لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

موفاز به دولت نتانیاهو پیوست؛ «صف‌آرایی برای ایران»


کنست، پارلمان اسرائیل، دولت جدیدی را که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور معرفی کرده است، مورد تصویب قرار داده و بدین ترتیب به پیوستن حزب کادیما به ائتلاف دولت رسمیت بخشیده است.

همزمان، شائول موفاز، رهبر کادیما، به عنوان وزیر مشاور برای نخست وزیر اسرائیل به صف وزیران این کشور پیوست.

موفاز همچنین به عنوان هشتمین وزیر که درغیبت نخست وزیر می‌تواند بخشی از وظایف او را انجام دهد، معرفی شده است – هر چند که طبق قانون دولت‌های اسرائیل، تنها فردی که رسماً قایم مقام نخست وزیر باشد، می‌تواند در صورت وقوع رخدادی برای نخست وزیر، بطور موقت جانشین او گردد.

در حالی که نتانیاهو هشت نفر را بعنوان دارای اختیارات فرعی نخست وزیری در دولت خود معرفی کرده است اما هیچ یک از آنها را رسماً برای قائم مقامی خود انتخاب نکرده است؛ امری که مورد پرسش رسانه‌های اسرائیل قرار دارد.

رهبر کادیما که حزبش در سه سال و نیم اخیر رهبر اپوزیسیون بود، در مذاکرات محرمانه که رسانه‌های اسرائیل و حتی بسیاری از وزیران دولت از آن بی‌خبر مانده بودند، بامداد سه شنبه به ائتلاف دولت نتانیاهو به رهبری حزب حاکم لیکود ملحق شد.

این اقدام سیاسی موجب شد که نظر دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی لغو شود و دولت با آرایش سیاسی جدید، به حیات خود ادامه دهد.

پیوستن موفاز به این دولت با موجی کم سابقه از انتقادهای داخلی روبرو شده است و حتی برخی از سیاستمداران حزب کادیما در اعتراض به این «زیگزاگ‌های موفاز»، خروج خود را از این حزب اعلام کردند و نداهای داخلی در کادیما برای انشعاب شدت گرفته است.

انتقادهای تند از موفاز در نشست روز چهارشنبه کنست نیز به هنگام تصویب آرایش جدید دولت ادامه یافت به گونه‌ای که بنیامین بن الیعزر، رهبر پیشین حزب کارگر، چشم در چشم موفاز دوخت و به او گفت «چنان لجن مالی کرده‌ای که دیگر هیچ اسرائیلی نمی‌تواند به حرف یک سیاستمدار اعتماد کند؛ تو روحت را به شیطان فروخته‌ای». آقای بن الیعزر به هنگام گفتن واژه «شیطان»، با انگشت به سوی بنامین نتانیاهو، نخست وزیر و وزیران دولت او اشاره می‌کرد.

روند تصویب دولت جدید با مشکلات دیگری نیز در نشست چهارشنبه کنست روبرو شد؛ دو نفر از نمایندگان کنست از نتانیاهو پرسیده بودند که آیا قول‌های محرمانه‌ای نیز به شائول موفاز داده است که افکار عمومی هنوز از آن بی‌خبر است؟.

آقای نتانیاهو که به نظر می‌رسید نمی‌خواهد پاسخ روشنی به این پرسش بدهد، در برابر فشارهای رییس کنست که خواهان پاسخگویی سریع بود، تعلل کرد. نشست پارلمان مدتی راکد ماند و پس از تجدید جلسه نیز، نتانیاهو در حال خواندن از روی کاغذ، گفت «برخی قول‌ها را به موفاز داده است اما هنوز شرایط برای انجام آن فراهم نیست»، و از دادن توضیح بیشتر خودداری کرد.

انتقادهای بسیار شدید از موفاز برای کشاندن کادیما به زیر چتر ائتلاف دولتی به این خاطر است که آقای موفاز در هفته‌های اخیر و حتی تا چند ساعت پیش از پیوستن به دولت، آقای نتانیاهو را شدیداً مورد انتقاد قرار می‌دهد و حتی نخست وزیر را «دروغگویی کارکشته» می‌نامید و تأکید داشت که «هرگز و در هیچ شرایطی من و کادیما عضو این دولت فلج نمی‌شویم».

تمامی نظرسنجی‌های افکار عمومی اسرائیل نیز نشان می‌دهد که بخش بزرگی از مردم این کشور، موفاز را به داشتن غرض‌های شخصی در پیوستن به دولت متهم می‌کنند.

اما نظرسنجی‌های روزهای قبل از این اقدام نشان می‌داد که اگر انتخابات این تابستان برگزار می‌شد، حزب کادیما از ۲۸ کرسی کنونی ممکن بود حتی به شش کرسی سقوط کند. لذا ناظران می‌گویند موفاز با پیوستن به دولت نتانیاهو خواسته است که در یک سال و نیم دیگری که از عمر دولت کنونی باقی است، بخشی از آن باشد و خود و کادیما را از قرار دادن در معرض امتحان رای دهندگان نجات دهد.

