لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

«سه بار» تلاش ناکام احمدی‌نژاد برای تایید صلاحیت مشایی


عبدالله حاج‌صادقی
عبدالله حاج‌صادقی
عبدالله حاج‌صادقی، جانشین نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه، می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد سه بار از رهبر جمهوری اسلامی درخواست کرده است که حکم به تایید صلاحیت اسفندیار رحیم‌ مشایی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بدهد، اما درخواست‌های او مورد قبول واقع نشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آقای حاج‌صادقی که پنج‌شنبه، ۳۰ خرداد، در جمع بسیجیان سخنرانی می‌کرد با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدها گفت که آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرده بود در این انتخابات هیچ دخالتی نمی‌کند و حکم حکومتی هم نمی‌دهد.

به گفته او، آقای خامنه‌ای یک روز قبل از اعلام نظر شورای نگهبان در جمع ائمه جمعه و نمایندگان خود در استان‌‍‌ها بار دیگر خاطرنشان کرده است که در این مرحله به شورای نگهبان نه چیزی گفته و نه چیزی خواهد گفت.

شورای نگهبان چهره‌های سرشناس بسیاری را که برای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند، رد صلاحیت کرد که برخی از آنها در دوره‌های مختلف نماینده مجلس یا عضو هیئت دولت بودند، از جمله منوچهر متکی، علی فلاحیان، اکبر اعلمی، محمد سعیدی کیا، علیرضا زاکانی، طهماسب مظاهری، قاسم شعله سعدی و....

اما در این میان رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، و اسفندیار رحیم مشایی، مشاور محمود احمدی‌نژاد و نزدیک‌ترین چهره به او، بازتاب گسترده‌ای داشت.

محمود احمدی‌نژاد نیز همان زمان اعلام کرد که از طریق آیت‌الله خامنه‌ای ماجرای رد صلاحیت آقای مشایی را پی‌گیری می‌کند، اما در نهایت نامزد مورد حمایت او هیچ‌گاه تایید صلاحیت نشد تا انتخابات در غیاب او برگزار شود.

اکنون نیز جانشین نماینده آقای خامنه‌ای در سپاه، گوشه‌ای از تلاش‌های محمود احمدی‌نژاد برای تایید صلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی را شرح می‌دهد.

آقای حاج صادقی گفت: «رئیس جمهور سه بار برای حکم حکومتی خدمت رهبری رفت و چانه‌زنی کرد، اما رهبری خواسته رئیس جمهور را قبول نکرد.»

وی سپس در انتقاد از آقای احمدی‌نژاد گفت که رئیس دولت ایران «می‌خواست قهرمان ملی شود، اما راه قهرمانی را غلط رفت»، در حالی که باید برای رسیدن به این هدف دست از برخی اقدامات خود برمی‌داشت.

محمود احمدی‌نژاد از آغاز دوران هشت ساله ریاست جمهوری خود از حمایت علی خامنه‌ای و محافظه‌کاران پیرو او بهره می‌برد، اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت خود رفته‌رفته حمایت آنها را از دست داد تا جایی که حمایت‌ها جای خود را به انتقادهای شدید از او دادند.

حامیان آقای خامنه‌ای اطرافیان احمدی‌نژاد را «جریان انحرافی» می‌نامند و می‌گویند اسفندیار رحیم مشایی نیز راس این جریان است.

کنایه به هاشمی رفسنجانی

آقای حاج‌صادقی اما در سخنرانی خود اشاره‌ای نیز به اکبر هاشمی رفسنجانی داشته است، چهره‌ای که در انتخابات ریاست جمهوری این دوره ایران به همراه محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین، از نامزدی حسن روحانی حمایت کرد و در پیروزی او نقش داشت.

جانشین نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه گفت: «یکی از چهره‌های بزرگ نظام که در فتنه ۱۳۸۸ یازده میلیون رأی را برنتافت پس از انتخابات ۹۲ بیانه می‌دهد و انتخابات ایران را یکی از بزرگ‌ترین و دموکراتیک‌ترین انتخابات جهان می‌داند و کوچک‌ترین شبهه‌ای به این انتخابات وارد نمی‌کند.»

به گفته او، این مسئله «دروغ بودن ادعای تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را اثبات می‌کند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ به اعتراضات گسترده مردمی انجامید که محمود احمدی‌نژاد و حکومت ایران را به تقلب متهم می‌کردند.

این اعتراضات با سرکوب شدید حکومت مواجه شد، اما در همان حال اکبر هاشمی رفسنجانی خواستار دلجویی حکومت از آسیب‌دیدگان این رخدادها، آزادی زندانیان سیاسی و رفع توقیف رسانه‌های منتقد شد.

حامیان علی خامنه‌ای با استناد به این مسئله می‌گویند که آقای هاشمی در ناآرامی‌های ۱۳۸۸ دست داشته و از عوامل آن بوده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی در یکی از اولین اظهار نظرهای خود پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ و پیروزی حسن روحانی گفت: «اگر دشمنان جمهوری اسلامی ایران ذره‌ای انصاف داشته باشند باید بپذیرند که ایران، ‌دموکراتیک‌ترین انتخابات دنیا را برگزار کرد و هیچ شبهه‌ای نمی‌توانند به آن وارد کنند.»
XS
SM
MD
LG