لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

نپال برای بازسازی خسارت‌های زلزله‌ اخیر دو میلیارد دلار نیاز دارد


وزیر اقتصاد نپال می‌گوید که برای بازسازی خانه‌ها، بیمارستان‌ها، دفاتر دولتی و اماکن تاریخی که به خاطر زلزله اخیر در این کشور ویران شده‌اند، حداقل دو میلیارد دلار لازم است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رام شاران ماهات روز جمعه ۱۱ اردیبهشت اظهار داشت: «این صرفا یک برآورد اولیه است و ارزیابی این که میزان خرابی‌ها چقدر است و بازسازی آنها چقدر هزینه می‌برد، زمان بیشتری می‌برد».

زمین لرزه روز شنبه نپال تاکنون به مرگ شش هزار و ۳۰۰ نفر انجامیده است. در عین حال با گذشت شش روز از آن هنوز سرنوشت هزاران نفر دیگر در پرده ابهام است، از جمله هزار شهروند اروپایی که در پی این رخداد مفقود شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه اظهارات سفیر اتحادیه اروپا در نپال را بازتاب داده است که با اشاره به این شهروندان اروپایی می‌گوید، آنها مفقود شده‌اند و اتحادیه اروپا هم نمی‌داند که اکنون در چه وضعیتی به سرمی‌برند.

این خبرگزاری همچنین به نقل از یک مقام دیگر اتحادیه اروپا بدون اشاره به نام او عنوان می‌کند که احتمال می‌رود اکثر این مفقودین در امن و امان باشند، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی دشوار منطقه و امکانات ضعیف ارتباطاتی، مکان فعلی آنها نامشخص است.

بیشتر اروپاییانی که به نپال سفر می‌کنند قصد صعود از منطقه بهمن‌خیز اورست را دارند و با وسایل حمل و نقل ابتدایی مانند گاری به منطقه لنگتانگ هیمالیا می‌روند که در حوالی مرکز زلزله واقع است.

وسعت زمین لرزه روز شنبه نپال ۷.۸ ریشتر بود که برآورد مقامات نپال تا به امروز نشان می‌دهد به مرگ شش هزار و ۲۴ نفر در این کشور انجامیده است. این زمین‌لرزه در عین حال بیش از ۱۰۰ قربانی از کشورهای هند و چین گرفته که در مجاورت نپال قرار دارند.

در همین حال معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان‌دوستانه که به نپال سفر کرده است، روز جمعه در جمع خبرنگاران از دشواری‌های کار امداد در این منطقه سخن گفت.

والری آموس اظهار داشت که امدادگران با چالش‌های بسیاری مواجه هستند از جمله تلاش می‌کنند که به روستاهای کوهستانی نپال بروند، اما نه امکان فرود هلیکوپتر در این مناطق وجود دارد و نه جاده‌ها سالم مانده‌اند.

وی افزود: «البته ما نسبت به این مسئله نگرانیم. مردم آن مناطق به شدت نیازمند کمک هستند اما رسیدن به آنجا زمان زیادی می‌گیرد. برخی از دهکده‌ها هم تقریبا با خاک یکسان شده‌اند».

به گفته این مقام سازمان ملل، رهبران نپال و خارجی‌ها سعی می‌کنند به کسانی که نیاز دارند، کمک امدادی برسانند، اما ابعاد ویرانی آن قدر بزرگ است که هر دولتی را با چالش مواجه می‌کند.

پیش از این سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که به خاطر زلزله بیش از ۱۳۰ هزار خانه ویران شده‌اند.

XS
SM
MD
LG