«موفاز نیز به صف حامیان حمله به ایران می‌پیوندند»

علیرغم مخالفت‌های سنگین افکار عمومی اسرائیل با آرایش سیاسی جدید دولت این کشور، نتانیاهو بامداد چهارشنبه و در حالی که هنوز موفاز رسماً عضو دولت نشده بود، او را همراه با اهود باراک وزیر دفاع و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه در جلسه‌ای راه داد که با شرکت کا‌ترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای بررسی «پرونده هسته‌ای ایران» تشکیل شده بود.

کا‌ترین اشتون در سفری چند ساعته به اورشلیم، نتانیاهو، باراک، لیبرمن و موفاز را در جریان «راهبردهای کشورهای گروه ۱+۵ با ایران در آستانه مذاکرات هسته‌ای با ایران در بغداد» قرار داد.

دور بعدی مذاکرات پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان با ایران روز سوم خرداد، بیست و سوم مه، در بغداد برگزار خواهد شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو در دیدار با اشتون مدعی شد که ایران به «اتلاف وقت» ادامه می‌دهد و نیز تأکید کرد که تنها با اجرای سه شرط از سوی ایران، اسرائیل مذاکرات هسته‌ای جامعه جهانی با ایران را «موفق» می‌داند

سه شرط نتانیاهو از این قرار است: قطع کامل غنی سازی اورانیوم از سوی ایران (حتی با غلظت ۵ درصد و یا سه و نیم درصد)، بیرون بردن تمامی اورانیومی که تا کنون در ایران غنی شده است، و قلع و قمع کامل تأسیسات زیرزمینی «فردو» در استان قم در ایران (سایتی که در آن غنی سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد آغاز شده است).

یک روز پس از ورود موفاز، سیاستمدار ایرانی‌تبار به دولت اسرائیل، روزنامه هاآرتص پنجشنبه نوشته است که او بر خلاف نظراتی که در هفته‌های اخیر در مخالفت با حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران بیان کرده بود، ممکن است که اتفاقاً بسیار سریع با دیدگاه‌های نتانیاهو و باراک در انجام حمله همراه شود.

از میان هشت وزیر پست‌های حساس، نیمی از حمله نظامی به ایران حمایت می‌کند و نیمی دیگر فعلاً سیاست صبر پیشه کردن را توصیه کرده‌اند. لذا نظر موفاز در مورد ایران می‌تواند رای‌گیری‌های این جمع را تغییر دهد.

هاآرتص پنجشنبه به نقل از هشت وزیر پست‌های حساس امنیتی و نظامی این کشور نوشته است که رویه‌های «زیگزاگ سیاسی» موفاز از زمانی که پس از ریاست ستاد کل ارتش، لباس سیاستمداری پوشیده است، نشان می‌دهد که او همواره بخاطر حفظ مقام‌های خود، با نخست وزیران دولتش همراهی کرده است.

یک وزیر پست حساس که هاآرتص نام او را نبرده است، برای مثال یادآور شده است که موفاز در سال ۲۰۰۵ گفته بود که «هرگز با عقب نشینی اسرائیل از غزه موافقت نخواهد کرد» اما پس از آنکه آریل شارون او را وارد دولت خود کرد، موفاز سریعاً تغییر نظر داد.

یک وزیر دیگر کابینه امنیتی- نظامی به هاآرتص گفته است که اقدام نتانیاهو و باراک که بامداد چهارشنبه موفاز را در نشست با خانم اشتون شراکت دادند، نشان می‌دهد که محور نتانیاهو- باراک می‌خواهد سریعاً بر موفاز در مورد ایران اثر بگذارد و او را با نظرات این محور همراه کند.

قرار بود که ملاقات روز چهارشنبه خانم اشتون با نتانیاهو در اورشلیم محرمانه بماند اما پس از آنکه روزنامه هاآرتص خبر آمدن خانم اشتون را در روزهای گذشته فاش کرد، نتانیاهو در کنار باراک، موفاز و لیبرمن را نیز به این نشست اضافه کرد؛ اقدامی که به نوشته هاآرتص هدف از آن، ارائه یک سیاست سخت و تند از سوی اسرائیل علیه ایران برای خانم اشتون بوده است که اگر مذاکرات بغداد ناکام بماند، اسرائیل می‌داند چگونه عمل کند.

نتانیاهو و موفاز سه شنبه در یک نشست خبری در اورشلیم ادعا کرده بودند که چالش‌های ناشی از ایران، اتحاد میان آن‌ها را در این دولت، الزامی کرده است.
XS
SM
MD
LG