لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

جرج کلونی و شارون استون در جشنواره بین المللی فیلم دبی


پائولو کوئیلیو، نویسنده معروف برزیلی از دیگر میهمانان برجسته جشنواره فیلم دبی است.
پائولو کوئیلیو، نویسنده معروف برزیلی از دیگر میهمانان برجسته جشنواره فیلم دبی است.

چهارمين جشنواره بين المللی فيلم دبی ، شامگاه یکشنبه، نهم دسامبر، با نمايش فيلم مايکل کلايتون و حضور جورج کلونی بازيگر نقش اول اين فيلم بر روی فرش قرمز و همچنين شارون استون به عنوان مهمان ويژه آغاز به کار کرد.


در اين جشنواره ۱۱۵ فيلم از بيش از ۴۰ کشور جهان به نمايش درخواهد آمد و چهره های سرشناسی همچون فاتيح آکين، فيلمساز ترک تبار آلمانی ، يوسف شاهين، کارگردان مطرح جهان عرب ، جری ساينفيلد از هاليوود و ناصرالدين شاه، بازيگر هندی حضور خواهند يافت.


نزديک به نيمی از فيلم های منتخب جشنواره، از خاورميانه است و ساير آثار از آمريکا (۲۱ فيلم )، فرانسه (۱۵ فيلم)، انگليس (هفت فيلم )، باليوود، ژاپن و ديگر کشورهای صاحب سينما است.


از سينمای ايران دو فيلم به نام های حافظ ساخته ابوالفضل جليلی و آن سه به کارگردانی نقی نعمتی در بخش سينمای جهان حضور يافته اند.


فيلم حافظ توليد مشترک ايران و ژاپن، داستان يک مدرس مذهبی است که در دام عشقی گرفتار می شود که صرفا از صدای دختری که پشت دیوار با او سخن می گوید، شکل می گیرد.



شارون استون به عنوان مهمان ويژه جشنواره فیلم دبی دعوت شده است.

داستان اين فیلم ، حول و حوش موضوعات عرفانی و آزادی های دنيوی دور مي زند.


ديگر فيلم ايرانی این جشنواره، آن سه که پيش از اين در جشنواره هایی چون تورنتو، لوکارنو، پوسان و ورشو به نمايش درآمده، داستان فرار سه سرباز در برف و کولاک در حين آموزش های نظامی را به تصوير مي کشد.


هفته شلوغ در دبی


چهارمين دوره اين جشنواره که همچون سال های قبل در «مدينه جميرا»ی دبی برگزار مي شود، تا شانزدهم دسامبر ادامه خواهد يافت و با توجه به تبليغات گسترده، تنوع فيلم های انتخاب شده و حضور نامداران سينمای جهان در برنامه های جانبی، انتظار مي رود همچون سه دوره قبلی، سينماهای اين شهر هفته شلوغی را در پيش داشته باشند.


از بين فيلم های شاخصی که در اين دوره به نمايش در خواهد آمد مي توان به لبه آسمان ساخته فاتيح آکين اشاره کرد که پيشتر جايزه بهترين فيلمنامه را از جشنواره فيلم کن ربوده است، همچنين فيلم کمدی دارجلينگ ليميتد، که درباره مسافرت سه برادر آمريکايی به هند است.


اما فهرست فيلم های امسال، بيش ازهر چيز، اهميت و ارزش فيلم های مستند حاضر در اين جشنواره نوپا را نشان مي دهد.


تعدادی از فيلم های مستندی که به نمايش درخواهد آمد عبارتند از: يازدهمين ساعت به روايت و تهيه کنندگی لئوناردو دی کاپريو، برخورد در آخرالزمان ساخته ورنرهرتزوگ، فيلمساز برجسته آلمانی، قولی تا سرحد مرگ: سفر تبعيدی آريل دورفمن، مستند سياسی، تاريخی ازشيلی که نماينده اين کشور در اسکار خواهد بود و مستند اوگاندایی جنگ/ پايکوبی که يکی ديگر از نامزدهای اين دوره از رقابت های اسکار است.



  • هفت فيلم از آثار راه يافته به بخش مسابقه برای اولين بار درجهان به نمايش در می آیند و اسب طلایی ويژه جشنواره امسال به پاس يک عمر فعاليت در عرصه سينما به يوسف شاهين کارگردان مصری، دنی گلاور، هنرپيشه کهنه کارهاليوود و ايم کيون تائک، فيلمساز کره ای تعلق خواهد گرفت.
مدیر جشنواره بین المللی فیلم دبی

بخش مسابقه و خارج از مسابقه


عبدالحمید جمعه، مدیر جشنواره در گفت و گوی اختصاصی با رادیو فردا با اشاره به برگزاری فستیوال در دو بخش مسابقه و خارج از مسابقه گفت:« بخش مسابقه که شامل جايزه اسب طلایی، نقره ای و برنز به همراه ۲۷۰ هزار دلار جایزه نقدی است، ۳۶ فيلم بلند، کوتاه و مستند عربی را در بر مي گيرد. اين بخش مهر Muhr»» نام دارد. مهر در زبان عربی به معنای کره اسب سه ساله است که سمبل ثروت و تجمل در فرهنگ اعراب خليج فارس به حساب مي آید.»


در هر بخش از مسابقه مهر امسال، دوازده فيلم حضور يافته اند و از آثار شناخته شده سينمای جهان عرب در اين بخش مي توان به فیلم درآپارتمان مصر جديد ساخته محمد خان، کارگردان مصری ، و مستند من فلسطينی ام، ساخته اسامه قشوع اشاره کرد.


آقای جمعه اعلام کرد که هفت فيلم از آثار راه يافته به بخش مسابقه برای اولين بار درجهان به نمايش در می آیند و اسب طلایی ويژه جشنواره امسال به پاس يک عمر فعاليت در عرصه سينما به يوسف شاهين کارگردان مصری، دنی گلاور، هنرپيشه کهنه کارهاليوود و ايم کيون تائک، فيلمساز کره ای تعلق خواهد گرفت.


آخرين اسب طلایی جشنواره هم به فيلم منتخب تماشاچيان تعلق خواهد گرفت.


مدیر جشنواره اضافه کرد:«بخشی هم به نام پل فرهنگی داريم که در يکی از برنامه های آن از نويسنده بزرگ جهان پائولو کوئیليو دعوت کرده ايم تا در مراسمی با حضور خانم هيام عباس، بازيگر و ستاره سوری و دنی گلاور، آخرين ساخته خانم رايدا يعقوب متولد آفريقای جنوبی، به نام اعتراف قمارباز را برای اولين بار در جهان به نمايش بگذاريم.»


بخش خارج از مسابقه جشنواره بين المللی فيلم دبی شامل چند قسمت ويژه است: سینمای آفریقا؛ آثار برگزيده قاره سياه- کافه اروپا؛ فيلم هايی از اروپا و نگاه آسيا: آثاری از خاور دور.


سينمای جهان، شب های عربی، جشن سينمای هندوستان، شب های عربی بعد از يازدهم سپتامبر، سينمای کودکان و سينمای آسيا سایر بخش های این جشنواره هستند.


XS
SM
MD
LG