لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

متفاوت بودن (۱)؛ رایحه‌ها و موسیقی را می‌بینم

«من یک فرد اوتیستیک هستم که پیامی برایتان دارم. نیمی از عمر من کاملا در زندان سکوت گذشت و اکنون آزادی خود را از این زندان به دست می‌آورم.»

نقل از وبسایت «ایدو در اوتیسم‌لند»

ظاهر ماجرا این است که «ایدو کدار» قادر به تکلم نیست، حتی یک کلمه، وضعیتی که اوتیسم شدید توضیح آن است.

اوتیسم. این واژه هر روز بیشتر از گذشته شنیده می‌شود. تعداد افراد اوتیستیک مدام افزایش می‌یابد. چرا؟ فرضیه‌ها بسیارند. اما اوتیسم، روابط اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاه ابزار رابطه اجتماعی را بی‌رحمانه از انسان می‌گیرد، ابزاری مثل زبان اشاره و قدرت تکلم.

افراد اوتیستیکی که نمی‌توانند حرف بزنند کم نیستند و «ایدو» هم یکی از آنهاست، اما ایدو توانسته بر این زندان غلبه کند با نوشتن و تایپ کردن، چیزی که یکی دو دهه قبل غیرقابل باور می‌نمود. هنوز خیلی‌ها برچسب‌های ظالمانه‌ای به آن دسته از افراد اوتیستیکی می‌زنند که قدرت تکلم ندارند. اما ایدو انکار این نوع تفکر است. خودش هم می‌گوید که تسلط کاملی بر بدنش ندارد. ویدیوهایی که از ایدو در اینترنت است، نشان می‌دهد برخی حرکات دست و پایش غیرارادی است یا خنده‌هایش، اما ایدو آنجا که شروع به نوشتن می‌کند، تفکر نابی از خود به نمایش می‌گذارد که جامعه انسان‌های متفاوت و خانواده‌های آنان را به حرکت وا می‌دارد، حرکت در مسیر شکستن قید و بندها و مبارزه با باورهای کهنه و اشتباه. ایده‌های ایدو کدار را می‌توانید در وبلاگش به طور مرتب دنبال کنید و کتابی که نوشته است: «ایدو در اوتیسم‌لند».

اولین صفحه از مجموعه «متفاوت بودن» در وبسایت رادیو فردا، در برگیرنده گفت‌وگو با این نوجوان آمریکایی است که رایحه‌ها و موسیقی را می‌بیند، نوعی دیگر از بودن.

XS
SM
MD
LG