لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

حدادعادل: نیازی به محاکمه موسوی و کروبی در دادگاه نیست


غلامعلی حدادعادل می‌گوید که هیچ «دلیل محکمه‌پسندی» مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ارائه نشده است.
غلامعلی حدادعادل می‌گوید که هیچ «دلیل محکمه‌پسندی» مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ارائه نشده است.
غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، روز سه‌شنبه، ۱۲ دی، در سخنانی گفت که نیازی به محاکمه قضایی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالف سیاست‌های حکومت ایران، وجود ندارد چرا که به اعتقاد او، آنان در «دادگاه ملت» محاکمه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، آقای حدادعادل که در سخنرانی خود در شهر یزد، رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را تحلیل می‌کرد، بر «عدم تقلب» در این انتخابات تاکید کرد و گفت که هیچ «دلیل محکمه‌پسندی» برای اثبات تقلب ارائه نشد.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید، منشا اعتراضات گسترده‌ای در تهران و چند شهر بزرگ ایران شد که تا ماه‌ها ادامه یافت.

معترضان خواهان ابطال نتیجه انتخابات بودند و حکومت ایران را به «تقلب» و «مهندسی آرا» متهم می‌کردند.

اما این اعتراضات در نهایت با سرکوب حکومت مواجه شد و میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات که شمار بسیاری از معترضان را رهبری می‌کردند، در خانه خود محبوس شدند در حالی که اتهامات آنان تاکنون در هیچ دادگاهی بررسی و اثبات نشده است.

غلامعلی حدادعادل با دفاع از عدم برگزاری دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: «این تصمیم عدم محاکمه در دادگاه تصمیم درستی بوده است.»

به گفته او، شورای نگهبان نیز می‌تواند در صورتی که آقای موسوی و آقای کروبی بار دیگر نامزد انتخابات شوند، آنها را بدون حکم دادگاه ردصلاحیت کند، «چرا که مبنای شورای نگهبان اثبات جرم در دادگاه نیست.»

حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی در غیاب حکم قضایی، اعتراض بسیاری از فعالان سیاسی و حقوق بشر را برانگیخته است. اما چنان‌چه از گفته‌های مقامات عالی‌رتبه حکومت ایران بر می‌آید، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران مسئولیت این اقدام را برعهده دارد.

روزنامه کیهان روز پنجم دی گفت‌وگویی را با اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران، منتشر کرد که در آن از نقش آیت‌الله خامنه‌ای در وضعیت کنونی میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفته می‌شود.

آقای احمدی‌مقدم در این مصاحبه با اشاره به دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ گفت: «فکر می‌کنید برای افرادی که چنین فتنه‌ای را به پا کردند حصر خانگی کافی بود؟... قرار بود واقعا با این‌ها برخوردهای جدی کنیم، ولی آقا [آیت‌الله خامنه‌ای] اجازه ندادند.»

به گفته آقای احمدی‌مقدم، پس از خشونت‌های روز عاشورا سال ۱۳۸۸ (ششم دی) فهرست ۴۰ نفره‌ای نزد آیت‌الله خامنه‌ای برده شد که در صورت تایید او بازداشت می‌شدند، اما آیت‌الله خامنه‌ای با دستگیری چند تن از آنان مخالفت کرده و مسئولیت آنان را برعهده گرفته است که به نظر می‌رسد میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در شمار آنان بوده باشند.

او در نهایت با اشاره به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی اظهار داشت: «در یک مصلحت بالاتری معامله طلحه و زبیر با این‌ها شده است... ما نباید مصلحت جامعه اسلامی را نادیده بگیریم.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی پس از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، پس از راهپیمایی حامیان آنها به منظور دفاع از «بهار عربی» و انقلاب‌های دو کشور تونس و مصر در حصر خانگی به‌سرمی‌برند.
XS
SM
MD
LG