب پایانی مسابقات قهرمانی ۲۰۱۱ جهان به میزبانی پاریس، مدال‌های طلا و نقره را نصیب خود کردند. تیم ملی ایران نیز با ۵ طلا، ۲ نقره و ۴ برنز پس از چین و روسیه در رده سوم جهان ایستاد تا هر شش سهمیه المپیک لندن را هم کسب کند.

از سال ۱۹۴۹ که وزنه برداری ایران با مدال طلای محمود نامجو، درخشش در رقابت‌های جهانی را آغاز کرد، تاکنون هرگز نتوانسته بود جایی در جمع سه تیم بر‌تر داشته باشد. اما پس از قهرمانی تیم ملی جوانان ایران در مسابقات جوانان جهان، این بار بزرگسالان ایران هم توانستند در جمع سه تیم بر‌تر جهان قرار بگیرند.





بهداد سلیمی ضمن تکرار عنوان قهرمانی خود، موفق شد رکورد حرکت یکضرب جهان که در اختیار حسین رضازاده بود را پس از هشت سال فرو بریزد.

رضازاده سال ۲۰۰۳ در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی چین، ۲۱۳ کیلوگرم را بالای سر برده بود. سلیمی اما در پاریس، با ۲۱۴ کیلوگرم حدنصاب تازه‌ای برای جهان به جا گذاشت.

این رکورد، تنها رکورد شکسته شده در تمام وزن‌های بخش مردان این دوره از رقابت‌ها بود. در رده زنان ۶ رکورد جهانی ترقی پیدا کرد اما در بزرگسالان غیر از رکوردشکنی سلیمی، فقط یک رکورد نوجوانان جهان توسط والنتین هریستوف ۱۷ ساله از جمهوری آذربایجان در دسته ۵۶ کیلو جابه جا شد.

سلیمی در پشت صحنه نیز در حالی که اشک شوق می‌ریخت گفت: «به همسرم قول داده بودم این رکورد را بشکنم. خوشحالم که به قولم عمل کردم و این رکورد تقدیم به همه ایرانیان. من می‌توانستم رکوردهای بهتری داشته باشم، اما آن‌ها را گذاشته‌ام برای المپیک.»

بهداد سلیمی با کسب ۳ مدال طلا و سجاد انوشیروانی با دو نقره و یک برنز، شب پایانی هفتاد و نهمین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان را عرصه قدرتنمایی پولاد تنان ایران کرده بودند.

به این ترتیب تیم ایران بهترین نتیجه حضورش در ادوار رقابت‌های جهانی در ۷۹ سال گذشته را به دست آورد.

بهداد سلیمی ابتدا وزنه ۲۰۱ کیلویی را بالای سر برد. سپس در شرایطی که همه وزنه بردار‌ها هر سه حرکت خود را انجام داده بودند، ۲۰۹ کیلو را هم مهار کرد.

او برای سومین مرتبه وزنه ۲۱۴ کیلویی را مهار کرد تا رکورد جهان به طور رسمی یک کیلوگرم افزایش پیدا کند. سلیمی بلافاصله در آغوش کوروش باقری سرمربی تیم ملی، جورج زالای مربی مجارستانی تیم ایران و حسین رضازاده رییس فدراسیون وزنه برداری و رکورددار پیشین یکضرب جهان قرار گرفت.

حضور رضازاده در کنار سلیمی، مورد توجه گزارشگر شبکه تلویزیونی یورو اسپورت قرار گرفته و به تفصیل درباره دست به دست شدن رکوردهای فوق سنگین جهان بین ایرانی‌ها صحبت کرد. در مراسم توزیع جوایز، مدال طلای این دسته را حسین رضازاده اهدا کرد.

در حرکت یکضرب، ایگور شیمیچکو از اوکراین با ۲۰۰ کیلوگرم دوم شد. سجاد انوشیروانی دیگر ملی‌پوش ایران نیز پس از اینکه وزنه‌های ۱۹۳ و ۱۹۸ کیلویی را مهار کرد، به مدال برنز یکضرب رسید.

