لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

ايران به دنبال واردات بیشتر بنزین از هند


ظرفيت پالايشگاهی ایران برای تامين بنزين داخلی کافی نيست. (عکس: Bymedia.net)
ظرفيت پالايشگاهی ایران برای تامين بنزين داخلی کافی نيست. (عکس: Bymedia.net)




مقام های بلند پايه شرکت «اِسار اويل» هند اعلام کردند که اين شرکت در حال گفت و گو برای صادرات بنزين به ايران و واردات ماهانه يک ميليون ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام ايران به هند است.


ايران با آن که دومين توليد کننده نفت اوپک است اما ظرفيت پالايشگاهی آن برای تامين بنزين داخلی کافی نيست.


ايران همچنين به تازگی خريد بنزين از یک شرکت هندی به نام «ريلاينس اينداستری» را که به دليل مشکلات اعتباری قطع شده بود، از سر گرفته است.


نارش نايار، مدير عامل «اِسار اويل»، روز جمعه به خبرگزاری رويترز گفت: «ايران از ما خواستار عرضه سوخت شده است و ما هم اکنون در حال گفت و گو با آنها هستيم.»


این خبرگزاری به نقل از معامله کنندگان بنزين می نويسد: ايران قصد دارد ميزان ۹۵ تا ۱۱۵ هزار بشکه بنزينی را که روزانه وارد می کند، به ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزايش دهد.


«اسار اويل» دارای يک پالايشگاه با ظرفيت توليد ۲۱۰ هزار بشکه در روز است. اين پالایشگاه در وادينار هند قرار دارد.


اين شرکت هندی در آستانه يک توافق ديگر برای واردات ماهانه يک ميليون و دويست هزار بشکه نفت خام از شرکت ملی نفت ابوظبی است.


برپايه اين گزارش، با توجه به تعميرات آتی دو پالايشگاه ايران، تهران تصميم گرفته است تدابیری برای جلوگيری از بحران احتمالی بنزين اتخاذ نمايد.


به گفته معامله کنندگان بنزین، ایران همچنين در ماه های اوت و سپتامبر روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار بشکه گازوييل وارد کرده است.


توقف صادرات نفت کوره ايران


ايران همچنين با مشکل تامين سوخت نيروگاه های خود نيز روبرو است. در زمستان با بالا رفتن افزايش مصرف گاز خانگی، نيروگاه ها با مشکل تامين سوخت مواجه می شوند. در تابستان نيز به دليل فشار زياد بر شبکه برق، نيروگاه ها بايد با تمام ظرفيت کار کنند.


در همين راستا وزارت نفت ايران اعلام کرده است که صادرات نفت کوره را متوقف کرده است.


علی اصغر عرشی، دبير امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران در اين باره گفت: «به دليل نياز داخل برای تامين سوخت نيروگاه ها، صادرات نفت کوره متوقف شده است.»


در همین حال بحران سياسی ناشی از پرونده هسته ای، بر روی بازار بنزين نيز سايه افکنده است.


برای نمونه سال گذشته ميلادی، به دنبال خودداری بانک های فرانسوی از دادن تضمين های اعتباری، شرکت «ريلاينس اينداستری» هند، صادرات بنزين و گازوييل خود را به ايران متوقف کرد. اين شرکت صادرات خود را از ماه گذشته ميلادی به ايران از سر گرفته است.


ضربه پذيری ايران از ناحيه تامين سوخت مورد توجه سياستگذاران آمريکايی نيز بوده است. نمايندگان کنگره آمريکا سال گذشته تحريم بنزين ايران را در صورت ادامه مناقشه هسته ای مد نظر قرار داده بودند.


جان مک کين، نامزد جمهوريخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر گذشته نيز، در يکی از سخنرانی های انتخاباتی خود خواستار آن شده بود که در صورت متوقف نشدن غنی سازی اورانیوم توسط ايران، تحريم های جديدی عليه تهران اعمال شود.


ايران سال گذشته با اجرای سهميه بندی بنزين، کوشيد از مصرف فزاينده سوخت ارزان جلوگيری کند، و شوک تحريم احتمالی بنزين را به پايين ترين ميزان برساند.


XS
SM
MD
LG