لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

صالحی: برای بدترین سناریوها علیه ایران نقشه‌هایی داریم


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی
‌وزیر خارجه جمهوری اسلامی اگرچه گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال حمله نظامی به ایران را «بی‌اساس» می‌داند، تأکید کرده است که جمهوری اسلامی برای «بدترین سناریوها» نقشه‌هایی دارد و آماده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اکبر صالحی روز شنبه اظهارات پیرامون احتمال حمله نظامی به ایران را «بی‌اساس و بی‌پایه» خواند و گفت: «اگر آمریکا واقعا می‌توانست علیه ایران کاری انجام دهد تا کنون این کار را می‌کرد.»

وی با این‌حال تأکید کرد: «البته ملت ما باید بداند که جمهوری اسلامی ایران همه تهدیدها را جدی می‌گیرد و ما خواب نیستیم. ضمن این‌که برای بدترین سناریوها نقشه‌هایی داریم و آماده هستیم اما می‌دانیم که اتفاقی نمی‌افتد.»

در چند وقت گذشته بار دیگر بحث احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران بالا گرفته و در مقابل نیز جمهوری اسلامی بارها تهدید به مقابله به مثل کرده است.

مقام‌‌های اسرائیلی به ویژه در چند هفته اخیر بحث حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را در صورت شکست تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به میان کشیده‌اند.

در عین حال لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا نیز به تازگی از «احتمای قوی» حمله هوایی اسرائیل به ایران در فصل بهار سخن به میان آورد.

با این‌حال وزیر دفاع اسرائیل، ماه گذشته تأکید کرده بود که هرگونه تصمیمی در مورد حمله نظامی اسرائیل به ایران «بسیار دور» است.

شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل نیز ۱۹ بهمن‌ماه، در پیامی خطاب به مردم ایران، ایرانیان را مردمانی صلح‌جو و مخالف جنگ خواند و تأکید کرد نیازی نیست که مردم دو کشور با یکدیگر دشمنی داشته باشند.

فرانسه و روسیه در خصوص عواقب ناگوار حمله نظامی به ایران هشدار داده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده نیز اخیرا با تأکید بر تلاش آمریکا برای حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک، اعلام کرد که فکر نمی‌کند اسرائیل در خصوص حمله به تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی تصمیمی گرفته باشد.

همپیمانان اصلی اسرائیل در غرب بر این باورند که حمله یک‌جانبه به ایران تنها حکومت ایران را قوی‌تر می‌کند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران به تازگی هشدار داد هر کشوری که از آنجا به ایران حمله شود مورد حمله متقابل قرار خواهد گرفت.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز ۱۴ بهمن ماه در خصوص بحث‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران گفت: «ما هم تهدیدهایی داریم که به وقت خودش اعمال خواهد شد.»

صالحی: بر سر مسائل هسته‌ای مدام با چین و روسیه رایزنی می‌کنیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین ضمن تأیید خبر سفر قریب‌الوقوع دستیار وزیر خارجه چین به ایران برای رایزنی‌های هسته‌‌ای و تأکید بر مذاکرات مستمر هسته‌ای با پکن و مسکو، گفت انتظار می‌رود که «در آینده‌ای نزدیک» مذاکرات با ۵+۱ انجام شود.

علی‌اکبر صالحی روز شنبه تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های مستمری با چین و روسیه درباره مذاکره با ۵+۱ داشته و تأکید کرد که این رایزنی‌ها در حال حاضر «گسترده‌تر» شده است.

آقای صالحی افزود: «چندی پیش معاون وزیر امور خارجه چین به ایرانی آمده و بود و قرار است وزیر امور خارجه این کشور نیز ظرف یکی دو ماه آینده به تهران سفر کند. همچنین دولت چین از آقای احمدی‌نژاد دعوت کرده است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این سفر انجام خواهد شد.»

روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که دستیار وزیر خارجه چین به زودی به ایران سفر خواهد کرد تا بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی با تهران گفت‌و‌گو کند و افزود: «ما همواره از مذاکره و همکاری به عنوان تنها کانال مناسب برای حل مسئله هسته‌ای ایران حمایت کرده‌ایم... ما با ایران تبادل نظر بیشتری در خصوص برنامه اتمی‌اش خواهیم داشت.»

علی اکبر صالحی روز شنبه در عین حال با اشاره به دیدار چند ماه گذشته‌اش با همتای روس خود، از طرح گام به گام روسیه در مذاکرات با ۵+۱ یاد کرد و افزود: «جمهوری اسلامی ایران با طرح اولیه آن موافقت کرده، اما باید درباره جزئیات آن مطالعه بیشتری انجام شود.»

بر پایه طرح گام به گام، روسیه پیشنهاد داده است که به ازای هر پاسخی که ایران به پرسش‌های مرتبط با شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود می‌دهد، تحریم‌کنندگان ایران هم به همان نسبت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهند.

احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه، روز جمعه اعلام کرد که ايران موافقت خود برای از سرگيری مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ را ابراز کرده است.

در مقابل يک ديپلمات از کشورهای عضو گروه ۱+۵ در همین روز به خبرگزاری رویترز گفته بود که نشانه‌ای دال بر آغاز دور تازه گفت‌وگوها در دست نیست.

با این‌حال علی‌اکبر صالحی روز شنبه اظهار کرد که نامه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، به گروه ۵+۱ آماده شده است و انتظار می‌رود که «در آینده‌ای نزدیک» مذاکرات با این گروه انجام شود.

دور قبلی مذاکرات ايران و نمایندگان کشورهای بريتانيا، آمريکا، چين، روسيه و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در ژانويه سال ۲۰۱۱ در آنکار بدون نتيجه ای برگزار شد.

در اين مذاکرات درحالی که گروه ۱+۵ مايل بود تا محور اين گفت وگو برنامه هسته ای جمهوری اسلامی باشد، ايران خواهان مذاکره بر سر مسايل بين المللی بود.
XS
SM
MD
LG