در این رقابت‌ها چنگیز موگوشکوف از روسیه با وزن بدنی معادل ۱۸۵ کیلوگرم، سنگین‌ترین شرکت کننده این دوره از رقابت‌ها بود اما نتوانست از اعتبار وزنه برداری روسیه در این دسته دفاع کند.

در حرکت دو ضرب، شیمیچکو چندان موفق نبود. روبن الکسانیان از ارمنستان هم بر اثر اشتباه تکنیکی، سه بار در برابر ۲۴۰ کیلوگرم ناکام ماند.

بهداد سلیمی (چپ) در کنار سجاد انوشیروانی در پاریس
بهداد سلیمی (چپ) در کنار سجاد انوشیروانی در پاریس
سجاد انوشیروانی اما حرکت به سمت مدال را به آهستگی آغاز کرد. ابتدا ۲۲۸ کیلو را بالای سر برد. کرد و در مهار آن موفق بود. برای بار دوم وزنه ۲۳۳ کیلویی را درخواست کرد که در مهار آن هم موفق بود.

انوشیروانی برای بار سوم درخواست وزنه ۲۴۱ کیلویی را کرد و وزنه را با تسلط بالای سر نگه داشت تا پس از برنز یکضرب، به مدال نقره دوضرب و مجموع هم برسد.

بهداد سلیمی اما کار را با مهار موفق ۲۴۱ کیلوگرم آغاز کرد. او برای مرتبه دوم وزنه ۲۵۰ کیلوگرم را بالای سر برد.

وزنه بردار کره‌ای درخواست ۲۵۴ کیلوگرم را کرد که مطابق پیش بینی‌ها ناموفق بود. سلیمی در انتخاب سوم وزنه ۲۶۰ کیلوگرم را انتخاب کرد تا رکورد مجموع دنیا را هم پس از ۱۱ سال ارتقا دهد. گرچه موفق نشد اما سقوط این وزنه مانعی برای اعطای سه مدال زرین جهان به او نبود.

اگر در حرکت دو ضرب این دسته رقابت وجود داشت؛ سلیمی امکان بیشتری برای شکستن رکوردهای دوضرب و مجموع جهان داشت. اما فقدان رقیب باعث شد که او ناگزیر شود در مدت زمانی کوتاه و با حداقل استراحت، به روی تخته بیاید و همین مسئله بر کاهش کارایی او (نسبت به رکوردهای تمرینی) در حرکت دوضرب تاثیر گذار بود.

در این دوره از رقابت‌ها چین با ۱۶ طلا، ۱۵ نقره و ۵ برنز، کارنامه‌ای عالی به جا گذاشت و در هر دو رده بندی مدالی و تیمی حرف اول جهان را زد.

رده‌بندی تیمی

۱- چین ۵۶۸ امتیاز
۲- روسیه ۵۴۲ امتیاز
۳- ایران با ۴۹۵ امتیاز

در رقابت‌های شنبه شب، سعید محمدپور وزنه‌بردار دسته ۹۴ کیلوگرم ایران به دو مدال برنز دست یافته بود.

محمدپور که ۱۹ ساله است، در حرکت یکضرب با اینکه هرسه وزنه درخواستی مربیان را بالای سر برد اما در ‌‌نهایت از رسیدن به مدال باز ماند.

با آغاز رقابت‌های دو ضرب، نماینده ایران در حرکت سوم با بالای سر بردن ۲۲۱ کیلوگرم، دو مدال برنز در دو ضرب و مجموع را نصیب خود کرد.

در این دسته ایلیا ایلین از قزاقستان در دوضرب و مجموع به مدل طلا رسید.
اصغر ابراهیمی کاپیتان تیم ملی وزنه برداری ایران که در رقابت‌های گروه ب به مصاف حریفان رفته بود، به عنوان چهاردهمی دست یافت.

شنبه شب نواب نصیرشلال و محمدرضا براری دو وزنه‌بردار دیگر از کاروان ایران در دسته ۱۰۵ کیلوگرم روی تخته رفتند که حاصل تلاش آن‌ها دو مقام ششمی و دهمی بود.
XS
SM
MD
LG