لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

اعتراض ده‌ها فیلم‌ساز ترکیه‌ به حذف یک فیلم از جشنواره استانبول


سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم استانبول از ۴ تا ۱۹ آوریل برگزار می‌شود
سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم استانبول از ۴ تا ۱۹ آوریل برگزار می‌شود

ده‌ها فیلم‌ساز ترکیه‌ای در اعتراض به سانسور و حذف یک فیلم مستند از جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول، آثار خود را از این جشنواره خارج کردند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، مستند «باکور» (شمال) که به اردوگاه‌های شورشیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ کا‌ کا) می‌پردازد، قرار بود روز یک‌شنبه، ۲۳ فروردین، در جشنواره فیلم استانبول نمایش داده شود، اما تنها ساعاتی قبل از این رویداد، نمایش فیلم ملغی شد.

ترکیه شورشیان گروه پ‌کاکا را تروریست می‌داند.

این روزنامه می‌نویسد که دلیل مسئولان جشنواره فیلم استانبول برای عدم نمایش فیلم «باکور» دریافت نامه‌ای از وزارت فرهنگ ترکیه بود که ادعا می‌کرد این فیلم مجوزهای لازم را برای ساخت نداشته است.

اما این اقدام واکنش بلافاصله جامعه فیلم‌سازان ترکیه را به دنبال داشت تا جایی که بیش از یکصد نفر از آنان با انتشار نامه سرگشاده‌ای در رسانه‌های ترکیه حکومت این کشور را به اعمال «ظلم و سانسور» متهم ساختند.

از جمله این فیلمسازان نوری بیلگه جیلان است که در آخرین دوره جشنواره فیلم کن فرانسه موفق شد جایزه نخل طلا را دریافت کند.

در این نامه سرگشاده آمده است: «ما، فیلم‌سازانی که این نامه را امضا کرده‌ایم، مخالف وضع این مقررات هستیم و آن را ابزاری برای سانسور می‌دانیم.»

به گفته این فیلم‌سازان، این اقدام جشنواره فیلم استانبول در عدم نمایش فیلم «باکور» با «انگیزه‌های سیاسی» همراه بوده، چرا که خیلی از فیلم‌هایی که گواهی ثبت نداشته‌اند بدون هیچ مشکلی در این جشنواره نمایش داده شده‌اند.

در مجموع ۲۳ فیلم‌ساز ترکیه‌ای آثار خود را از جشنواره فیلم استانبول خارج کرده‌اند، امری که باعث شد برگزارکنندگان جشنواره روز دوشنبه اعلام کنند که تمام بخش‌های مسابقه این جشنواره و برنامه اختتامیه آن لغو شده است.

مستند «باکور» ساخته مشترک ارطغرل ماوی‌اوغلو و چایان دمیرل است. ماوی‌اغلو گفته که به شدت تحت تاثیر این اقدام فیلم‌سازان ترکیه‌ای قرار گرفته چرا که به گفته او این نخستین باری است که شاهد چنین همبستگی گسترده‌ای در اعتراض به سانسور در سینمای ترکیه بوده است.

در سال‌های اخیر حکومت رجب طیب اردوغان بارها به تلاش برای سانسور و خاموش کردن صدای اعتراض مخالفان و ناراضیان متهم شده است.

از جمله در دی‌ماه سال ۱۳۹۲ خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی «در پارلمان ترکیه» از تلاش دولت اردوغان برای نظارت سخت‌تر بر فعالیت اینترنتی برخی از کاربران و سانسور «بعضی کلمات» خبر داد.

XS
SM
MD
LG