لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

آلن ایر: توپ در زمین ایران است


آمریکا می‌گوید که امیدوار است دولت ایران برای گفتگو با گروه پنج بعلاوۀ یک بر سر برنامۀ اتمی‌اش جدی باشد.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه از گفت‌وگوهای نمایندگان دولت‌های ایران و قدرت‌های بزرگ در آیندۀ نزدیک خبر داده بود، ولی آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجۀ آمریکا روز پنجشنبه در گفتگو با رادیو فردا اعلام کرد که تهران هنوز به نامۀ اتحادیۀ اروپا پاسخی نداده است.


آلن ایر: ما هنوز منتظر جواب ایران به نامه خانم اشتون هستیم. اظهارات جناب آقای وزیر امور خارجه ایران، آقای صالحی، یک چیزی است، چیز دیگر این است که خانم اشتون یک نامه‌ای نوشته و برای مقامات ایران فرستاده است ولی هنوز ما به طور رسمی جوابی دریافت نکرده‌ایم. اگر دولت ایران از نظر از سر گیری این مذاکرات جدی باشد باید به نامه خانم اشتون جواب بدهد. ولی هنوز به قول معروف توپ در زمین ایران است.

در همین حال برخی از سیاستمداران جمهوری اسلامی و از آن جمله آقای مطهری، عضو مجلس شورای اسلامی ایران می‌گویند که آقای اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در نامه‌ای که به رهبران جمهوری اسلامی نوشته، آمادگی دولت آمریکا را برای گفت‌و‌گوی دو جانبه اعلام کرده است. آیا دولت آمریکا این مسئله را تایید می‌کند یا خیر؟ و اگر این مسئله تایید می‌شود، در چه مواردی دولت آمریکا می‌خواهد با دولت ایران گفت‌و‌گو کند؟

راه‌های مختلفی برای پیغام‌رسانی به ایران وجود دارد. چه خصوصی و چه علنی. پیام ما از آغاز یکی است و عوض نشده است. یک چهارچوبی برای مطرح کردن برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و این‌‌ همان چهارچوب گروه کشورهای ۱+۵ است.

ما فقط و فقط از همین چهارچوب برای دنبال کردن مذاکرات مفید با حسن نیت و احترام متقابل برای حل موضوع برنامه هسته‌ای ایران استفاده می‌کنیم.

از این نظر است که ما منتظر پاسخ ایران به خانم اشتون هستیم تا ایران نشان بدهد که واقعا جدی و مصمم است تا وارد مذاکرات شود تا به یک راه حل مناسبی انشاالله دست پیدا کنیم.

آقای علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در تازه‌ترین سخنان خود خطاب به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این دولت‌ها هشدار داده است که از نزدیک شدن به ایالات متحده آمریکا و همسو شدن با سیاست‌های دولت آمریکا خودداری کنند، چرا که این مسئله می‌تواند روابط ایران را با این دولت‌ها در آینده به مخاطره بیاندازد. آقای آلن ایر واکنش دولت آمریکا نسبت به اظهارات چیست؟

دولت آمریکا با کشورهای هم پیمانش در حوزه خلیج فارس متفق‌القول است. همه ما خواستار تقویت و تضمین امنیت منطقه هستیم و همه ما در عین حال امیدواریم که ایران به طور فعال و سازنده نقش مثبتی را در این زمینه ایفا کند.

از این نظر ما با هم پیمانانمان هم در منطقه و هم در جامعه بین‌المللی همسو و متحدیم تا ایران را تشویق و ترغیب کنیم تا وارد مذاکرات شود و این تنش کاهش یابد، شاید بتوانیم به یک راه حل مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران برسیم.
XS
SM
MD
LG