لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

کری: کنگره با رد توافق هسته‌ای بدگمانی‌ خامنه‌ای به آمریکا را تایید می‌کند


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که همتای او، محمدجواد ظریف، به وی اطمینان داده که در صورت حل و فصل مسائل پیرامون توافق هسته‌ای، تهران با واشینگتن درباره مسائل منطقه گفت‌وگو و همکاری می‌کند.

این اظهارات آقای کری بخشی از مصاحبه بلند او با نشریه آمریکایی آتلانتیک است که روز چهارشنبه، ۱۴ مرداد منتشر شد و در آن به مناقشات پیرامون توافق هسته‌ای با ایران، استدلال مخالفان این توافق در آمریکا و نگرانی‌های اسرائیل در این باره پرداخته می‌شود.

جان کری در این مصاحبه هشدار می‌دهد که اگر کنگره ایالات متحده این توافق را رد کند به معنای تایید بدگمانی‌های رهبر جمهوری اسلامی نسبت به واشینگتن و مذاکرات هسته‌ای است و همچنین احتمال جنگ را افزایش می‌دهد.

وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید که آقای ظریف دو هفته قبل به او گفته است که «اگر ما این مسئله را به پایان برسانیم، من حالا برای همکاری و گفت‌وگو درباره مسائل منطقه‌ای اختیار دارم».

این در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به دنبال توافق هسته‌ای تاکید کرده بود که مذاکرات هسته‌ای و این توافق هیچ تغییری در سیاست‌های ایران نسبت به آمریکا ایجاد نخواهد کرد و قرار نیست که دو کشور درباره مسائل جهانی و منطقه‌ای مذاکرات دوجانبه داشته باشند.

جان کری در جایی از مصاحبه خود به دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای درباره مذاکرات می‌پردازد و می‌گوید که رویکرد رهبر جمهوری اسلامی به این مذاکرات به شدت محتاطانه بوده و او صرفا با حسن روحانی و گروه او موافقت کرده بود که این مسیر را بروند به نحوی که اگر مذاکرات به جایی نرسید، او مورد انتقاد واقع نشده باشد و از این رو این آقای روحانی بود که تمام ریسک ماجرا را پذیرفت.

به گفته وی، روحانی سر این ماجرا چالش‌هایی هم با سپاه پاسداران داشت و از صحبت‌های ظریف و مجموعه تحولات مشخص بود که چقدر این ماجرا می‌توانست به او آسیب برساند.

جان کری سپس تاکید می‌کند که باور دارد اگر توافق هسته‌ای در نهایت به شکست بیانجامد، حسن روحانی و محمدجواد ظریف در عرصه سیاست ایران به شدت با مشکل مواجه خواهند شد.

توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی انتقادات برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا در ایران را به دنبال داشته و از جمله باعث شده که هیات نظارت بر مطبوعات هفته‌نامه ۹ دی با مدیریت حمید رسایی، نماینده مجلس شورای اسلامی را توقیف کند و در عین حال به روزنامه‌ای مانند کیهان نیز تذکر بدهد.

پیش از توافق نیز برخی مقامات بلندپایه نظامی مواردی را به عنوان «خط قرمز» برای هیات مذاکره کننده ایرانی تعیین کردند از جمله دسترسی به سایت‌های نظامی و برنامه موشکی ایران.

با این حال وقتی گزارشگر نشریه آتلانتیک از جان کری می‌پرسد که آیا حل و فصل مسائل پیرامون به توافق هسته‌ای به توقیت جایگاه میانه‌روها در ایران منجر می‌شود، وی در پاسخ می‌گوید که این مدت تمام تمرکز او فقط بر سر این مسئله بوده که چگونه مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و حالا اگر همه چیز به نتیجه برسد، آن وقت باید دید آنها چه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG